בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "חנה קהת, האם הרעש סביב הרב אלון נבע מהיותו הומו?"

תגובות

ד"ר חנה קהת היא מייסדת וחברת ההנהלה של "קולך", תנועה פמיניסטית ציונית-דתית שקמה לפני למעלה מ-20 שנה מתוך כוונה לפעול למען שוויון נשים בחברה הדתית. קהת, שהיתה בין יוזמות פורום "תקנה", פרשה ממנו באחרונה יחד עם נציגות "קולך", בעקבות פרשת הרב מרדכי אלון. לטענתה, הטיפול בפרשה נעשה בצורה בלתי שקופה ותוך הדרת נציגות התנועה הפמיניסטית.

ד"ר קהת, האם ייתכן שכל הרעש סביב מרדכי אלון נובע מהעובדה שהוא הומוסקסואל?

חד משמעית לא. פורום "תקנה" מטפל בהטרדות מיניות על פי חומרת ההטרדה ולא על פי הנטיות המיניות. הרעש נובע מחומרת העבירות, מהעובדה שמדובר בתקיפות של ממש ומכך שמדובר ברב שהצליח להפוך את עצמו כמעט לקדוש.

אותו רעש היה מתחולל גם אם מרדכי אלון היה תוקף נשים שבאו להתייעץ אתו?

אני מאמינה שכן. אני גם בטוחה שפורום "תקנה" טיפל באותה חומרה ברבנים שהטרידו גברים או נשים. אנחנו היינו שותפות להקמת "תקנה" בגלל שבמקרים אחרים שטיפלנו בהם גילינו את חוסר המודעות של הרבנים לכל נושא ההטרדות המיניות. לא רק שלא היה ברור להם שזה לא חוקי, הם לא היו מודעים אפילו לכך שמדובר בתופעה מגונה ופסולה. טיפלנו עוד קודם במקרה של קופילוביץ' מנתיב מאיר שהטריד תלמידים רבים והרבנים גוננו עליו, במקרה של יצחק כהן ובמקרה של הרב אבינר. הדיון בנושא של הרב אבינר התרחש כולו בבית הדין הרבני ונמשך כמעט שבע שנים והסתיים רק לפני חודשיים כשנגזר שהרב אבינר לא ייעץ יותר לנשים.

ובכל אותן שנים הוא לימד וייעץ?

כן. אבל בכל מקרה אי אפשר להשוות את חומרת העבירות שלו לחומרת העבירות של מוטי אלון. במקרה של אבינר היה מדובר בהתנהגות בלתי נאותה ובהטרדה מילולית, אבל אצל אלון מדובר גם בתקיפות פיזיות. בכל מקרה יזמנו את הקמת "תקנה" לאחר שכתוצאה מהפעילות שלנו, הרבנים התחילו להבין שאנחנו צודקות ולא כדאי להם להצטייר בעיני תלמידיהם כמי שתומכים בהטרדות מיניות וכמי שמנצלים את מעמדם, שהוא רם הרבה יותר אצל תלמידיהם מאשר מעמדם של מורים רגילים אצל תלמידים, כדי לעשות מעשים כאלה. עד אז היה מקובל שלרבנים מותר הכל, הם סמכות עליונה ואין מי שיערער או יטפל. אחרי שנוסד הפורום לקח שנתיים להסביר לרבנים את החוק נגד הטרדות מיניות ואז התחילו לפעול באיזשהו מודל שדומה לוועדות משמעת מוסדיות שיש בהן גם משפטנים ופסיכולוגים ונציגים של כל מיני גופים. אבל עדיין מאוד קשה במסגרת הזאת שיש בה מאות רבנים להתנהל באופן שקוף. ובמקרה של מוטי אלון התברר שלאורך כל הדרך בגלל המעמד המיוחד שלו ובגלל הפחד ממה שיעשה כל הסיפור לחברה הדתית, הם הדירו אותנו, נציגות "תקנה", מכל הסיפור. על פי תקנות הפורום נציגות שלנו יושבות בכל הרכב של הפורום ובכל דיון. כך היה תמיד עד למקרה הזה. וגם בכל הפורומים והדיונים שהשתתפנו בהם הם לא סיפרו לנו שמתחת לפני השטח מתרחשת פצצה מתקתקת כזאת.

ולמה? בגלל הלוחמנות שלכן? פחדו שלא תשתפו פעולה עם ההסתרה?

בערך. כל הנושא עכשיו בבירור בינינו לבין פורום "תקנה". הטיפול לדעתנו היה לא מקצועי ונמשך ארבע שנים. דרשו ממנו להתפטר משתי משרות ההוראה שלו והוא עבר למגדל וצפצף על החלטות "תקנה", והמשיך ללמד ועוד בנה את עצמו כמין קדוש שעבר לגליל ומסתגף וכל אותו זמן לא היה איש שיפקח על התנהגותו.

את אומרת שבעצם מכיוון שהוא חשוב, ב"תקנה" החליטו לטאטא את זה מתחת לשטיח.

במידה מסוימת היתה פה הסתרה. זה לא היה טיוח. זאת היתה מריחה. הם גם הפרו את הכללים של הפורום עצמו ועל הדברים האלה אני מניחה שיהיו עכשיו דיונים ובסופו של דבר הלקח יילמד והם ישובו להתנהל כמו גוף ציבורי.

מה המשמעות של הרחקה למגדל? רחוק מהעין רחוק מהלב?

לא, את הפתרון הזה מוטי אלון הציע בעצמו ברגע שהוא נאלץ לעזוב את כל המשרות שלו וכדי להסביר מדוע הוא עוזב את המשרות האלה הוא הסביר את זה בסיפור של קריסה של בריאות. הוא יצר את הסיפור ובדיעבד, בלי שהתכוונו, הם עזרו לו ליצור תדמית של קדוש.

יש גם צדדים טובים לסיפור?

קודם כל, זה מסמל מהפך חשוב מאוד ביחס של החברה הדתית להטרדות מיניות. אבל מי שהכי הרוויחו מהסיפור הם ההומוסקסואלים הדתיים, ואני כמובן מברכת על כך. מבחינתם זה ממש יצא לטובה. כי קודם כל מוטי אלון היה מגדולי הנלחמים נגדם והם יכולים לומר שהומופוביה מעידה על הומוסקסואליות סמויה. דבר שני, מהיום והלאה אפשר לומר שלהיות הומוסקסואל דתי זה לגיטימי, עובדה - גם מנהיגים דתיים כמו אלון הם כאלה. הלגיטימציה שהם קיבלו כאן בעקיפין היא מאוד גדולה. אני גם חושבת שזה יקל על לסביות והומואים להשלים עם זהותם ולמצוא מסגרת בחברה הדתית, וזה עניין חשוב מאוד שהם ייצרו את הקהילות שיעזרו להם להתמודד עם השניות של להיות דתי והומוסקסואל. זהו מאבק לא פשוט שהם צריכים לנהל, ואני מאוד מעריכה את המאבק הזה ותומכת בו.

באותו עניין: יכול להיות שכל השנים האלה הרב מרדכי אלון חי חיים כפולים, הוא נשוי ואיש משפחה ובאותו זמן הוא גם הומוסקסואל פעיל ואיש איננו יודע?

אני על כל פנים לא ידעתי, לא יודעת אם אחרים ידעו.

איפה את רואה אותו בעוד עשר שנים?

לדעתי הוא איבד את מקומו הציבורי. גם קהל החסידים שלו יתפכח. אני לא מרחמת עליו. לבי עם הנפגעים.



קהת, אתמול. ''מי שהכי הרוויחו מהסיפור הם ההומוסקסואלים הדתיים. אלון היה מגדולי הנלחמים נגדם והם יכולים לומר שהומופוביה מעידה על הומוסקסואליות סמויה''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו