בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עשרות רבנים אורתודוקסים גיבשו מסמך עקרונות הקורא להכיר בהומואים ולסביות

היום ייערך בירושלים מצעד הגאווה תחת אבטחה כבדה

תגובות

מסמך עקרונות שעליו חתומים עשרות רבנים אורתודוקסים מארה"ב ומישראל קובע בפעם הראשונה כי על הקהילות הדתיות לאמץ אל חיקן הומואים כחברים שווים, ולקבל את נטייתם. מדובר במסמך שעשוי לחולל מהפכה בחייהם של הומואים ולסביות יהודים בארה"ב, וגם בישראל, המבקשים להשתתף בחיים הדתיים ובמסגרות כמו בתי כנסת, בתי ספר וארגונים קהילתיים.

בין עשרות החותמים נמצאים רבנים ישראלים מהמחנה האורתודוקסי-ליברלי, כמו רב היישוב אפרת הרב שלמה ריסקין, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה הרב יובל שרלו, הרב בני לאו מקהילת הרמב"ן בירושלים והרב דוד ביגמן ראש ישיבת הקיבוץ הדתי.

"כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים וראויים לכבוד הבריות", מכריז המסמך. "כל יהודי מחויב למלא את כל המצוות שבין אדם לחברו ביחס להומוסקסואלים או לאנשים בעלי משיכה לבני מינם. גרימת מבוכה, הטרדה או השפלת אדם בעל נטייה מינית או משיכה לבני מינו, הן הפרת איסורי תורה שמייצגים את הערכים העמוקים ביותר של היהדות". המסמך קובע כי להומואים ולסביות יש "זכות דתית" לדחות "טיפולי המרה", וכן להינשא לבני המין השני.

מדובר ביוזמה של קבוצת ראשי ישיבות ורבנים המלמדים בישיבות הנמנות עם הזרם האורתודוקסי-מודרני, אחדים מהם מלמדים במוסד הדגל היוקרתי "ישיבה יוניברסיטי" בניו יורק, אף שהמוסד עצמו לא שותף למהלך.

בין החותמים הנשיא הנכנס של הסתדרות הרבנים של אמריקה (RCA) הרב שמואל גולדין, וסגנו של ראש ישיבת "חובבי תורה" בניו יורק, הרב נתנאל הלפגוט, שהיה מיוזמי המסמך.

בחודשים האחרונים התקיימה התכתבות בין עשרות חברי הקבוצה, ובהם גם אנשי ציבור אורתודוקסים, גברים ונשים, שבסופה פורסם מסמך של 12 סעיפים הקובע שורה של כללים ביחס לחברים חד-מיניים בקהילות היהודיות. בניסוח המסמך היו שותפים גם הרבנים מישראל, שחלקם יצאו בשנים האחרונות - בימי עיון, מפגשים עם לסביות והומואים דתיים, ומאמרים בכתבי עת ובעיתונות - בקריאה לציבור הדתי לא להתכחש לנושא. בין הישראלים החתומים על המסמך נמצאים גם הרב שאול פרבר ראש מכון עתים, והד"ר אביעד הכהן ממכללת שערי משפט.

יצוין, כי במקביל התפרסם מסמך הלכתי גם בישראל, יוזמה של ארגון הו"ד (הומואים דתיים), ומסמך זה מרחיק לכת פחות ממקבילו האמריקאי.

הרב יובל שרלו, שצירף את חתימתו למסמך האמריקאי, אמר אתמול ל"הארץ" כי "זהו מסמך שקורא לעשות סדר, מדיניות אחידה שתהיה בה נאמנות להלכה מצד אחד, ומצד שני אנושיות. זוהי מפת דרכים לנושא". לדבריו, הצורך במסמך דחוף במיוחד בארה"ב, כלפי "אנשים שהברירה שיש בידם היא או להישאר בקהילה היהודית או להיות גויים. אין להם אפשרות קיום יהודית מחוץ לקהילה".

במסמך קובעים הרבנים, כי השאלה אם נטייה מינית היא גנטית או נרכשת אינה רלוונטית ואין לה השפעה על המחויבות להעניק יחס של כבוד להומואים. הם קובעים כי ההלכה רואה בקשרי נישואים הטרוסקסואליים מודל יחיד לביטוי מיניות, ומציינים כי ההלכה רואה יחסים חד-מיניים של נשים ושל גברים כאיסור גמור. הם מציינים כי התורה מתארת את האקט המיני החד-מיני כ"תועבה", ועם זאת היא אינה אוסרת נטייה או משיכה. בהמשך לכך, המסמך קובע כי יש לעודד הומואים ולסביות לקיים מצוות, וזאת משום ש"הגישה של ?הכל או כלום' לא היתה הגישה המסורתית שאימצו רוב חכמי ההלכה והפוסקים לאורך הדורות".

עוד הם קבעו, כי ההלכה לא יכולה לקבל טקסי נישואים דתיים בין בני זוג מאותו המין. עם זאת, "על הקהילות להפגין רגישות, קבלה ולאמץ אל חיקן את ילדיהם המאומצים או הביולוגיים של הומוסקסואלים פעילים, בבתי הכנסת ובמערכת בתי הספר". הם מציינים כי ההלכה קובעת כללים ברורים ביחס לזהות נושאי התפקידים הדתיים בקהילה, כחזנים ושליחי ציבור, ובראשם הכלל הקובע שעליהם להיות מקובלים על כלל הציבור.

לפיכך קובע המסמך, כי יש לבחון כל הומו המבקש לשאת בתפקידים אלו באופן אינדיבידואלי, לאורם של אותם קריטריונים הלכתיים. עוד קובע המסמך, כי "ברוב המקרים אין לעודד יהודים בעלי נטייה הומוסקסואלית אקסקלוסיבית להינשא לבני המין השני, שכן הדבר עלול להביא לטרגדיות גדולות, אהבה נכזבת, בושה, חוסר כבוד וחיים הרוסים".

לדברי הרב שרלו, "למסמך תהיה השפעה גדולה גם על המתנגדים לעיסוק בנושא, כי השאלות הונחו על השולחן בצורה גלויה. יכול להיות שיידרשו עוד מאה שנים כדי לברר את הסוגיה".

"איפה תהיה התחנה הסופית? אני מקווה שהיא תהיה בתוך מסגרתה של ההלכה, אבל החשיבות היא בכך שכעת גם המתנגדים לא יוכלו להתעלם מהסוגיה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו