בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טוויטר מושך את המפרסמים והמפורסמים

שירות המיקרו בלוגינג שגייס 35 מיליון ד' ורשם זינוק של 900% במשתמשים, נהפך לאמצעי מתוחכם שבאמצעותו מותגים מתקשרים עם לקוחותיהם ופוליטיקאים עם בוחריהם

תגובות

>> בימים של מיתון עולמי, לאחר שווב 2.0 נהפך מבאזז-וורד לוהט לשם נרדף לאוויר חם, יזמים בלי מודל עסקי מגורשים בבושת פנים וחברות אינטרנטיות נסגרות בזו אחר זו, ההצלחה של טוויטר נראית כמעט תלושה מהמציאות. מסטארט-אפ קטן שנתפש בתחילת דרכו כקוריוז לגיקים אקסהיביציוניסטים, המעדכנים את חבריהם בדיווחים נוסח "אוכל המבורגר" או "מחטט באף", הולך טוויטר ומבסס את מעמדו כשירות גאוני, שעומד לחולל מהפכה בהרגלי התקשורת וצריכת התוכן באינטרנט ובסלולר - ויש כאלה המשוכנעים כי מהפכה זו כבר בעיצומה.

חבר קונגרס רפובליקאי שדיווח בטוויטר על הגעתו לבגדאד, חשף בכך ביקור סודי של משלחת אמריקאית בעיראק; הזמרת אריקה באדו וחברה לחיים שיתפו את חבריהם בלידת בתם בטוויטר; הקומיקאי הבריטי סטיבן פריי עידכן את חבריו באופן שוטף על חוויותיו ממעלית שבה נתקע; ויצרנית המחשבים דל התרברבה במכירות של מיליון דולר בהשקעה אפסית באמצעות חשבונות טוויטר. כל אלה הם רק חלק קטן מאין ספור אנקדוטות, סיפורים ומיתולוגיה מתהווה סביב האתר הצומח. ועוד לא הזכרנו את נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכוכב של טוויטר, שהפך את השירות לחלק בלתי נפרד מקמפיין הבחירות שלו.

בשבוע שעבר הצליחה טוויטר לעשות את מה שעל רקע התקופה נראה כמעט דמיוני: חרף המיתון, בלי דולר אחד בהכנסות, בלי מודל עסקי אבל עם הרבה הוצאות - הצליחה טוויטר לסגור גיוס של 35 מיליון דולר, סכום מרשים גם בימים רגילים, מקרנות ההון סיכון אינטרנשיונל ונצ'ור פרטנרס ובנצ'מרק קפיטל.

מה זה בעצם?

טוויטר, אתר שקם ב-2006, מאפשר לגולשים לכתוב ולפרסם מסרים של עד 140 תווים, בדומה לשורת הסטטוס המוכרת מפייסבוק שנולדה בעקבותיו. בכך יצר טוויטר קטגוריה חדשה, הנקראת מיקרו-בלוגינג. המיני-עדכונים הללו יכולים להיות דיווחים יבשים על מה שעושים הגולשים באותו רגע, הגיגים, קישורים לכתבות חיצוניות וכל מה שעולה על הדעת ונכנס ב-140 תווים.

כמו ברשתות חברתיות, גם בטוויטר יש חברים האוספים "עוקבים" (followers) - משתמשים אחרים שביקשו לקבל עדכונים על הדיווחים שלהם. כך למשל, חמשת החברים בטוויטר שיש להם הכי הרבה עוקבים הם ברק אובמה עם 290 אלף עוקבים, החדשות המתפרצות של CNN עם 212 אלף, סטיבן פריי עם 203 אלף, טוויטר עצמו עם 160 אלף ומייסד digg, קווין רוז, עם 146 אלף עוקבים. גם ידוענים רבים אימצו את טוויטר לחיקם, בהם בריטני ספירס עם 146 אלף עוקבים, לאנס ארמסטרונג עם 127 אלף, אשטון קוצ'ר עם 93 אלף וטינה פיי עם 56 אלף עוקבים (המספרים נכונים לזמן כתיבת הכתבה - מ"כ).

אם אתם עוד לא מכירים את טוויטר, אתם לא לבד. מבחינת מספר הגולשים, טוויטר הוא עדיין אתר קטן, במיוחד בהשוואה למפלצות כמו מייספייס או פייסבוק. אבל מאז עלה לאוויר ב-2006, הוא גדל בקצב מסחרר. לפי אחד ממייסדי האתר, ביז סטון, מספר המשתמשים הפעילים זינק ב-900% בשנה האחרונה. על-פי נתוני גוגל טרנדס לאתרים לתחילת ינואר, מבקרים מדי יום באתר טוויטר כ-850 אלף גולשים לעומת כ-600 אלף בסוף אוקטובר. ואולם מספר המשתמשים בפועל גבוה בהרבה, מכיוון שרבים צורכים את טוויטר מחוץ לאתר, באמצעות הטלפון הסלולרי.

ההצלחה של טוויטר לא נעלמה מעיני פייסבוק, שעל-פי דיווחים ניסתה לרכוש אותו בסוף 2008, עסקה שלא יצאה לפועל בסופו של דבר. כישלון העסקה היה כנראה הטריגר להכנסת שורת הסטטוס המפורסמת בפייסבוק, המהווה מעין טוויטר בתוך פייסבוק. כיום לוקחת פייסבוק את השירות צעד אחד קדימה, ובאחרונה הודיעה כי "תוציא" את עדכוני הסטטוס של חבריה מחוץ לרשת החברתית, אך הדעות בנוגע לפגיעה של הצעד בטוויטר עדיין חלוקות.

בנוגע לישראל, עדיין מדובר במספרים זניחים: מספר הגולשים בטוויטר בישראל מוערך בכמה אלפים בודדים (כ-4,000 לפי גוגל טרנדס לאתרים, לעומת 200 אלף בפייסבוק). ואולם על פי הערכות, המספר יגדל ויילך במהירות.

שירות לקוחות בטוויטר

משום שטוויטר כל כך נייד, מיידי וממצה, הוא נהפך לאמצעי מצוין לדיווח חדשות. גופי חדשות רבים מחזיקים חשבונות טוויטר, בהם CNN, "גארדיאן" הבריטי ו"ניו יורק טיימס". אבל - וזה אחד החידושים המשמעותיים שטוויטר הביא - פעמים רבות חדשות מדווחות בראשונה לא על ידי גופי חדשות מקצועיים אלא על ידי חברי טוויטר שהיו נוכחים במקום. דוגמאות לכך היו ברעידות האדמה בסין במאי, השריפות בקליפורניה באוקטובר ובהתקפות הטרור במומבאי.

"טוויטר הוא לאנשים שאוהבים להיות מעודכנים", אומרת אורלי יקואל, בלוגרית ומשתמשת כבדה בטוויטר. "הכל נהפך לקצר. אין כוח לקרוא טקסטים ארוכים, אלא רק כותרות. כשמצליחים להכניס הודעות ל-140 תווים, אפשר לצרוך הרבה תוכן. הטוויטר חיסל אצלי את קורא ה-RSS. אני רואה מה קורה בזמן אמת".

טוויטר לא נעלם גם מעיני חברות מסחריות, שמיהרו לנצל את הזירה לטובת מטרות עסקיות. כאמור, כל הפעילות בטוויטר כיום היא חינמית, בין אם ליחידים ובין אם לחברות. לדברי שגיא חמץ, מנכ"ל חברת בלינק, סוגי הפעילות העסקית של חברות בטוויטר הם שיווק - כמו משחקים, הגרלות ומבצעים; שירות - מענה ומתן שירות לגולשים עם תלונות או שאלות; ושיתוף - מידע, עדכונים והנעה לאתרים והבלוגים של החברות.

אחת הבולטות בזירה זו היא יצרנית המחשבים דל, שיצרה לעצמה כמה חשבונות בטוויטר באמצעותם היא מציעה שירות לקוחות, מענה לשאלות הגולשים ומבצעים ייחודיים לגולשי טוויטר. דוגמה נוספת לחברה הפועלת בטוויטר היא חברת התעופה Southwest Air, שעורכת בין היתר תחרויות בטוויטר. אחת מהן עסקה בנסיעה של בר רפאלי לצילומים למגזין "ספורט'ס אילוסטרייטד". שמות בולטים נוספים הם חברת הרכב פורד, רשת בתי הקפה סטארבקס ויצרנית הנעליים והאופנה זאפוס, שלה מספר מרשים של כ-94 אלף עוקבים בטוויטר.

למרות מספר הגולשים הנמוך, כמה חברות בישראל גילו את הפוטנציאל העסקי בטוויטר, והן מבצעות באמצעותו פעילויות שונות. כך למשל, אחרי קולנוע לב, באמצעות חברת בלינק, עוקבים בטוויטר 220 איש, להם חולקו באחרונה 50 כרטיסים לסרט "נער החידות ממומבאי".

גם לבית ההשקעות אלטשולר-שחם יש חשבון בטוויטר, אותו הקימה בעבורו חברת באזילה, העוסקת בניטור וניתוח תוכן אינטרנטי.

"טוויטר בישראל זה דבר די טרי, אבל מתפתח מהר מאוד. אני מעריך שיש כמה אלפי משתמשים בישראל, אבל כמעט כולם הצטרפו בחודשים האחרונים. בארה"ב זה כבר מזמן נהיה תופעה וכאן זה רק מתחיל, אבל תופס תאוצה", אומר יואב פרידור, מנכ"ל באזילה. "השאלה הכי חשובה היא מה עושים עם זה, וזה יפה לראות איך כל אחד מוצא את השימוש שלו. בסופו של דבר, מדובר בעוד כלי לשיחה. במקרה של אלטשולר-שחם, הוא רוצה להשתתף בשיחה שמתנהלת סביב נושאים שקשורים להשקעות - וזה מה שעושים בטוויטר". להערכת פרידור, בעוד כשנתיים תהיה בכל עסק מחלקה שעוסקת במדיה חברתית.

אף שהוא משמש גם גופי חדשות ועסקים, טוויטר נולד בראש ובראשונה בעבור הגולשים, והוא במהותו שירות חברתי. לדברי יקואל, חוויית השימוש מתאפיינת בעיקר במונחים של שיחה, דיון וקהילה. "אני שולחת לאוויר שאלה או קישור לכתבה, ומתפתח דיון של שאלות ותשובות. אם אני רוצה ללכת למסעדה בתל אביב, אני שואלת לאן כדאי ללכת ומיד אני מקבלת כמה תשובות. תמיד יש מישהו שיודע טוב יותר ממך, ואנשים אוהבים לשתף בידע שלהם", מסבירה יקואל. "זו מערכת יחסים שאתה בונה באופן כללי - אנשים עוקבים אחריך אם אתה מעניין, ואם אנשים עוקבים אחריך בא לך לספר להם עוד. זה משהו שנבנה, זה תהליך, צריך להתעניין ולהגיב לאנשים".

לדבריה, "כל הקסם בטוויטר הוא דווקא שחסרים בו דברים ואנשים משלימים אותם לבד באמצעות אפליקציות שהם בונים. יהיה מעניין לראות מה הם יעשו עכשיו אחרי גיוס הכסף - כשיש לך כסף אין לך גבולות. אין ספק שיש להם חלק בהיסטוריה של הווב".

"טוויטר תעשה אקזיט גדול מזה של יוטיוב"

<< "טוויטר שינה את הדרך שבה אנשים מתקשרים ואת פני העסקים, בין אם אלה מפרסמים או המדיה", אומר ג'ף פולבר, שהשקיע בטוויטר בשלב מוקדם. "ההשפעה שלו היא עצומה - החל בגופי החדשות ועד מערכת הבחירות בארה"ב. כל מותג מדיה חייב אסטרטגיית טוויטר, בין אם זה מוצא חן בעיניו ובין אם לא".

לדברי פולבר, "ההערכות הן כי טוויטר שווה 250 מיליון דולר, אבל אין סיבה שהוא לא יוערך במיליארד דולר. אני לא מכיר סטארט-אפים עם מידת השפעה כזאת. טוויטר נולד ב-2006 ועכשיו אנחנו רואים את התוצאות, זה המומנטום שלו.

"מה שמדהים גם הוא אוסף התרבויות שטוויטר מאגד. זו לא תופעה אמריקאית, אלא תופעה אנושית. כל יום אני קורא על סלבריטי חדש שמשתמש בטוויטר, וזה גורם לי לחייך. אני מאמין שבעוד עשר שנים האימייל יהיה הרבה פחות פופולרי, ואנשים יתקשרו במדיה חברתית ובטלפונים סלולריים. אני מעריץ גדול של מדיה חברתית, וטוויטר הוא אחד הטובים שבהם".

באשר להיעדר המודל העסקי והעובדה כי עד כה טוויטר לא יצר הכנסות, אומר פולבר: "אני משקיע, ואני לא מודאג בכלל. יוטיוב עשתה אקזיט של 1.6 מיליארד דולר בלי מודל עסקי, ואני מאמין שטוויטר יעשה אפילו יותר. אני גאה מאוד ונרגש להיות בעל חלק ממשהו שמשנה את העולם לטובה, ומאחל לכל המשקיעים שטוויטר ימשיך ככה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו