בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שטייניץ: "אין מנוס מתקציב דו-שנתי"

דילמה כפולה

תגובות

>> בישיבתה הראשונה, שנערכה שלשום, קיבלה ממשלת בנימין נתניהו החלטה היסטורית: לראשונה יוגש תקציב דו-שנתי ל-2009 ו-2010 גם יחד.

להחלטה שתי סיבות: ישראל פועלת כיום עמוק בתוך 2009 בלי תקציב מאושר לשנה זו; ובתקציב צפוי השנה גירעון עמוק.

הכנסת דנה אתמול בתיקונים לחוק שנועדו לדחות את אישור התקציב בכנסת ל-15 ביולי במקום 15 במאי ולאשר במועד זה תקציב דו-שנתי. שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר: "יש מומחים שחולקים על הצורך באישור תקציב דו-שנתי, ואולם יש רוב מכריע בין המומחים באקדמיה ובמשרד האוצר שסבור כי במצב המיוחד שנוצר אין מוצא אחר".

נתניהו דחה את בקשותיהם, או תחינותיהם, של ראש הממשלה ושר האוצר היוצאים לאשר את תקציב 2009 במועד. ממשלתו היתה אמורה להעביר את התקציב עד אמצע מאי. באמצע מאי האוצר יעבוד ממילא על הכנת תקציב 2010. אמרו נתניהו וחכמיו: למה לעבוד על שני תקציבים בסמיכות זמנים?

ואולם דומה כי הסיבה האמיתית לאישור תקציב דו-שנתי היא הגירעון הענקי הצפוי בתקציב 2009 - בעיקר בשל גביית המסים, הנמוכה בכ-40 מיליארד שקל מהצפוי. לגירעון יצטרפו עוד כ-8 מיליארד שקל בשל ההוצאות החדשות בתקציב (לפי ההסכמים הקואליציוניים) ודרישות צה"ל. ראש הממשלה, ובמידה רבה גם ראשי האוצר, סבורים כי 2010 תהיה טובה בהרבה מ-2009, ויהיה קל יותר להתמודד עם הגירעון העצום ועם ההוצאות החדשות של 2009 אם ייפרסו על שנתיים.

לתקציב דו-שנתי יש יתרונות גדולים. בראש ובראשונה הוא מאפשר למשרדי הממשלה אופק תכנון טוב יותר וחשיבה יסודית יותר. זו הסיבה לכך שוועדת ברודט אישרה למערכת הביטחון תקציב לעשר שנים. עם זאת, לצד היתרונות הגדולים יש לתקציב רב-שנתי חסרונות רבים. הראשון הוא שישראל תמשיך לעבוד עוד יותר משלושה חודשים בלא תקציב מאושר ל-2009 - מה שיכבול את משרדי הממשלה למגבלות כספיות קשות מנשוא, בוודאי בשנה של משבר, שדורש פתרונות תקציבים מיידיים.

חסרון אחר של התקציב הרב-שנתי הוא היעדר גמישות. תקציב 2010 יוכן על בסיס ההנחה של מיתון עמוק, ואולם לפי הערכות רבות - גם של הנגיד סטנלי פישר - המשק יתחיל להתאושש כבר לקראת סוף 2009. במקרה כזה יהיה צריך לזרוק את תקציב 2010 לזבל.

החיים הכלכליים רבי-תהפוכות ונתונים לשינויים. חברות משנות הערכות מהיום להיום. תקציב חד-שנתי מאפשר לממשלה לעמוד עם יד על הדופק ולהתאים עצמה לשינויים. זה נכון שבעתיים בישראל, שבה חוסר היציבות הפוליטית והאירועים הביטחונים מחייבים שינויים דחופים בסדרי העדיפויות. הדוגמה של ועדת ברודט מצוינת: לא חלפה שנה מאישור המלצותיה בממשלה, וכבר שר האוצר וראשי המשרד דרשו את ביטולן, בטענה כי תקציב המדינה אינו יכול לעמוד בתקציב ביטחון רב-שנתי.

-

בכתיבת הידיעה השתתף צבי זרחיה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו