בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החיים כשוברטיאדה

על ההתלמדות למות אצל שוברט והפילוסוף הרומי סנקה

תגובות

פרנץ שוברט היה בן 31 במותו. במובן זה, חייו הם דוגמה מובהקת ל"קוצר החיים" המעסיק את הפילוסוף הרומי סנקה ביצירתו המפורסמת, "על קוצר החיים", שעתה זה ראתה אור בהוצאת "נהר". גם הרומאן הביוגרפי "שוברט: מבט אל עולמו" של צבי צרי התפרסם בהוצאה זו לפני זמן לא רב, ודומה שדבר-מה מהותי מקשר בין שני ספרים אלה.

"כדי ללמוד לחיות נדרשים חיים שלמים", גורס סנקה, "ובנוסף, ואולי תתמה על כך עוד יותר: נדרשים חיים שלמים כדי ללמוד למות" (עמ' 27). אמת פשוטה זו מצאה לה ביטוי כפול בחייו של שוברט, המלחין הווינאי הרומנטי; מבט על מכלול יצירתו יוכיח כי חרף ימיו הקצרים חי שוברט "חיים שלמים", מה גם שמכלול יצירתי זה אינו אלא גילוי מרתק של אותה התלמדות נושנה, שיש לה פנים רבים כל כך: ההתלמדות למות.

ייחודה של התלמדות זו, כפי שמלמדת ההיסטוריה של האמנויות, הוא באימוצה של צורה הייחודית לבעליה; המתים הגדולים הם מי שבורכו בכישרון אמנותי והחליטו בשלב מוקדם מאוד "ללמוד למות" (ואין פירוש הדבר התמסרות הכרחית לגילויים מורבידיים של אומללות, יגון וחולי, כי אם הכרה ברורה באחריתו של ספר תולדות האדם), וכך בראו מקום שאיפשר את מימושה של ההתלמדות, מקום שעוצב בתבנית אישיותו של בעליו.

"מקום" זה של שוברט היה הליד, וגם מי שאינם מתמסרים בקלות למלודיה השוברטית (דווקא בגלל ה"מצודד" שבה) לא יוכלו להתכחש לכך.

היכולת ללמוד למות היא חוכמת החיים, וזו תשובתו הגלויה והסמויה של סנקה לכל הרעות החולות של "קוצר הזמן": "רק אלה המקדישים את זמנם לחוכמה הנם אדונים לזמנם" (עמ' 53). אלא שסנקה, כך נדמה, לא היה בוחר בשוברט כדוגמה למי שהיה באמת ובתמים אדון לזמנו: "ומה תאמר על אלה העיסוקים בהלחנה, בשמיעה או בשינון שירים, ואת קולם (שאת הגייתו הישרה ייעד הטבע שתהיה הטובה והפשוטה ביותר) הם מעוותים בסלסולי צלילים מגוחכים עד מאוד, אלה שתמיד נוקשים באצבעותיהם כקוצבים משקל לשיר עלום שמתנגן במוחם, שהנעימה החרישית שבפיהם נשמעת היטב כאשר הם נקראים לעניינים חשובים ולעתים אף מצערים? לאנשים אלה אין זמן פנוי, אלא עיסוק סרק" (עמ' 45).

קל לדמיין את האציל הרומאי החזירי שדברים אלה מופנים כלפיו, אבל דומה שהם חורגים גם מעבר להקשר החברתי-תקופתי המסוים, ומייצגים דעה רווחת בקרב אחדים מאבירי המחשבה הטהורה על אודות "עיסוק הסרק" המוסיקלי.

סנקה הסטואי מבקש לו אידיאל של "חכמה" השונה תכלית השוני ממה שמייצגת בעיניו המוסיקה. אלא שקוצר חייו היחסי היה לו לרועץ; הניסיון ההיסטורי מלמד כי אותו "זמן מנוהל היטב" שסנקה מדבר בשבחו נהפך ל"זמן מנוהל לחלוטין" (אם נחשוב על מובנו של הביטוי בפי אסכולת פרנקפורט), אשר במסגרתו הולך וקטן הסיכוי להתפנות לאותם רגעים קונטמפלטיוויים המסירים את עול המלאכות והטרדות מעל "שכלו המיושב" של האדם, ופורשים לפניו את מרבד הזמן, ששני קצותיו נראים היטב. "אם אין לזמן מקום להשתקע בו", אומר סנקה, "הוא מסתנן דרך הנפשות המנוקבות והסדוקות" (עמ' 39). דומה שהאציל הסטואי לא ידע את שידע שוברט; שהנכונות להתלמד "בהלחנה, בשמיעה או בשינון שירים" פירושה יצירת מקום שהזמן יכול "להשתקע" בו, והשתקעות זו היא היא הניצחון על "קוצר הזמן".

ויש מובן נוסף לאותה השתקעות, המוליכה אותנו מחייו של שוברט אל מי שביקש להנציחם. צבי צרי, שפירסם בעבר את הספר "יומנו של מוצרט", מצא לו דרך מעוררת השתאות משלו להתלמד; הוא הפך את הביוגרפיות הכתובות של שוברט לרומאן. מעשה מעין זה, שמחקר מייגע בצדו, אינו אלא גלגול של ה"שוברטיאדה". פרטי חייו של המלחין נהפכו כך לחגיגה השונה תכלית השוני מן ההילולות שסנקה בז להן; ה"שוברטיאדה" הזאת היא אחת מתשובותיו האפשריות של מי שמודע לזמן שברשותו לאותו עמית נצחי של "העלמה", הוא המוות. תשובה זו העניקה צורה למאורעות שהיו או לא היו פעם אדם ושמו שוברט, וכעת הם סיפור; ללמדנו שאותם אנשים אשר יורו לנו "את הדרך לחיי נצח" (עמ' 57), אינם בהכרח אותם אנשים שסנקה ראה בעיני רוחו.

על קוצר החיים, מאת לוקיוס אנאיוס סנקה, תירגמה מרומית נאוה כהן, נהר, 2010, 96 עמודים

שוברט: מבט אל עולמו, מאת צבי צרי, הוצאת נהר, 2010, 445 עמודים



פרנץ שוברט. קוצר הזמן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו