בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נחמיה שטרסלר | שוד הרכבת הגדול

תגובות

אין דבר אהוב על פוליטיקאים יותר מאשר השקעה ברכבת. הם טוענים, כי זה הדבר הכי חברתי שיש, כי כך מקרבים את תושבי הפריפריה למרכז הארץ, וגם הדבר הכי סביבתי שיש - כי זה מקטין את זיהום האוויר ומחסל את פקקי התנועה. זה גם טוב לדימוי העצמי של הפוליטיקאי כי כך הוא נהפך ל"יוזם", "עושה" ו"משקיע".

בסיבוב הקודם של בנימין נתניהו כשר האוצר הוא הלך שבי אחרי התיאורים המחמיאים הללו של יתרונות הרכבת ואימץ אותה. דחף אותו לפסים מסוכנים אלה אורי יוגב, שהיה אז הממונה על התקציבים באוצר ועכשיו משמש כיועץ הכלכלי הבכיר שלו.

גופים אינטרסנטיים רבים דוחפים את הרכבת קדימה. חלקם נציגי מפעלים מחו"ל המייצרים קרונות ומסילות, וחלקם כלכלנים ומהנדסים המחפשים תעסוקה. הם מציפים את הציבור באינפורמציה שגויה, בכוונה. אך בכל פעם שנחנך קו רכבת מתברר, שעלות הקמתו כפולה מהתכנון הראשוני, מספר הנוסעים בו חצי מהמתוכנן וזמן הנסיעה כפול מהצפי.

הקו לירושלים הוא דוגמה לכך. הקו הנוכחי שופץ לפני כמה שנים בעלות גבוהה, אך נוסעים בו רק כמה מאות איש בשבוע. הקו ארוך ומפותל ואטי להחריד. הדרך מתל אביב לירושלים (והחלפת רכבת בבית שמש) אורכת כשעתיים. משהו כמו "רכבת העמק".

ב-2005 הוחלט לשדרג את הקו. כלומר, לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע. הוחלט להקים קו רכבת חדש לירושלים, מהיר ומודרני. קו שיעבור דרך שער הגיא, ובו גשרים ענקיים ומנהרות חצובות בסלע. אך הפרויקט נתקע. כי תקציב של 3.8 מיליארד שקל קפץ ל-7 מיליארד, ויש הרי גבול ליכולת הבזבוז של המדינה.

יש כמובן דרך אחרת לעידוד התחבורה הציבורית, אך היא זוהרת פחות. אפשר לסלול נתיב תחבורה נוסף בין תל אביב לירושלים, על תוואי הכביש הקיים, ולייחד אותו לאוטובוסים מודרניים המונעים בגז. זה יכול להיות מהיר וזול. זה גם נכון יותר מבחינה סביבתית, פחות הרס לנוף. אבל זה פתרון הגיוני ופשוט מדי. אין לו הילה של מהפיכה בתחבורה.

ייתכן שרכבת היא יעילה למדינה גדולה שבה מרחקי ענק. אך לא למדינה קטנה. הרי הנוסע אינו מחשב רק את משך הנסיעה, אלא עושה חשבון של "מדלת לדלת", כולל הנסיעה עד לתחנת הרכבת, התדירות הנמוכה של הרכבות, ההמתנה והאיחורים. ואז - למרחקים קצרים יש חסרון.

ישראל איננה בריטניה, לא צרפת ולא ארצות הברית. שם נסיעה בין עירונית היא למרחק של כ-500 קילומטר. אצלנו זה אורך המדינה כולה. מה גם, שהניסיון במדינות אלה הוכיח, שרכבת אינה מקטינה את העומס בכבישים, אלא מהווה תחליף לאוטובוסים. לא לרכב פרטי.

פרופ' אילן סלומון, פרופ' ערן פייטלסון ופרופ' יוסי ברכמן - שלושה מומחים למערכות תחבורה ואיכות הסביבה - ניתחו בסדרת מאמרים (פורסמה ב"הארץ" בינואר 2004) את התוכנית הגרנדיוזית של נתניהו ויוגב מ-2003, להרחבת תשתית הרכבות בישראל בסכום של 20 מיליארד שקל. הם הוכיחו, שאוטובוסים עדיפים על רכבת בכל הפרמטרים. אבל למי אכפת מה דעת המומחים בשעה ששיקולים פוליטיים ותדמיתיים הם הקובעים?

הנה עכשיו, בסיבוב השני של נתניהו ויוגב, חוזרת אותה מנגינה בדיוק. שוב הם ממליצים על הרחבת תשתיות הרכבת כדי להקים מסילות ברזל נוסח המאה ה-19 מראש פינה ועד אילת, מחיפה ועד טבריה. שוב חוזרות הסיסמאות על חיבור כל עיר שבה יותר מ-50 אלף תושבים לרשת רכבות ארצית. שוב יזרקו 10 מיליארד שקל, בעוד כביש מס' 6 לא הושלם עדיין, לא בצפון ולא בדרום.

צריך אמנם לשדרג ולפתח את התחבורה הציבורית בישראל, אך לישראל מתאימות מערכת יעילה של אוטובוסים לכל רחבי הארץ ורכבת פרוורים במרכז העמוס. לא מתאימה כאן "רשת רכבות מדן ועד אילת", שהיא יקרה ולא יעילה. כל נוסע יעלה הרבה כל כך, עד שיהיה כדאי יותר להסיע אותו בלימוזינה פרטית, במקום להשקיע את המיליארדים.

במדינה קטנה כמו ישראל, שבה בעיות תקציביות כה קשות, ראוי שיוגב ונתניהו יעצרו ויבדקו שוב את כדאיות ההשקעה האדירה ברכבת, לעומת מהלך פשוט בהרבה אך יעיל וגמיש יותר: אוטובוסים משודרגים במסלולים בלעדיים. גם אם לאוטובוסים אין ברק פוליטי ותדמיתי כמו שיש לרכבת.

נתניהו יודע, שהציבור אוהב לשמוע על השקעה ברכבת. זה מזכיר לכל את כיבוש המערב ההירואי בארה"ב. רכבת גם מאפשרת לערוך טקסים ולחתוך סרטים. היא מצטלמת הרבה יותר טוב. לכן היא אהובה כל כך ומושכת פוליטיקאים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו