המסמר האחרון בארון הקבורה של הקומוניזם: כמעט כל מטוסי חברת התעופה הרוסית "אירופלוט" יהיו מתוצרת מערבית - כללי - הארץ

המסמר האחרון בארון הקבורה של הקומוניזם: כמעט כל מטוסי חברת התעופה הרוסית "אירופלוט" יהיו מתוצרת מערבית

ננעץ המסמר האחרון בארון הקבורה של הקומוניזם: כמעט כל מטוסי חברת התעופה הרוסית "אירופלוט" יהיו מעתה מתוצרת מערבית

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

עד היום ניתן לראות את סמל הפטיש והמגל על מטוסי חברת התעופה הרוסית "אירופלוט", אבל אלה הסממנים האחרונים של העידן הקומוניסטי. ההוכחה החותכת ביותר לכך היא, שעד סוף השנה יהיו כמעט כל מטוסי החברה מתוצרת ארצות הברית ומערב אירופה.

אירופלוט מתכננת למכור את צי מטוסי ה"טופולב" שלה, שנחשבו סוסי העבודה של חברות התעופה בגוש המזרחי. לאחר שיימכרו, יהיו רק שישה מכ-100 מטוסי החברה מתוצרת רוסיה. ששת המטוסים, מדגם "איליושין-96", יטוסו רק בתוך רוסיה, או בקווים בינלאומיים ספורים, כמו מוסקווה-הוואנה ומוסקווה-האנוי.

העובדה שאירופלוט תטיס בקרוב בעיקר מטוסי בואינג ואיירבוס, היא נקודת ציון בדרכה של החברה, שבעבר היו בבעלותה כל המטוסים האזרחיים בברית המועצות. כיום מנסה החברה לשנות את תדמיתה ולהתחרות בחברות הפרטיות בשוק. לקוחותיה, מסתבר, מעדיפים מטוסים מתוצרת מערבית.

לדעת מומחים, אף שהמטוסים הרוסיים בנויים היטב, הבעיות הטכניות והתחזוקתיות שהתעוררו לאחר קריסת ברית המועצות הוציאו להם שם רע. כל מי שטס בהם יאמר גם שהם רועשים וצפופים יותר. "בחנתי כל בורג ובריח והייתי מודאגת מאוד", סיפרה אנסטסיה טקאצ'ובה, סטודנטית רוסייה שטסה באחרונה ממוסקווה ללונדון.

"יותר נוח לטוס באיירבוס, אבל רוסיה תישאר בלי מטוסים מתוצרתה", אמר נוסע רוסי אחר. למעשה, לא כך הדבר. על אף השינויים שמתכננת אירופלוט, נראה שתעשיית המטוסים של רוסיה קמה לתחייה.

צריכת הדלק הגבוהה של המטוסים הרוסיים חרצה את גורלם באירופלוט, בעיקר לנוכח מחירי הנפט הלא יציבים ומצבו הקשה של ענף התעופה בעולם. מנכ"ל אירופלוט, ויטאלי סאבלייב, אמר בחודש שעבר לעיתון הכלכלי "וודומוסטי", שכ-40% מקווי החברה אינם רווחיים ולכן יפוטרו כ-6,000 מעובדיה בשנתיים-שלוש הבאות.

לאורך ההיסטוריה שלה, נתקלה אירופלוט בבעיות רבות. הופצו סיפורי זוועה על החברה, אף שסטטיסטית, טיסה במטוסיה היתה בטוחה כמו במטוסי החברות המערביות. התרסקויות מטוסים מתוצרת רוסיה או מתוצרת המערב שאירעו באחרונה, היו בדרך כלל תוצאה של טעות אנוש של הטייס.

טקאצ'ובה נזכרה בהמראה מלחיצה במיוחד, שבה הוצבו דיילים במעבר, בחנו את הכנפיים מבעד לחלונות ודיווחו לקברניט על הצטברות קרח עליהן. לדבריה, "הדיילת ראתה שאני פוחדת ולחוצה, אז היא נתנה לי מסטיק כדי להרגיע אותי".

דוברת אירופלוט, אירינה דננברג, אמרה שהחברה מוכרת את מטוסי הטופולב-154 שלה משום שצריכת הדלק שלהם גדולה בהשוואה למטוסים מערביים, ולא בגלל בעיות בטיחות.

"בהווה, אין לאירופלוט מורשת סובייטית", אמר איש העסקים ניקולאי קוברסקי ממוסקווה, "הם אדיבים מאוד, מקצועיים מאוד... השירות שלהם מצוין, והם רוסים".

כיום מפעילה אירופלוט 26 מטוסי טופולב-154 שיוצאו משירות ויימכרו, ובמקביל יצומצם מספר העובדים. הארגון מחדש של צי המטוסים מוצג כניצחון לחברה שרשומה בבורסת לונדון ומנסה להתנער מתפקידה כמקור הכנסה למפעלי תעשיית המטוסים הרוסית.

מדובר במגמה רווחת בתעופה הרוסית. טופולב-154 והדגם הקטן יותר, טופולב-134, הם מטוסי הנוסעים הנפוצים ביותר ברוסיה - כ-600 מהם פעילים. חברות התעופה הרוסיות הזמינו כ-100 מטוסים מהדגם החדיש, טופולב-204, אבל במקביל, החברות הזמינו מספר דומה של מטוסי בואינג ואיירבוס.

תעופה היא אחד המגזרים היחידים בכלכלה הרוסית שבו יש תחרות חופשית, מלבד תעשיית הנפט. לאחר שב-2005 נעשה ארגון-מחדש של יצרניות המטוסים, יש כיום ציפייה ליבול מטוסים חדש, שיגיע לשווקים בעשור הקרוב. אירופלוט הזמינה 30 מטוסים לטווח קצר-בינוני, שייוצרו בשיתוף פעולה בין "סוחוי" לבואינג. המטוס החדש, "סופר-ג'ט", יתחרה במטוסים לטווחים דומים של "בומברדייה" הקנדית ו"אמבראר" מברזיל.

איליושין-96, אחרון המטוסים הרוסיים בצי אירופלוט, עדיין משמש כמטוס הנשיאותי, אף ששמו הטוב נפגם ב-2005, כשהנשיא אז, ולדימיר פוטין, נאלץ לחזור למוסקווה מפינלנד במטוס אחר, לאחר שהתגלתה תקלה בבלמי האיליושין. נשיא חברת איליושין פוטר לאחר התקרית.

כיום פועלים בעולם 14 מטוסי איליושין-96, בהם אחד שיוצר בעבור קובה. תא הנוסעים במטוס המסוים הזה הופך ממרחב רגיל של שורות מושבים של חברת התעופה הקובנית, לתא אח"מים המיועד לטיסות נשיאותיות. כיוון שבקובה עובדים צוותי קרקע שהוכשרו לטפל באיליושין, טיסותיו בין מוסקווה להוואנה זולות יותר מאשר בין מוסקווה למדינות אירופיות או לארצות הברית.

לדברי בוריס בישקוב, מנכ"ל חברת היעוץ "איירקליימס" ממוסקווה, היעלמות הטופולב מצי אירופלוט לא תהיה מכה לתדמית יצרניות המטוסים הרוסיות. "אנחנו ממשיכים לייצר מטוסי קרב מצוינים", אמר.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ