בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גל אלון | איפה המצפן של נתניהו

תגובות

כוחם של גופי המטה במשרד ראש הממשלה גדל לבלי הכר בשנים האחרונות. לימינו של ראש הממשלה ניצבים כיום כ-50 אנשי מקצוע המשרתים במטה לביטחון לאומי, המועצה הלאומית לכלכלה, האגף לתכנון מדיניות חברה וממשל ומטה ההסברה. הקמת הגופים האלה היתה אחת המהפיכות השקטות שעברה ממשלת ישראל בשנים האחרונות. בלי משים, הפך משרד ראש הממשלה לגוף בעל יכולות ניהוליות של ממש - בכל אחד מתחומי המדיניות העיקריים.

יש לבחון את פרשת המשט על רקע מציאות זו. ראש ממשלה, שתחתיו מטה רחב שכזה, אינו יכול לטעון עוד "לא שיתפו אותי". מנגד, עובדי המטה (כולם אנשי מקצוע מובילים) אינם יכולים לראות את תפקידם כזה של כותבי ניירות בלבד. אם ברגע האמת השתלטה מערכת הביטחון על מערך המדיניות הלאומי - הן בסוגיות ביטחון והן בסוגיות הסברה - זהו ליקוי חמור המחייב הסקת מסקנות. אחת משתיים: או שיש לסגור את המטה המקצועי שבמשרד ראש הממשלה ולוותר על אנשיו, או שיש להעמיד את מערכת הביטחון על מקומה בטרם תמיט עלינו אסון.

יש לכך תקדים מהעולם האזרחי. בעבר התעקש משרד האוצר להיות הפוסק האחרון ביחס למדיניות החברתית-הכלכלית. המאבק שניהל היה כה קולני, עד כי הלהגנים שכחו לרגע מי נבחר כדי להחליט. בסופו של יום הבין האוצר שחובתו של ראש הממשלה להיות מעורב בגיבוש המדיניות, בטרם אישורה על ידי הממשלה כולה. בה בעת "ייצרו" גופי המטה החדשים סדרה של שינויים פורצי דרך: החל ב"כללים פיסקליים" חדשים לניהול התקציב, דרך רפורמות בתחומי החברה והרווחה וכלה בשינוי תהליכי התכנון בממשלה. היו רבים בממשלה שקראו על כך תיגר, אך מולם ניצב "קול מוביל" מקצועי, מטעמו של ראש הממשלה ובהנחייתו.

נדרשת כיום הכרעה בין שתי תפישות עבודה לגופי המטה. התפישה הפסיבית רואה את אחריותם בייצור ניירות ובניסוח המלצות. התפישה האקטיבית רואה בהם אחראים לניהול המהלך כולו, מייצור ההסכמות ועד למעקב ביצוע. מדוע נכשלים גופים פסיביים? מאחר שהם מציפים בעיות במקום לייצר פתרונות. גופים שכאלה מקומם יותר באקדמיה ופחות באקווריום. מדוע מצליחים גופים אקטיביים? מאחר שראש הממשלה סומך עליהם, והמערכת מודעת ליכולותיהם. לא סמכותם החוקית חשובה, אלא היותם אנשי המקצוע הנמצאים בחדר ברגע ההחלטה.

מטה ראש הממשלה נבחן ביכולתו להוביל למימוש יעדיו של ראש הממשלה. אנשי המטה הם הידיים, העיניים, הרגליים ולפעמים גם המצפן והמצפון של ראש הממשלה. אם יכולה להיות לפרשת המשט תוצאה טובה אחת, הרי היא ביכולתה לייצר "קו פרשת מים", שיביא להגדרת גבולות מחודשת של המטה מול מערכת הביטחון. זהו ההבדל בין משרד ראש ממשלה עיוור ופיסח לבין משרד המסוגל לנווט את הממשלה כולה - ואפילו את הצבא.

הדבר מחייב לא רק סמכות חוקית, אלא בעיקר תפישת אחריות מרחיבה, התנהלות נבונה, אמון מלא והבנה עמוקה מצד הקברניט, שטעות ניהולית נוספת יכולה להיות גורלית לעם ולמדינה. בלי אלה, אין כל הצדקה לקיום מטה.

ד"ר אלון היה מעורב ב-2006-2009 בהבניית מטה משרד ראש הממשלה, כיועץ לפיתוח תהליכים אסטרטגיים במשרד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו