בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ליאור קודנר | השטחיות מנצחת ברשת

תגובות

"הג'יגולו השווייצי מודה בסחיטה"; "תלמידים צריכים לישון יותר"; "הלשון של טועם קפה שווה 10 מיליון ליש"ט". זו אינה רשימה של כותרות מצהובון אנגלי נידח, אלא שלוש הכתבות הפופולריות ביותר שפורסמו השבוע באחד מכלי התקשורת האיכותיים בעולם: אתר האינטרנט של הבי-בי-סי. גם באתרים הישראליים התמונה דומה: "סיפורי הסמים של עדי נוימן" או מעללי כוכב האח הגדול יוסי בובליל מעניינים את הציבור יותר מהמגעים הקואליציוניים והמשבר הכלכלי.

רשימת הכתבות הנקראות ביותר, המתפרסמת בעמודים הראשיים ברוב האתרים הגדולים, מאפשרת הצצה על טעמו של הקהל. חשוב לבחון את הטעם הזה על רקע הירידה בכוח העיתונות המודפסת במערב והמעבר לחדשות און-ליין. אתרים רבים עוסקים באחרונה בשאלה, אם עיתונות האיכות תשרוד במשבר. עיתונים שהיו לסמל נעלמים: לוס אנג'לס טיימס פשט את הרגל, סן פרנססיקו כרוניקל נאבק על חייו, וניו יורק טיימס נאלץ למשכן את הבניין.

במבט ראשון, הנתונים נראים מרשימים: 830 אלף אמריקאים מנויים על הטיימס זה שנתיים לפחות וברשת קוראים את תוכני העיתון 20 מיליון גולשים ייחודיים בחודש. אבל אף שבעידן האינטרנט הטיימס מגיע לקוראים רבים יותר, רוב הכנסותיו באות עדיין מהדפוס, ולכן הן הולכות ומצטמצמות.

כלי תקשורת מעטים הצליחו להרגיל את קוראיהם לשלם על התכנים. וכשהתוכן מגיע בחינם, הרווחים הדלים של הגרסה האלקטרונית באים מהקלקות של גולשים על באנרים ופרסומות על בסיס מלות חיפוש. אלא שרווחים אלה מצליחים בקושי רב לממן את המשכורות לעורכי האתר.

אם עתיד העיתונות הרצינית נמצא ברשת, העתיד הזה נראה כרגע עגום. מבט מהיר על רשימת הכתבות הנקראות בטיימס האמריקאי, בגרדיאן הבריטי ובלה-מונד הצרפתי מגלה, שהקוראים מעדיפים תמונות של פנדה מגן חיות בסן פרנסיסקו או מתכונים דלי קלוריות על סיקור יומי של המלחמה בעיראק.

גם באתרים הישראליים כתבה על קמפיין הפרסום החדש של בר רפאלי זוכה לעשרות אלפי הקלקלות ומאות טוקבקים, בעוד הדיווחים על חוק ההסדרים מעניינים מאות ספורות של גולשים.

המסקנה ברורה: בעידן המחשב, הנוסחה החדשותית הקלאסית - חדש, חשוב ומעניין - נשחקת. החשוב מאבד את בכירותו לטובת המעניין. אם מוסיפים לזה את העובדה כי ידיעה על פנדה שנולדה באוסטרליה זולה ומהירה להפקה (מתרגמים ידיעה מסוכנויות הידיעות, בוחרים תמונה של פנדה, ועולים לאוויר), ברור לאיזה כיוון הולכים אתרי החדשות באינטרנט.

הבלוגוספירה מלאה הצעות ליציאה מהמשבר הזה - חיוב ספקיות האינטרנט להעביר תשלום קבוע לאתרי התוכן, מעבר לעיתון אלקטרוני בתשלום, ועד הסכם בין האתרים הגדולים שיוביל לסגירתם למנויים בלבד.

ובכל זאת אולי מספקת הרשת הזדמנות לעיתונות האיכות. חלק ניכר מהגלישה נעשה בשעות העבודה. וכשמישהו מציץ מעבר לכתף שלך - עדיף שתגלוש באתר של ניו יורק טיימס; הרי גם שם תוכל למצוא את הידיעה על החבר החדש של מדונה. רק, בתמורה, אולי כבר תקליק על איזו פרסומת?

הבלוג של ליאור קודנר ב-TheMarker Cafe



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו