בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משחקים בליגה של אפל ואדידס

אם חשבתם שתחום העיצוב בישראל מדשדש אחרי העולם הגדול - אולי טעיתם: ארבעה מוצרים של מעצבים ישראלים הצליחו להתייצב לצד האייפון בתחרות היוקרתית לתחום העיצוב - רד דוט, ונבחרו לקבל חותם איכות וציון לשבח

תגובות

>> בשנים האחרונות יותר ויותר חברות מבינות שעיצוב הוא הדרך הטובה ביותר ליצור בידול. בישראל נראה שההבנה הזאת קיימת, אבל מעצבים רבים מתלוננים שבמבחן המציאות אין מספיק ביקוש לעיצוב.

לאופטימיים שבחבורה, שסבורים שהכרה בינלאומית בעיצוב הישראלי תקדם את העשייה בתחום, יש סיבה להאמין שהשינוי כבר כאן - הזכייה של מוצרים שעוצבו בידי מעצבים ישראלים בתחרות העיצוב היוקרתית רד דוט (Red Dot), מוכיחה שלפחות מבחינת איכות העיצוב, קיבלנו גושפנקא.

הרד דוט היא התחרות החשובה ביותר בעולם העיצוב. מוגשים אליה מוצרים של חברות שהעיצוב נחשב מרכזי בגישה האסטרטגית שלהן, כמו אפל ואדידס. ב-2008 הוגשו לרד דוט 3,200 מוצרים של 1,253 חברות מ-51 מדינות - עלייה של כ-28% ביחס ל-2007. 50 מוצרים מהם זוכים בעיטור הגבוה ביותר - הטוב שבטובים, ו-676 מקבלים את חותם האיכות של הרד דוט. 137 מוצרים נוספים זוכים לציון לשבח. אחד המוצרים שהוגשו לתחרות ב-2008 היה האייפון של אפל, שבאופן טבעי היה אחד מ-50 המוצרים שזכו לקבל את העיטור הגבוה ביותר.

שלושה מוצרים מישראל נבחרו לקבל את חותם האיכות, ומוצר אחד זכה לציון לשבח. אחד המוצרים הזוכים שייך למעצב המוערך יעקב קאופמן - מאוורר תקרה שהוא גם גוף תאורה. קאופמן, שעובד כבר שנים רבות עם חברות בינלאומיות, עיצב את הפרופלר (Propeller) לחברת סרין (Serien) המתמחה בגופי תאורה.

עם זאת, יתר המעצבים הישראלים שקיבלו את הציון לשבח, עשו זאת בשירותן של חברות תעשייה ישראליות. מבין הזוכים הישראלים, החיוך של המעצבים בסטודיו I2D רחב יותר. הסטודיו קיבל את חותם האיכות של הרד דוט על עיצוב המדפסת התלת ממדית של חברת אובג'קט, וציון לשבח על העיצוב החדש של מכשיר פיור של סודה קלאב (Pure Soda Club).

מדפסת התלת-ממד שזכתה בחותם האיכות רד דוט היא קונקס 500 (Connex500), שפיתחה חברת ההיי-טק הישראלית אובג'קט גיאומטריות. המערכת מבוססת על שיטת הזרקת פולימרים ייחודית שמאפשרת בנייה של גופים תלת-ממדיים מורכבים וגדולים במהירות וברזולוציה גבוהה.

"המדפסת יצאה לשוק באוקטובר, והיא מאפשרת להדפיס בו-זמנית חלקים מחומר קשה או רך ובכמה צבעים", אומר המעצב אלישע טל, בעלים משותף של סטודיו I2D. לדבריו, "האתגר העיצובי התמקד ביצירת שפה עיצובית חדשה שתאפיין את קו המוצרים של החברה, כשהמדפסת הנוכחית היא הראשונה במשפחה. על אף גודלה, המכונה אמורה להשתלב בסביבת המשרד ולשדר איכות ודיוק טכנולוגי".

טל מוסיף כי לעיצוב היתה מטרה משנית, והיא לנסות להשיג מראה מונוליתי (של גוש אחד) ומעט מסתורי על ידי מיעוט פרטים. "הידיות לפתיחת הדלתות הן חלק אינטגרלי מהצורה ונובעות מהשיפוע ההיקפי, פתחי האוורור משמשים כאלמנטים דינמיים והפרט היחיד שבולט הוא הידית המרכזית, שעשויה מאלומיניום יצוק שדרכה מועבר האור, המרמז על פעילות המכונה", מסביר טל. "העיצוב חסך בעלויות בתבניות ובעלויות הייצור על ידי שימוש כפול במעטפות". או במילים אחרות, העובדה שהמערכת היא סימטרית הוזילה את עלויות הייצור והקלה על הרווח של אובג'קט.

עמית שוורץ, סמנכ"ל השיווק של אובג'קט, מסביר כי "מכיוון שחלק גדול מקהל המטרה של המדפסת הוא מעצבים תעשייתים בחברות גדולות ההשקעה בעיצוב מוערכת בעיניהם ועיצוב משלים ומחזק את המכירות". המעצבים שנעזרים במדפסת של אובג'קט יושבים בחברות כמו מאטל (יצרנית הצעצועים שהביאה לעולם את ברבי) וחברות רכב גדולות.

את הציון לשבח קיבלו בסטודיו על פיור סודה קלאב, שטל מגדירו כנכדו המודרני של הסיפולוקס הקלאסי. "האתגר בפרויקט היה לעצב ולהוציא לשוק, בתוך שמונה חודשים, מוצר עדכני, איכותי ונוח לשימוש. כדי לאפשר פיתוח מהיר ואמין, העיצוב החדש נאלץ להתבסס על מרכיבים מכניים ממוצרים קיימים. המוצר כולל שיפור ארגונומי ומאפשר את הברגת הבקבוק בשתי ידיים ותפעול ביד אחת, בניגוד למוצרים הקודמים", מספר טל.

סודה קלאב היא חברה שמצליחה בעולם - עובדה שמפליאה את הישראלי הממוצע. במדינות רבות, כמו ארה"ב, גרמניה ושווייץ, היא מחזיקה בשיעורים ניכרים מהשוק ובחלקם אפילו ב-100% ממנו. במשך שנים נראו המוצרים של החברה מיושנים וזולים. ואולם לאחר שנרכשה על ידי קרן ההשקעות פורטיסימו, החליטה סודה קלאב לשדרג את העיצוב של המכשירים שהיא מוכרת. מעבר לזכייה ברד דוט, השדרוג גרם לפיור סודה קלאב להיות המוצר הנמכר ביותר בשוודיה בחג המולד. העיצוב המחודש של מכשירי החברה הגדיל את המכירות בעולם ב-40% ואת הרווח ב-14%.

זוכה ישראלי נוסף הוא סטודיו מוביוס דיזיין (Mobius Design), שנוסד לפני שמונה שנים ובו שמונה עובדים. מוביוס זכו בחותם האיכות של רד דוט על עיצוב רובוט לניקוי בריכות ציבוריות - ה-WAVE - לחברת מיטרוניקס הישראלית, המוכרת באירופה ובארה"ב מוצרים לניקוי בריכות תחת המותג דולפין.

"מדובר בשיתוף פעולה ארוך טווח", מספר מנכ"ל מוביוס, המעצב התעשייתי עמית ניר. "כבר עיצבנו למטרוניקס יותר מעשרה רובוטים ועוד מוצרים נלווים. במקרה של ה-WAVE היינו צריכים למצוא פתרון עיצובי לרובוט לניקוי בריכות ציבוריות, כלומר מוצר שצריך לעבוד קשה ובתנאים לא נוחים. לצורך כך בנינו ביחד קונצפט שיווקי לפי הצרכים של הלקוח הסופי. ההשראה לעיצוב הגיעה מתחום כלי הרכב האמפיביים (בים וביבשה) והצוללות. המוצר הוא חדשני מבחינה פונקציונלית ועשה באז מאוד גדול בתערוכות בחו"ל עוד לפני הזכייה". ניר מודה שעל אף שהזכייה בחותם האיכות של רד דוט אינה משמעותית ללקוח הסופי של מטרוניקס, ללקוחות הסטודיו שלו היא חשובה.

בשלב זה עוד אי אפשר לומר מה תהיה השפעת הזכייה על המכירות של ה-WAVE, מכיוון שהמוצר חדש ורק עכשיו יצא לשוק. ואולם מנכ"ל מטרוניקס, עופר שחר, מעריך שלזכייה לא תהיה השפעה על המכירות. "מדובר במוצר לבריכות ציבוריות, ואלה גופים שמדליה על עיצוב לא מעניינת אותם, אלא אמינות. האסתטיקה והיופי הם חלק מהמכירה, אבל הלקוח לא יקנה בגלל המדליה", מסביר שחר, אבל ממהר להדגיש שבחברה רואים חשיבות גדולה לעניין העיצוב. "אנחנו מאמינים גדולים בעיצוב, מכיוון שאנחנו עוסקים במוצרי צריכה, שבהם עיצוב וצבע הם קריטיים בשרשרת המכירה. לכן גם מושקע בעיצוב הרבה כסף ואנרגיה".

שחר מוסיף שההשקעה בעיצוב יכולה להגיע לסדר גודל של 10% מעלות ההשקעה במוצר, ומדובר במספרים לא קטנים. כאשר המוצר מיועד לשוק הציבורי, שעלות הייצור שלו גבוהה יותר, שיעור ההשקעה בעיצוב יורד, אך לא חשיבותה. "יש החזר להשקעה בעיצוב, וזה אלמנט שמסייע בתהליך המכירה, בעיקר במכשור לבריכות הפרטיות. לכן אנחנו דואגים לשמור על העיצוב גם אם נעשים שינויים במוצר מסיבות טכניות".

הצרכן האירופאי, לדברי שחר, שם יותר דגש על העיצוב לעומת האמריקאי. "האירופאים יותר אניני טעם מבחינת העיצוב. הם מוכנים לשלם על עיצוב ומראה יותר מאשר הלקוח האמריקאי. לכן, אם הייתי עובד רק בשוק האמריקאי, יכולתי להשקיע פחות בעיצוב".

עם הקביעה הזאת מסכימים גם מנהלי הרד דוט, שדאגו להדגיש השנה את העלייה בהגשת מוצרים אמריקאים לעומת השנים הקודמות. לדעתם, בעקבות חברות כמו אפל, השוק האמריקאי מתחיל לשים דגש רב יותר על העיצוב.



עמית ניר (מימין) ושלומי אביטל, בעלי סטודיו מוביוס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו