בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פורום מזון ומכולת: בסופר יש מדפים, אצלנו יש עם מי לדבר

פורום מזון ומכולת, שמאגד 1,500 בעלי מכולת בישראל, יוזם תוכנית פעולה כדי להילחם בהשתלטות הרשתות הגדולות. התוכנית היא להקים שרשרת אספקה אלטרנטיבית שתעבוד עם ספקים קטנים

תגובות

"יש חבר מועדון?" זה המשפט שגרם למיטל פרייברג מפתח תקווה להבין שדברים השתנו. באותו יום, מבלי לשים לב, נכנסה פרייברג למכולת השכונתית שלה מילדות, וגילתה כי המקום הפך לסניף של שופרסל. "המקום עבר גלגולים מעטים לאורך השנים ותמיד הכרתי את הבעלים. לא היו כאן חברי מועדון כי הכל היה קטן ואינטימי, כנראה שצריך להתרגל להשתלטות של הסופרים על כך חלקה".

עקב מצוקת המכולות החליט אלי סתוי, קמעונאי בתחום, לאגד את בעלי המכולות תחת הכותרת "פורום מזון ומכולת". הפורום, שמאגד 1,500 מכולות מתוך 5,000, הגיע לעולם ב-2005 כתוצאה משינויים בענף ויוזם בימים אלה תוכנית פעולה כדי להילחם בהשתלטות הרשתות הגדולות על המכולות וכן בסגירתן של מכולות, הליך שהחל במיזוג שופרסל ושקם בשלהי שנות ה-90 והמשיך ב-2005 עם מיזוג שופרסל וקלאבמרקט. פעילויות אלה הביאו את שופרסל לבעלות של 40% מהענף, מה שהוביל לסגירת 50% מהמכולות שמנו בעבר כ-10,000 עסקים קטנים בענף המגלגל כ-70 מיליארד שקל בשנה.

לפני כשבוע וחצי כינס סתוי כ-500 בעלי מכולות וסיפר על הקמת שרשרת אספקה אלטרנטיבית, שתנטרל את שרשרת האספקה המרכזית שלא מפרגנת לעסקים הקטנים. עיקרי התוכנית יהיו עבודה מול ספקים קטנים, יצרנים קטנים, שיחד ייצרו שרשרת אספקה חלופית שתצא לדרך עם מחסן מרכזי שיופעל בינואר 2010. "בסופר יש מדפים, אצלנו יש אנשים וזה הכוח המניע וכן, גם היתרון היחסי שלנו על פני הרשתות. יש לעשות צדק כלכלי חברתי עם אנשים שגנבו את הענף, ואפילו רמי לוי מפרגן לפעילותנו", אומר סתוי.

"בלי הסופר המחזור שלי היה גדול פי 10"

"אנשי המכולות הוותיקים די סקפטים", אומר דני עובדיה, בעליו של מינימרקט במרכז תל אביב, בזמן שאשתו עוזרת ללקוחה לחפש את סוג היוגורט המועדף, "אך כשצריך להתמודד עם מחירי רכישה וציוד ביחס לרשתות הגדולות שקונות מרוכז ובאופן רשתי - אין ברירה. בלעדיהם המחזור שלי היה גדול פי עשרה".

עובדיה יוצא מדי יום בחמש ורבע בבוקר מביתו במודיעין למינימרקט ומודה שחיפוש עבודה כעצמאי וחנווני, כפי שהוא מגדיר זאת לעתים, היה אפשרות מוצלחת אך תלויית מיקום. "עבדתי באינטל אך תמיד רציתי להפוך לעצמאי", הוא מסביר על כוס תה נענע בבית קפה שכונתי סמוך, "התחלתי בירושלים באזור של אוכלוסייה חלשה ורואים את ההבדלים. באזורים חלשים אנשים יחפשו אחר המחיר הכי זול, כיום אני כמעט ולא נתקל בזה למעט צעירים שדורשים מחיר טוב ולנו קשה להתמודד עם זה, לכן רואים אותם רק אם הם נתקעו".

עובדיה, שנמצא במקום מזה חמש שנים, מספר כי לקוח שלו ידע להעיד על השינוי שחל במינימרקט מכניסת הרשתות הגדולות, "הוא זוכר שפעם הסחורה היתה מגיעה עד לתקרה", מספר עובדיה. "כיום, סחורה של שבוע לא תגיע עד לתקרה. את חלקה אני עוד ארכוש ברשתות כשמחירי המדף שלהן זולים לפעמים ב-30% ממחירי הרכישה שלי".

לדברי עובדיה, היתרון הגדול של המכולות הוא היחס האישי. "אנשים עוברים פה בבוקר רק לומר בוקר טוב, וזה משהו שלא רואים בסופר. לקוחות יודעים שאם ירצו משהו שאין, אני או אשתי נדאג שזה יהיה למחרת, וזה לא תמיד קל. לא מזמן אשתי נסעה בצהריים לקנות דג טחון עבור לקוחה. משם היא נוסעת הביתה לשים אותו במקרר ומשם היא עוד צריכה לאסוף את הילד ולמחרת להביא את הדג לחנות".

ישראל היימן, הבעלים של מינימרקט היימן בבני ברק מזה 30 שנה, מפריך את מיתוס מחירי המכולת השכונתית: "הסופרים הגדולים מוזילים כמה מוצרים ספציפיים אך על השאר גובים מחירים יפים, כך שהמחירים שלנו זולים יותר במגוון מוצרים", הוא אומר בעודו יושב במשרדו, כוך קטן עמוס חפצים ומוצרים המעיד על פעילות ענפה. "לצערי, אני לא יכול להשקיע את הכספים שהרשתות משקיעות בפרסום, אז אני נאלץ להסתפק בלקוחות הנאמנים שלנו".

הנאמנות גרמה להיימן לשכוח איך נראים לקוחותיו. "זה הגיע למצב שאנשים מתקשרים, מזמינים ומקבלים הכל עד הבית ובלי תשלום נוסף, כך שלא ראיתי אותם שנים", הוא אומר, "הילדים באים לעתים להשלמות, יכולים לרשום על החשבון, אלה מערכות יחסים של שנים ולזה אין תחליף".

גם היימן טוען שהיחס והשירות האישי הם שמחזיקים את המכולות. "לרבים יש מודעות לשירות, ובסופר, אם לא מוצאים מוצר, איש לא יסייע, אין עם מי לדבר, מה שלא יקרה כאן". היימן, שתומך בתוכנית הפורום, מעיד כי הרגיש היטב את כניסת הרשתות לשוק. "אני מעריך שהמחזור שלי נפגע ב-50%", הוא אומר, "אם הדבר יוביל לכך שנוכל לרכוש בזול יותר מהספקים ולמכור בזול יותר, כולם ייצאו נשכרים".



ישראל היימן במכולת שלו בבני ברק. ''אני מעריך שהמחזור שלי נפגע ב-50%''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו