בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אולי גם זה משהו

תגובות

ממושב הכנסת הקרוב יידרשו השרים לדווח פעם בחצי שנה לפחות על פעולות משרדם, על התקציב שלהם, על הדרך שבה הם משתמשים בו, על היעדים העיקריים ועל הדרך שבה הם מיישמים אותם. זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל זה לא. השינוי בתקנון, שיחייב את השרים להופיע לפני הוועדות והמצלמות וגם לשמוע את תגובות חברי הכנסת, עבר רק במושב החורף האחרון של הכנסת - והוא לא פחות ממהפיכה קטנה.

לכנסת אין כמעט כלים למלא את תפקידה כגוף מפקח על הרשות המבצעת. הדיווח החצי שנתי של השר יעניק לה כלי חשוב.

כל הרפורמות הגדולות שיזמו הממשלה והכנסת תקועות כעת. הרפורמה של שינוי שיטת המשטר תקועה בגלל מחלוקת לא פתירה עם ש"ס בנוגע לחוק שייתן למפלגה הגדולה את זכות הראשונים להרכיב ממשלה. הכנת החוקה נמשכת, אבל הסיכויים להעברתה נמוכים ביותר. הכנת הקוד האתי החדש של הכנסת נמצאת בעיצומה, אבל הוויכוח בשאלה אם ימונה לכנסת יועץ לענייני אתיקה מעכב את הדיונים.

הרפורמה היחידה שהתקדמה בקצב מהיר היתה הרפורמה בפעילות הכנסת. יזמה את הרפורמה יו"ר הכנסת, דליה איציק. היא תואמה מראש עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ועם האופוזיציה, ויו"ר ועדת הכנסת, דוד טל (קדימה), סייע מאוד להעביר אותה. אמנם אין מדובר בנושא טעון כמו שינויים בשיטת המשטר וגם לא בחוקה, אבל אין ספק שאיציק נתנה פה שיעור לחברי הכנסת איך מקדמים מהלכים פוליטיים בלי לעלות על מוקשים.

יש ברפורמה כמה סעיפים היכולים להפוך את דיוני הכנסת למשמעותיים יותר. בשנים האחרונות נמנעו שרים מלהשיב בעצמם להצעות לסדר או לשאילתות דחופות. הם היו שולחים במקומם את השר המקשר בין הממשלה לכנסת, או שר תורן, מה שרוקן את שני ההליכים מתוכן כי הציבור רוצה לדעת מה אומר השר הרלוונטי. מעתה יהיו שרים מחויבים להשיב בעצמם להצעות לסדר היום ולשאילתות דחופות, פרט למקרים חריגים.

משרדי הממשלה יחויבו למסור מידע, דו"חות ומסמכים למרכז המחקר והמידע של הכנסת. חברי הכנסת היו די המומים כשגילו, שמשרד המשפטים מתנגד לסעיף הזה. זה כמובן רק הגדיל את המוטיווציה שלהם להעביר אותו.

דומה, שהסעיף שיזכה לתשומת לב הרבה ביותר הוא "שעת שאילתות". בכל שבוע יענה שר אחד לפחות, במשך שעה, על שאילתות אקטואליות שיגישו לו חברי הכנסת ימים מספר קודם לכן. זה אמור ליצור במליאה רב-שיח רלוונטי ומעניין, לאפשר לשרים לקיים דיון ישיר ורצוף עם חברי הכנסת ולהחזיר לדיוני המליאה חלק מהעניין התקשורתי שאבד להם.

האמת היא, שהרפורמות האלה היו יכולות לצאת לפועל עוד במושב הקודם, אבל איציק לא הזדרזה. היא קיוותה לקבל מחברי הכנסת בתמורה ויתור על חובת השרים להשיב במליאה לשאילתות הרגילות. שהרי מי שמקבל מהשרים צריך גם לתת להם. זה לא קרה. חברי הכנסת חשדנים מדי ומרגישים דלי כוח.

זאת אולי הסיבה לכך, שאיציק אינה מתכוונת לקדם סעיף אחר של הרפורמה: האפשרות לזמן כל שר לדיון מיוחד במליאה על ידי חתימות של 40 חברי כנסת. היום אפשר לזמן בשיטה זו רק את ראש הממשלה. אולמרט זועם על העובדה, שאלה שמזמנים אותו אינם מחויבים להשתתף בדיון. איציק מתכוונת להעביר במושב הקיץ תיקון לתקנון, שיחייב נוכחות מינימלית בדיונים עם ראש הממשלה.

את מושב החורף סיכמה איציק ביום האחרון שלו במלים, "תודו שהמושב הזה לא יצר הרבה בושות, וגם זה משהו". גם השינויים האלה לא ישקמו את הכבוד האבוד של הכנסת; זו משימה גדולה מדי. אבל הם יחזקו אותה במעט, יחזירו חלק מהאיזון בין הרשויות, יחזירו לכנסת חלק מהדיון הציבורי, והם מראים שההנהגה מוכנה לעשות משהו בעניין הדימוי שלה. אולי גם זה משהו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו