בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחקר חדש: עייפות בשעת אפס נובעת מקושי ביולוגי של בני הנוער

לאחר בדיקת איכות הזיכרון של מתבגרים בשעות שונות ביום, הוחלט בבית ספר בריטי ליזום פתרון מהפכני לבעיית ערנות התלמידים בבקרים ולהתחיל את יום הלימודים ב-11

תגובות

בית הספר של הכפר מונקסיטון בצפון מזרח בריטניה מתנהל כמעט כמו כל תיכון אנגלי רגיל. אלא שבקרוב צפוי כנראה לחול בו שינוי מהפכני. בכל יום, עד השעה 11 בבוקר, התיכון יושבת באופן קבוע, והתלמידים ימשיכו לישון במיטותיהם. הלימודים יתחילו ב-11 ויימשכו עד שעות הערב המוקדמות. מנהל בית הספר רואה בכך מהפכה הכרחית, שמתבססת על מחקרים שנעשו בנוגע לשעון הביולוגי של מתבגרים. הוא מאמין ששינוי כזה ישים קץ לתופעת "התלמידים הזומבים" המוכרת לכל מורה שמלמד בשעות הבוקר.

המנהל, ד"ר פול קלי, סיפר שהוא מתוסכל כבר שנים מחוסר הערנות של תלמידים בגיל ההתבגרות שאותם הוא מלמד בבית הספר. בעוד המורים ערניים בשעות הבוקר, התלמידים יושבים לפניהם כשהם טרוטי עיניים ואפתיים. ההחלטה לשנות את מערכת השעות של בית הספר התקבלה בעקבות מחקר שבוצע באוניברסיטת אוקספורד, על ידי חוקר המוח פרופסור ראסל פוסטר. פוסטר בדק את איכות הזיכרון של מתבגרים בשעות שונות ביום. הוא ערך להם משחק זיכרון פשוט, וגילה הבדל של 9% בין השעות תשע בבוקר ו-2 אחר הצהריים: בשיעורים מאוחרים, תלמידים זכרו 51% מהמלים, לעומת 42% בשיעור הראשון.

על סמך ממצאי המחקר, קלי סבור שלשינוי בלוח השיעורים של בתי הספר תהיה השפעה ניכרת על ביצועי התלמידים. "מתבגרים הם לא עצלנים. יש להם צרכים ביולוגיים מיוחדים שמחוץ לשליטתם. אנחנו מונעים מהם את השינה שהם צריכים. יש לזה השפעה שלילית על יכולת הלימוד שלהם, ואולי גם על הבריאות הנפשית והגופנית", אמר קלי.

מחקרו של פוסטר אינו המחקר היחיד המצביע על הקושי הביולוגי של בני נוער להתאים את עצמם לדרישות של מערכת החינוך. גם מחקר שנערך בישראל לפני שנים אחדות הצביע על כך שהשעה שבה מדווחים תלמידים ישראלים על הערנות הגבוהה ביותר היא 10:00 בבוקר. החוקרות מצאו שנערים ונערות ישראלים ישנים בממוצע 7:13 שעות במשך השבוע - פחות ממקביליהם באירופה. לפי מחקר אחר, 26% מתלמידי כיתות ו'-י' בישראל אמרו שהם מרגישים עייפים בבית הספר.

החוקרת, שרי גרינברג-דותן, הסיקה שהגורם לשעות השינה המועטות של המתבגרים הוא שעה מוקדמת של התחלת הלימודים, יחד עם תמורות פיזיולוגיות המתרחשות בגיל ההתבגרות. תוצאות המחסור בשינה עשויות לכלול בין השאר ישנוניות במשך כל היום, וכן תפקוד לקוי בלימודים ובעיות משמעת. הן קראו להתאים את המערכת להרגלי השינה של התלמידים.

בישראל, "שעת האפס" בוטלה בבתי הספר לפני כמה שנים, ומשרד החינוך אוסר להתחיל את הלימודים לפני 8:00. עם זאת, לא כל בתי הספר אוכפים את האישור, ומוסדות מסוימים מקבלים אישורים מיוחדים. לדברי הד"ר אריאל טרסיוק, מנהל היחידה לחקר הפרעות שינה בסורוקה, מחקרים אכן מצביעים על כך שלמידה בשעה 7:00 איננה בריאה. עם זאת, הוא מגלה ספקנות לגבי הקריאה להתחיל ללמוד ב-11:00. "בגלל תרבות האינטרנט והאס-אם-אס, תלמידים נשארים ערים עד מאוחר וגונבים לעצמם שעות שינה, ואז יש להם קושי לקום בשעות נורמליות", אומר הד"ר טרסיוק. "אפשר להתחיל ללמוד ב-11:00, אבל יותר סביר שהתלמידים ילכו לישון בזמן".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו