בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למרות הודעת הפרישה מתוכנית האירוח שלה, מוקדם להספיד את אופרה וינפרי

טינה בראון אמרה עליה ש"היא גדולה מכדי ליפול" וג'ונתן פרנזן החמיא לה על יחסה לספרות. בשבוע שעבר, עם הודעתה על פרישתה מתוכנית האירוח שלה, התברר שמוקדם מדי להספיד את התופעה התרבותית המכונה אופרה וינפרי

תגובות

זו הולכת להיות אחת הפרידות הארוכות ביותר בהיסטוריה. בעוד קצת פחות משנתיים, ב-9 בספטמבר 2011, תשדר אופרה וינפרי את תוכנית הראיונות האחרונה שלה ברשת אי-בי-סי. לפני שבוע בדיוק, אחרי חרושת שמועות בעיתונות האמריקאית וכשהיא מוחה דמעה או שתיים, שיחררה אופרה את ההכרזה הדרמטית: "התוכנית הזאת היא החיים שלי, ואני אוהבת אותה מספיק כדי לדעת מתי הגיע הזמן להגיד להתראות".

אבל למרות הדמעות ובעיקר הסיקור המפרגן הנדיר בעיתונות האמריקאית, מוקדם להספיד את התופעה התרבותית המכונה אופרה וינפרי. אחרי כרבע מאה בתעשיית הבידור והטלוויזיה, היא עדיין האשה החזקה ביותר באמריקה. גם אחרי שתשיק את ערוץ הכבלים החדש שהיא מתכננת, היא תמשיך להפיק את ערוץ הרדיו הלווייני והמגזין החודשי שלה וקרוב לוודאי שתפיק תוכניות טלוויזיה וסרטי קולנוע. והיא עדיין היח"צנית מספר אחת, אייקון של התרבות האמריקאית.

סיפור ההצלחה של אופרה וינפרי התחיל בתחנת רדיו מקומית בטנסי, משם היא עברה במהרה לטלוויזיה. ב-1976 היא הגישה את החדשות המקומיות של בולטימור וב-1983 עברה לשיקגו כדי להגיש תוכנית ראיונות אישית. "יש בכך משום הקלה לראות רוכלת של פטפוטים עם הערכה מציאותית כל כך של השורשים התרבותיים והדתיים שלה", ניסה בזמנו לפרגן ה"וול סטריט ג'ורנל" על ההחלטה לשדר את תוכניתה של וינפרי ברחבי ארצות הברית.

כ-6.8 מיליון אמריקאים צפו בתוכנית בעונה האחרונה שלה. תחנות הטלוויזיה המקומיות משלמות מיליוני דולרים בכל חודש בעד השידור היומי, ו"אופרה" משודרת ב-144 מדינות נוספות. כמו בחלום האמריקאי, ההצלחה מתורגמת למזומנים. ב-2003 היתה וינפרי האשה האפרו-אמריקאית הראשונה שנכנסה לרשימת המיליארדרים של המגזין "פורבס". עורכי המגזין מעריכים את שווי נכסיה ב-2.7 מיליארד דולר.

כוכבית מיוחדת

פרשנים שנדרשו לתופעה בימים האחרונים אמרו שהיא משדרת משהו מאוד אמריקאי. היא לא חששה לחשוף בפני קהל את ההתעללות המינית שעברה בילדותה ולא את המאבק שלה במשקל יתר. הטבעיות, הכנות והעוצמה שלה כמראיינת וכמגישה קסמו לעקרות הבית האמריקאיות, אבל גם לאוכלוסיות משכילות ומשפיעות יותר.

מגישת הטלוויזיה הבריטית רישה גודארם, שמכונה "האופרה של בריטניה", אמרה לבי-בי-סי שגם "לפניה היו מנחים של תוכניות אירוח, אבל הם כולם דיברו. היא מקשיבה". אליס קאשמור, מומחה לתרבות של מפורסמים מאוניברסיטת סטפורדשייר בבריטניה, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי, ש"בכל ההיסטוריה לא היה אדם כמוה. היא לא רק סלבריטי מדרג א'. מעל השם שלה ברשימה יש גם כוכבית מיוחדת. הסיבה היא שמדובר באדם רגיל".

אחרי ששיכנעה מפורסמים לחשוף הכל ואפילו לרקוד על השולחן באולפן, אופרה רצתה יותר. השינוי החל כנראה ב-1996, כשהיא ייסדה את מועדון הספרים שלה. בתחילה היא המליצה בעיקר על ספרי נשים (ההמלצה הראשונה היתה לספר "הצד העמוק של האוקיינוס" מאת ז'קלין מיצ'רד), אבל בשנים האחרונות היא המליצה על ספרים מורכבים דוגמת "הדרך" מאת קורמק מקארתי, או קלאסיקות כמו "אהבה בימי כולירה" מאת גבריאל גרסיה מרקס, "אנה קרנינה" מאת לב טולסטוי ו"הקול והזעם" מאת ויליאם פוקנר.

עיתוני הכלכלה בארצות הברית דיווחו שבחירה למועדון הבטיחה מכירה של לפחות חצי מיליון עותקים. גם ספרים ישנים שקיבלו המלצה זינקו לצמרת רשימת רבי המכר. אפילו הסופר ג'ונתן פרנזן, שדחה את הצעתה של אופרה להציג את ספרו "התיקונים" במועדון הספרים, אמר השבוע ש"התוכנית של אופרה היא המקום היחיד ברשתות הטלוויזיה הגדולות שבה ספרים רציניים זוכים לפעמים להתייחסות. לכן עצוב לשמוע על המעבר העתידי שלה לכבלים".

גם בתעשיית המוסיקה יהיו בוודאי הרבה מאוכזבים. מי צריך את MTV כשיש את אופרה. כאשר הבלק אייד פיז הופיעו השנה בתוכנית האירוח שלה, המכירות שלהם קפצו ב-29%. ויטני יוסטון דיווחה על זינוק של 77% במכירות בעקבות ראיון בתוכנית. ויש הסבורים שהיא גם סללה את הדרך לפריים-טיים למגישות הטלוויזיה האמריקאיות, קייטי קוריק, מגישת חדשות הערב של סי-בי-אס, ודיאן סוייר שבקרוב תגיש לבדה את תוכנית האקטואליה המרכזית של אי-בי-סי.

הכל אישי

לפני שנתיים, כשחצתה את גיל 50, הפכה אופרה לפוליטית יותר. בבחירות האחרונות בארצות הברית היא הביעה תמיכה בלתי מסויגת במועמד ברק אובמה. זו היתה הפעם הראשונה שבה הציגה בפומבי את דעותיה הפוליטיות.

ובכל זאת, כשלארי קינג בסי-אן-אן שאל למה דווקא עכשיו, היא ענתה: "מפני שאני מכירה אותו באופן אישי. לא עשיתי את זה בעבר כי לא הרגשתי כך כלפי אף אדם", המשיכה מגישת הטלוויזיה הבכירה, "לא הכרתי אף אחד מספיק טוב כדי להגיד, ?אני מאמינה באדם הזה'".

העובדה שמדובר באשה אפרו-אמריקאית, ועוד כזאת שסובלת מעודף משקל, איפשרה לקהלים חדשים להתחבר למגישה, ולווינפרי להתרחב מעבר למסך הקטן. לפני שבועיים הופץ לבתי הקולנוע הסרט המדובר "Precious", על נערה אפרו-אמריקאית שמתמודדת עם עוני, ניצול מיני ועודף משקל. הסרט, שהפיקה וינפרי, מוזכר כאחד המועמדים המובילים לפרס האוסקר בעונה הקרובה. וינפרי גם העניקה את קולה לאמה של הנסיכה השחורה בסרט חדש של אולפני וולט דיסני, "הנסיכה והצפרדע".

פרויקט מעניין הוא "האקדמיה למנהיגות על שם אופרה וינפרי", בית ספר לבנות שהוקם סמוך ליוהנסבורג בדרום אפריקה, כדי לשפר את מצבן של הנשים במדינה. וינפרי השקיעה כ-40 מיליון דולר במיזם והיא מרבה לבקר שם.

עד כה לא פורסמו תוכניותיה של וינפרי אשר לערוץ הטלוויזיה שלה. לפי ההערכות, היא תגיש בערוץ תוכנית יומית, שתהיה שונה מתוכנית האירוח הנוכחית שלה. בתחנת הרדיו בשיקגו, שהיא מבעליה, היא מגישה רק תוכנית אחת ביום, אבל המיתוג של התחנה כולה נסוב סביבה והיא עומדת מאחורי לוח השידורים.

טינה בראון, עורכת ספרותית ועיתונאית, אמרה בראיון טלוויזיוני ב"בוקר טוב אמריקה", שהפופולריות של וינפרי נפגעה במקצת עם הביקורת הגוברת על תפקודו של אובמה ומעצם ההחלטה לתמוך בגבר שחור (ולא בהילרי קלינטון) במרוץ לבית הלבן וייתכן שזה השפיע על החלטתה. בהתייחסות לערוץ הכבלים אמרה בראון, כי אופרה "היא כמו גולדמן סאקס, היא גדולה מכדי ליפול. ואולי היא תוכל לקחת את הקהל אתה לתוכנית החדשה".

שכן, למרות העושר והפרסום אופרה וינפרי נותרה קשובה לקהל שבנה אותה. ואף שהרשתות המתחרות השקיעו מיליונים באולפנים נוצצים ובהבאת המרואיינים הנכונים, איש לא הצליח עד כה לחקות את הנוסחה שלה לתוכנית אירוח.

"אופרה עשתה משהו שמפורסמים מתקשים לעשות", כתב השבוע הקורא ג'יי ל' שטרן במכתב למערכת ה"שיקגו טריביון". לדבריו, היא החליטה לפנות את הבמה לאנשים חדשים, דווקא בשיא כוחה. "לפעמים כשמסתכלים מעבר לגלי ההערצה, אפשר להבין שהגיע הזמן להמשיך הלאה", הוא כתב. ועד שווינפרי אכן תמשיך הלאה, נותרו לקהל הנאמן שלה כמעט שנתיים כדי להתגעגע למפרע.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו