בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפנים החדשים של בית כנסת "החורבה" - כולל או מוזיאון?

בעוד בית הכנסת "החורבה" הופך למבנה מפואר לנגד עיני הירושלמים, לקראת פתיחתו גובר המאבק על ייעודו. החילונים רוצים להפכו למרכז תיירותי, החרדים מזדעזעים מן המחשבה שלא ישמש ללימוד תורה

תגובות

אם הנבואה המיוחסת לגאון מווילנה נכונה, אזי ב-16 במארס הקרוב יחל להיבנות בית המקדש. על פי הנבואה, בנייתו של הבית השלישי תחל כשתסתיים בניית בית כנסת "החורבה" בפעם השלישית. ב-15 במארס צפוי להיערך טקס חנוכת בית הכנסת, אלא שעד לטקס ולבניית בית המקדש, הופך "החורבה" לזירת מאבק חדשה בין חרדים וחילונים בירושלים של מטה.

במוקד המאבק ניצבת שאלת סוג המוסד שיהיה "החורבה" לאחר פתיחתו. קבוצה של חילונים ודתיים לאומיים טוענת כי אם המדינה לא תפעל במהירות, הוא יהפוך לעוד בית כנסת חרדי שבו נשים ותיירים אינם רצויים. "זה מקום בעל ערך תיירותי וערכי", אומרת תהילה נחלון, חברת תנועת "ירושלמים" אשר מובילה את המאבק בנושא. "יש ברובע היהודי עשרות בתי כנסת ואין צורך בעוד אחד". בד בבד, ההתנגדות החרדית לשימושים שאינם דתיים לבניין היא חד-משמעית: "השאלה היא שאלה מהותית: אם זה יהיה בית הכנסת ובית מדרש או תערוכות וכל מיני שטויות", אמר רב הרובע, אביגדור נבנצל, לאתר "חדרי חרדים".

המאבק על גורל "החורבה" וייעודו מסמל מאבק רחב יותר על אופיו של הרובע היהודי כולו, שעבר בשנים האחרונות תהליך התחרדות מואץ. חברת מועצת העיר רחל עזריה, ממובילי המאבק, מסבירה כי "הרבעים האחרים הרבה יותר תוססים ומעניינים מהרובע היהודי, שבו אין שום דבר תיירותי מלבד הדרך לכותל. אסור ש'החורבה' יהיה סתם עוד בית כנסת; אסור שהרובע יהיה סתם עוד שכונה חרדית".

בימים אלה מושלמת בניית "החורבה", שנחשב בעיני רבים למבנה היהודי החשוב ביותר שנבנה בירושלים אי פעם מלבד בית המקדש. בית הכנסת הוקם לראשונה בתחילת המאה ה-18 על ידי תלמידיו של רבי יהודה החסיד, אך נהרס במהרה על ידי מוסלמים שדרשו את השבת ההלוואה שלקחו היהודים לשם הקמתו. הוא נבנה מחדש באמצע המאה ה-19 והיה לבית הכנסת החשוב ביותר בארץ ישראל עד 1948, אז פוצץ בידי הלגיון הירדני, ימים ספורים לאחר נפילת הרובע. ב-2001, לאחר שנים של דיונים, קיבלה הממשלה החלטה לשקם את בית הכנסת.

החילונים גורסים כי מבנה בעל מורשת שכזו צריך להפוך לאטרקציה תיירותית שתהיה פתוחה לכל, ותכלול תערוכה שתספר על ההיסטוריה של הרובע ותציג את הממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו במרתף "החורבה". במרכז המאבק החילוני עומדת כעת מניעת פתיחתו של כולל בתוך בית הכנסת. אם יתקיימו לימודי תורה במבנה סביב השעון, לא תוכל להתבצע בו שום פעילות אחרת.

שתי התפתחויות שאירעו בשנות הקמתו של בית הכנסת ליבו בקרב החילונים את החשש שסופו יהיה להפוך לעוד מוסד חרדי. ההתפתחות הראשונה היתה מינויו של הרב שמחה הכהן קוק, רבה של רחובות שנחשב מקורב לרב יוסף שלום אלישיב, לתפקיד רב בית הכנסת "החורבה", וזאת בהליך מזורז ולא ברור. "איך בוחרים רב לבית כנסת שעוד לא נבנה?", שואלת ענת מופקדי מ"ירושלמים". לדבריה, ועדת הרבנים שמינתה את קוק וראשי הציבור החרדי שנתנו לכך את ברכתם "עשו את הבחירה הזו כדי למנוע כל ניסיון של מינוי רב מהציונות הדתית". הרב אליישיב אף הודה בכך באוזני העיתונאי החרדי שלמה קוק, אחיינו של רב בית הכנסת, ואמר לו כי המינוי המזורז נועד "לסתום פרצה".

ההתפתחות השנייה שמדאיגה את חילוני ירושלים היא העובדה שבזמן הקרוב יתחלפו מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע, ניסים ארזי, וכן חמישה מתוך שמונת חברי דירקטוריון החברה לפיתוח הרובע. על פי החוק, מי שיבחר את חברי הדירקטוריון החדשים הוא שר השיכון, אריאל אטיאס (ש"ס). אם לא די בכך, החלטת ממשלה קובעת כי גוף נוסף שיקבע את עתידו של בית הכנסת ויבחר את הרב שינהיג את המקום הוא הקרן למורשת הכותל - גוף ממשלתי בראשות רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ. הרב רבינוביץ, שהחילונים טוענים שבהנהגתו עובר הכותל תהליך של התחרדות, מהווה יחד עם ש"ס קואליציה שיוצרת הזדמנות להשתלטות חרדית על בית הכנסת, לטענת חברי ועד הפעולה.

לא כל הנוגעים בדבר רואים בצעדים לקראת השלמת בנייתו של "החורבה" סימן לאחרית הימים. העיתונאי קוק מבקש להרגיע ואומר על הרב שמונה: "דודי הוא אדם פתוח שמקורב לכל הציבורים". לדבריו, דודו "מבין שזה מקום אחר, אבל חשוב לו שזה יהיה יותר בית כנסת מאשר מוזיאון ולא להפך".



בית הכנסת בשבוע שעבר ומבפנים, ב-1942


תצלומים: דניאל בר און ורשות העתיקות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו