בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

וידיאו: צפו באטלנטיס יוצאת לדרכה האחרונה

לאחר שעות של חוסר ודאות המריאה מעבורת החלל האמריקאית למשימה האחרונה. צפו בהכנות ובשיגור ההיסטורי

תגובות

מעבורת החלל אטלנטיס המריאה הערב (שישי), ב-18:27 שעון ישראל, למשימה האחרונה בתוכנית מעבורות החלל האמריקאיות. לשיגור המוצלח קדמו שעות של חוסר ודאות בשל מזג האוויר הסוער באתר השיגור קייפ קנברל בפלורידה.

האסטרונאוטים והצופים עוד צפו בשעון הספירה לאחור עומד מלכת, 31 שניות לפני הרגע המיוחל, אולם לאחר דקה הספירה המשיכה והמעבורת יצאה בתוך דקות ספורות מגבולות האטמוספירה בדרך למשימתה: תחזוקה שוטפת של תחנת החלל הבינלאומית.

תוכנית מעבורות החלל האמריקאית מגיעה לקיצה. תצלום: רויטרס

135 הטיסות של תוכנית המעבורות אמנם הוסיפו גאווה לארצות הברית, אבל כללו בעיקר שיגור וביצוע ניסויים מדעיים בחלל, עבודות תחזוקה שוטפות בתחנת החלל הבינלאומית, בטלסקופ "האבל" ובלוויינים. עתה, בחגיגות הסיום שלה, אחרי 30 שנה, נשאלת השאלה האם תוכנית המעבורות לא היתה כשלעצמה טעות.

צפו בהמראה האחרונה של אטלנטיס:

מפקד "אטלנטיס", כריס פרגוסון, אמר שהמעבורת היא "כלי מדהים. המורשת שלה תישמר". אבל הוא רמז שלא בטוח שארה"ב תשגר לחלל משהו דומה בעשורים הקרובים. את התוכנית יזם הנשיא ריצ'רד ניקסון, בעקבות הצלחת תוכנית החלל "אפולו", שהנחיתה אדם על הירח. המעבורת הראשונה, "קולומביה", שוגרה באפריל 1981. בפועל, נותרו השיגורים אירוע יקר ונדיר, ולא היו מרגשים כמו צעדיו הראשונים של ניל ארמסטרונג על הירח.

רגע השיגור של אטלנטיס. תצלום: רויטרס

סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) מקווה לחזור לירח בעתיד, ואפילו להטיס אדם למאדים. אך יש להניח שהשיגור האחרון יגביר את הדכדוך באומה שאזרחיה מרגישים שמעמדה בעולם נשחק.

פרופ' ג'ון לוגסטון, ממומחי החלל המובילים בארה"ב, שמתח ביקורת על תוכנית המעבורות מראשיתה, שאל השבוע, במאמר שכתב, "האם ההישגים היו שווים 209.1 מיליארד דולר?" תוכנית המעבורות היתה יקרה פי 20 מעלותה המתוכננת. לדברי לוגסטון, הטעות היתה להיצמד אליה יותר מ-30 שנה, במקום להשקיע בדור הבא של טכנולוגיית חלל. לדבריו, העלות האסטרונומית של תוכנית המעבורות מנעה מנאס"א לפתח חלופות.

אז מה יהיה השלב הבא? המעבורות יישלחו למוזיאונים. באותן עיירות בפלורידה שהתפרנסו מתוכנית החלל יחל מאבק הישרדות להפחתת האבטלה הגואה, וארה"ב תשלם לרוסיה 63 מיליון דולר על כל אסטרונאוט אמריקאי שהרוסים ישגרו לתחנת החלל - בתקווה שהחברות האמריקאיות המסחריות ימצאו במהרה פתרון זול יותר. בטווח הארוך יותר, ב-2016 לכל המוקדם, נאס"א מתכננת לחזור לשגר אסטרונאוטים לחלל, ברכב חלל חדש דמוי "אפולו". לוגסטון מזהיר שבתוכניתה החדשה לשגר רכב חלל כבד חוזרת נאס"א על טעויות העבר. לדבריו, החלטות המתקבלות משיקולים קצרי טווח, כמו שימור מקומות עבודה, עלולות לתקוע את ארה"ב עם תוכנית חלל בעייתית לעשרות שנים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו