בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרב מרדכי אליהו: מנהיגה של חצי מהציונות הדתית

דת ופוליטיקה

תגובות

בפברואר 1999, יצא הרב מרדכי אליהו, יחד עם חברו הרב אברהם שפירא, בקריאה לבני הציונות הדתית להשתתף בהפגנת הענק של הציבור החרדי נגד בית המשפט העליון. קריאה זאת הייתה למורת רוחם של רבנים אחרים בציונות הדתית, שלא היו אמנם מחסידי העליון אבל העדיפו שלא להשתתף באירוע השולל את סמכותו של אחד מסמלי המדינה. במעשה זה, סימנו הרבנים אליהו ושפירא את התפנית שעשה חלק נכבד מהציבור הדתי מהתפישה הממלכתית שאפיינה אותו מימיה הראשונים של המדינה.

כלי התקשורת מיהרו אתמול להעניק לרב אליהו את התואר "מנהיג הציונות הדתית", אך למעשה הוא מעולם לא היה מנהיגם האמיתי של יותר ממחצית מהציבור הזה.

לאחר פרישתו מתפקיד הרב הראשי לישראל ב-1993, מיהרו ראשי המפד"ל לחבק אליהם את הרב אליהו ולהכריז עליו כעל מנהיגם הרוחני. המפלגה הדתית הוותיקה, שכוחה הצטמק כתוצאה מעלייתה של ש"ס, ראו ברב הספרדי הכריזמטי בעל היכולת הנדירה לדבר אל קהלים שונים ומגוונים, את תרופת הנגד לפופולריות העממית של הרב עובדיה יוסף. אבל החיבור בין המפלגה לרב מעולם לא היה טבעי. הרב אליהו אמנם היה שונה מהרבנים החרדים בכך ששילב אדיקות דתית בציונות לאומנית אבל הוא גם ביקש להנהיג דפוסי פעולה של הפוליטיקה החרדית ודרש מהח"כים של המפד"ל לנהוג כמצוותו גם בהצבעות בכנסת ובמשא ומתן הקואליציוני. כשאלה סירבו, הוא העניש אותם בכך שפרסם מכתבי תמיכה במקביל גם במפלגת האיחוד הלאומי ואפילו בנציגים של יהדות התורה.

עמדותיו הפוליטיות הקיצוניות והבלתי-מתפשרות הפריעו לחלק מההנהגה הדתית-לאומית. הקרבה שלו לדמויות כמו מאיר כהנא, אותו הספיד בהתרגשות ושלספריו כתב "הסכמה" אוהדת וכן הדברים שאמר בשבחם של מחבלים יהודים, שרצחו ערבים הטרידו את אלה שלא היו חלק ממגמת ההקצנה בציבור הדתי. כמו כן, במפד"ל התנגדו לתביעתו להצטרף לחרדים במאבקיהם למען חקיקה דתית. ולמרות זאת, אף דמות דתית משמעותית לא העזה לצאת נגדו.

גם הסיסמה שטבע בתקופת ההתנתקות מעזה "היה לא תהיה" גרמה רתיעה לרבים, גם מבין אלה שהתנגדו לנסיגה, מכיוון שחששו שאליהו נוטע בצעירים הדתיים אשליה של התערבות שמימית ברגע האחרון. ועם זאת, ההתנתקות גם סימנה את גבולות סמכותו כשקריאתו לחיילי צה"ל לסרב פקודה לפינוי נענתה רק על ידי כמה עשרות חיילים דתיים.

בפועל, דחו מרבית הדתיים את תפישתו החרדית-לאומנית של אליהו ובשנותיו האחרונות, אף נפער קרע שקט בין שני ציבורים דתיים: אלה שנהו אחרי אליהו והדור הצעיר של הרבנים הקיצוניים שהלכו לאורו ואלה שהעדיפו להמשיך לנסות להיאחז בחיבור לציבור החילוני ותפישת "תורה ועבודה" הוותיקה.

עם מותו, ציינו מספידיו של הרב אליהו שפעל למען קירוב לבבות ואחדות ישראל. אכן, הוא היה מסביר פנים לכל יהודי, דתי, מסורתי וחילוני. גם בפסיקתו ההלכתית, היה מוכן להקל מאוד על מי שהתקשו לשמור מצוות. אבל המורשת שלו היא ציבור דתי מבולבל ואובד דרך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו