בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חמץ במחלוקת

תגובות

אם יש את נפשך לדעת עד כמה הנציגות הפוליטית המתיימרת לייצג את הציונות הדתית סטתה מדרכה המקורית של הציונית הדתית - הבט על המהומה האדירה, מהומה על לא מאומה, שיצרו הפוליטיקאים מהמפלגות הדתיות מסביב לפסיקתה של השופטת תמר בר-אשר צבן בדבר הפרשנות הראויה של חוק החמץ.

מאז ומתמיד היה הבדל מהותי בין גישתה של הציונות הדתית לגישתם של החרדים בכל הקשור לעיצוב דמותה של ישראל כמדינה יהודית. הציונות הדתית גרסה שאי אפשר, וגם אסור, לאכוף את מצוות היהדות על הציבור באמצעות חקיקה. עם זאת, יש לעשות כל מאמץ - וגם זאת מתוך הידברות והבנה - להבטיח את צביונה היהודי של מדינת ישראל, ככל שהדבר בא לידי ביטוי בפרהסיה של המדינה.

מתוך גישה עקרונית זו לחמה הציונות הדתית בעד חוק נישואין וגירושין על פי דין תורה, אשר יבטיח את אחדותו של העם, אבל מעולם לא התלהבה (בשונה מהחרדים) מחקיקה המתייחסת להתנהגות המינית של הפרט. בהיותי יו"ר סיעת המפד"ל בכנסת, הגעתי להסכם עם ח"כ יוסי שריד שעל פיו תבוטל למעשה הצנזורה על הסרטים, ועם זאת יוטלו מגבלות על תוכנם של פרסומי חוצות, שהם בהגדרה חלק מה"פרהסיה" של המדינה.

מתוך גישה עקרונית זו, דאגה הציונות הדתית לחוק שעות עבודה ומנוחה, על פיו השבת ומועדי ישראל הם ימי המנוחה של המדינה, אבל מעולם לא הציעה לאסור על יהודים לנסוע בשבת ברכבם הפרטי ברחובה של עיר.

מאותה נקודת מבט דרשה הציונות הדתית שממשלת ישראל תייבא אך ורק בשר כשר, אבל לא העלתה על דעתה לאסור על קיומן של מסעדות או חנויות לא כשרות. נושא החזיר היה עניין חריג שנבע מהסמליות והמשמעות של החזיר בהיסטוריה היהודית, אך גם כאן, היה זה אבי ז"ל, ישראל שלמה בן מאיר, אשר העביר חוק האוסר גידול חזירים בארץ ישראל, ולא מעבר לזה.

גם חוק החמץ מהווה במידה רבה חריג. הוא נולד כתגובה לתופעה הפסולה והבזויה של מכירת פיתות בראש חוצות בעיצומו של חג הפסח. תופעה זו היוותה לא רק התרסה ופגיעה ברבבות יהודים החוזרים מבתי הכנסת או המטיילים להנאתם עם משפחותיהם, אלא בעיקר ביטוי של חוסר כבוד מינימלי למסורת של עמנו.

מכאן בא הניסוח המדויק והמוגבל של החוק: "לא יציג בעל עסק בפומבי מוצר חמץ..." - אין איסור למכור חמץ או להגיש אותו, אלא אך ורק "להציג" אותו "בפומבי".

אמירתו של שר מש"ס שהחלטת השופטת היא "אקדח לרקתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית" היא שטות מוחלטת ודברי הבל. החוק חוקק ב-1986. האם עד אז לא היתה מדינת ישראל מדינה יהודית? חבל מאוד שחברי כנסת המתיימרים לייצג את הציונות הדתית נגררים אחר הקיצוניות של החרדים.

הכותב הוא עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו