בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרכבת משכה הדרישה שפקחיה יהיו יוצאי צבא

בעקבות שינוי הקריטריונים למשרת פקח, שעורר התנגדות רבה מאחר שהיה מביא לפיטורי עשרות עובדים ערבים, חזרה בה הרכבת והשמיטה את הדרישה לשירות צבאי

תגובות

רכבת ישראל חוזרת בה מן הדרישה כי הפקחים במפגשי מסילות עם כבישים יהיו חיילים משוחררים מצה"ל. בהודעה שפרסמה הערב (חמישי) רכבת ישראל, נמסר כי הנהלת החברה החליטה לעדכן את הקריטריונים לתפקיד זה ולהשמיט את הדרישה לשירות צבאי. הרכבת, שהיתה אמורה להגיש היום סיכומים בכתב לבית הדין האיזורי לעבודה, קבעה קריטריונים חדשים שלפיהם, על הפקחים להיות בעלי נסיון קודם בעבודה במשמרות יום ולילה, וכן "עבודה בחברה, מוסד או ארגון בעל מבנה ארגוני היררכי בתפקיד המחייב התנהלות ע"פ מערכת נהלים פנימית מוגדרת".

ח"כ אחמד טיבי אמר בתגובה כי החלטת הרכבת חשובה, אך הוסיף הסתייגות זהירה: "הדרישות החדשות עמומות ויש להבטיח כי הן לא שם קוד או תחליף לשירות צבאי".

עו"ד תוופיק טיבי, המייצג 40 מן העובדים ברכבת בעתירתם, אמר כי הודעת הרכבת היא צעד בכיוון הנכון. עם זאת, הוא אמר כי "אם הכוונה בביטוי העמום 'ארגון היררכי' להחזיר את השירות הצבאי בדלת האחורית אז זה רע מאד". לדבריו, על הרכבת לקבוע כי מדובר בארגון "אזרחי" משום שמדובר בעבודה באזרחית. כמו כן, אמר עו"ד טיבי כי העתירה לא תוסר אם לא יובטח לכל העובדים כיום שיוכלו להמשיך בעבודתם. "כל הסדר שישאיר עובד אחד אפילו מחוץ למעגל העבודה כמפקח מפגשים אינו מקובל עלינו. אנחנו, כמו גם בית המשפט, מחפשים את המהות ולא משחקי לשון".

הכרה בנסיונם של פקחים שעבדו לפחות שנה בתפקיד

הדרישה לשירות צבאי מהפקחים, אשר עוררה התנגדות בחוגים רבים בישראל, היתה מביאה לכך שעשרות עובדים ערבים היו מפוטרים מעבודתם, ואחרים לא היו יכולים להגיש את מועמדותיהם אליה. במכרז החדש שפירסמה הרכבת לאחרונה נדרשו הפקחים, לראשונה, להיות בוגרי שירות צבאי בדרגה מינימלית של רובאי 02, בשל ההכשרה שהשירות הצבאי נותן בהפעלת מכשירי קשר ומשמעת ועבודה במסגרת היררכית.

כעת שינתה הרכבת את הקריטריונים, והחליטה גם להכיר בנסיונם של פקחים שעבדו עד כה לפחות שנה בתפקיד זה. החלטה זו נוגעת לפקחים רבים שהיו אמורים להפסיק את עבודתם לפי התנאים שבוטלו, כולל עשרות עובדים ערבים.

ביום ראשון שינתה רכבת ישראל את גרסתה בפרשה, וטענה בתשובתה לבית הדין האזורי לעבודה כי כשלים בתפקוד הפקחים הביאו לדרישה שהפקחים במפגשים בין מסילות לכבישים יהיו יוצאי צבא.

לטענת הרכבת, לאחר שנתגלו כשלים והוסקו המסקנות הוחלט ברכבת "להוציא מכרז מסודר להספקת שירותי הפיקוח בצמתים, ובמסגרתו לשדרג את רמת המפקחים". הטענה הזו לא הובאה במכתבים קודמים ובתגובות מטעם הרכבת. קודם לדיון שנערך בבית הדין בתחילת השבוע, הקפיא השופט את פיטורי העובדים, ואף שהפקחים קיבלו הודעות על הפסקת העבודה, הם המשיכו בתפקידם בשבועות האחרונים.



אחד הפקחים, עבד אל-כרים קאדי. הפיטורים הוקפאו עד להודעה חדשה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו