בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"לא ניתן לחסל את דן"

"איך שהדברים מתנהלים, רכבת קלה לא תקום", טוען מנכ"ל חברת דן, שמואל רפאלי. התלונות הרבות של נוסעים על איחורים מטרידות אותו, אך הוא מטיל את האחריות על משרד התחבורה, המשטרה וההפרטה של חלק מקווי האוטובוס

תגובות

>> "איך שהדברים מתנהלים פה - רכבת קלה לא תקום. יש פתרונות זולים יותר ומהירים יותר" - כך אומר מנכ"ל חברת האוטובוסים דן, שמואל רפאלי. "תנו לנו נתיבי נסיעה בלעדיים, הזמינות תהפוך גבוהה יותר - ונסיע יותר נוסעים. אם צריך שינוי - אנחנו בעד.

"אבל השינוי צריך להיות זה שהציע ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בעצמו: קודם אגרות גודש, מסופים לחניית כלי רכב פרטיים בכניסה לתל אביב וקדימות בתנועה לאוטובוסים".

עד כמה מהווה הקו האדום של הרכבת הקלה איום על קיומה של דן?

"הקו האדום אמנם הולך לפגוע במספר קווים משמעותיים, אך במידה שיקום - אנו נהיה יהיה אלה שנזין את הרכבת הקלה - ולכן הפגיעה בפעילות תהיה מזערית".

רשות התחבורה המטרופולינית, עליה הכריז משרד התחבורה, עתידה להוציא קווי הזנה אלה למכרז. מדוע שדווקא אתם תפעילו אותם?

"כל הרשות הזו לא הגיונית. לא ניתן לחסל את דן. אנו נהיה אלה שנזין את הרכבת הקלה, שאם לא כן - נתפרק. לא נסגור את דן ולא נפגע ב-4,200 משפחות של עובדים ופנסיונרים. לא בפרנסה שלהן ולא בפנסיה. אנחנו בעד אינטגרציה תחבורתית, אך לא ניתן לקבל החלטות באופן חד צדדי. מה שלא ילך בכוח - ילך ביותר כוח. לא ניתן לסגור את דן".

שש שנים חלפו מאז ביצעה דן את המהפך המבני במסגרתו עברה מקואופרטיב חברים לחברה בע"מ, והחלה בהליך הבראה מקיף, שנועד לסייע לה להחזיר חוב של כ-660 מיליון שקל לקרן הפנסיה של גמלאי החברה. "אגד תמיד נחשבה לאחות הגדולה והמתקדמת", מודה רפאלי, "אך כיום אנו גאים במהלך ההבראה שביצענו, והחברה נמצאת בתהליך נכון".

דן, שנוסדה כקואופרטיב ב-1945, מעסיקה כיום 2,200 עובדים, מהם 1,040 חברים. החברה מפעילה 100 קווים בתל אביב ואליה, לרבות מערי גוש דן (רמת גן, גבעתיים, בני ברק, פתח תקווה, חולון, בת ים וראשון לציון), ערי השרון (כפר סבא ורעננה) ואף מירושלים, הבקעה ויהודה ושומרון.

במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית (הוצאת קווי אגד ודן למכרזים) נדרשה החברה לוותר על 25% מהקווים שהפעילה, וכיום מחזיקה דן בנתח שוק של 16% ונדרשת בהוצאת אשכול נוסף כדי לעמוד ביעדי ההפרטה (קווי יהודה ושומרון, כפר סבא ורעננה). מאידך, באחרונה פורסם שהיא עתידה לזכות בחזרה בשני קווים מהם נפרדה לפני כחמש שנים וכיום מפעילה אותם חברת קווים בבקעת אונו ובפתח תקווה (69 ו-169), לאחר שזו טענה שאינה יכולה עוד להפעילם.

"ברגע שהמפעילים הפרטיים החלו להפעיל תחבורה ציבורית אמיתית - הם כשלו", רומז רפאלי על הקשיים בהם נתקלו חברות קווים (פתח תקווה) וקונקס (מודיעין). "קו בין-עירוני זו לא תחבורה ציבורית אמיתית, וברגע שקיבלו אשכול עירוני שלם הכל קרס. דן זה לא אגד. 95% מהקווים שלנו עירוניים. איפה שפינינו - היתה קריסה".

"הנוסעים סובלים במקומות שעזבנו"

ובכל זאת, המקרה של קווים בפתח תקווה מלמד על כלל הרפורמה בתחבורה הציבורית?

"בוודאי. פרופ' עזרא סדן (יו"ר הוועדה לבחינת הרפורמה בתחבורה ציבורית - א"ב) אמר לנו בוועדה שההפרטה עם קווים נכשלה וזה ידוע. 'אל תדברו על זה אפילו', הוא אמר לנו. ציבור הנוסעים סובל במקומות שעזבנו. אנחנו נתנו שירות בתדירות של 10 דקות - ואילו כיום מחכה הציבור שעה-שעה וחצי לאוטובוס. בפתח תקווה זו קריסה טוטאלית, ואני מכיר כל פינה במרחבים שפינינו כי גדלתי פה".

עד כמה יש לכוחכם הפוליטי בתנועת קדימה השפעה על הרוח האנטי-רפורמית הנושבת במסדרונות משרד התחבורה?

"לא התעסקנו בפוליטיקה ולא מתעסקים. זו חברה עסקית ואנחנו לא מעורבים בשום פעילות מפלגתית".

בדירוג השירות של משרד התחבורה, אתם עדיין ממוקמים בתחתית הרשימה.

"אני לא יודע לענות לך איך בכלל אנחנו מדורגים אחרי קווים. אתה רואה בכלל את דן בתקשורת? קורה מקרה חריג פה ושם וזהו".

אפשר לומר שההפרטה כבר השיגה את שלה בכך שדירבנה אתכם ואת אגד להטמעת מוכוונות לקוח.

"ההפרטה עשתה לנו רק טוב כי הציבור מתגעגע אלינו, וכך גם כל ראשי הערים והמועצות. כולם סובלים מאוד מאז שדן עזבה. מטרת ההפרטה היתה שלא יפעל גוף בנתח של מעל 20% בשוק - ואחרי השלב הראשון כבר נרד ל-10%-11%. עם זאת, יש לנו 700 אלף נוסעים ביום, ועלייה של 20% בנסועה מאז ההפרטה. יש חזרה לתחבורה הציבורית בדן".

בינואר 2006 חתמה דן עם משרדי האוצר והתחבורה על הסכם סובסידיה חדש שכלל לראשונה עמידה במדדי שירות, וקובע את הפרמטרים בהם תידרש לעמוד כדי לזכות בסובסידיה שנתית מוערכת של כ-450 מיליון שקל.

"לראשונה חויבנו בעמידה במדדי שירות דוגמת עמידה בלוחות זמנים, כניסת אוטובוסים למפרצי החנייה המיועדים והעלאת והורדת נוסעים בתחנות בלבד. אם לא נעמוד בהם - ניקנס. אם נעמוד - נזכה בבונוס", מסביר רפאלי, שעדיין לא מרוצה מתוצאות החברה בשטח לקראת כניסת המדדים לתוקף מחייב בינואר 2009: "ירדנו ל-25% בלבד מהיקף התלונות שהופנו נגדנו בעבר - אך עבורי נתון זה עדיין גבוה - ואני רוצה להפחיתו ל-0%".

אחד הקנסות הגדולים בהם "נושאת" דן (על הנייר) בתקופת ההסתגלות, מגלה רפאלי, ניתן בגין הורדה והעלאת נוסעים שלא במתחם התחנה: "קשה לשנות הרגלים של שנים, ולחייב נהג שמכיר את נוסעיו הקבועים מזה שנים, שלא לעצור להם אם איחרו. חילקנו דפי הסברה, תלינו מודעות, ניסינו לשנות את ההרגלים - אך זה קשה".

מה לגבי החיוב בהפחתת פליטות מזהמים?

"בכל שנה אנחנו מכניסים לתפעול כ-100 אוטובוסים חדשים נמוכי רצפה בתקן יורו 4, ובמקביל מתקינים ממירים קטליטיים (רכיב המקטין את הזיהום הנגרם ממערכת הפליטה) באוטובוסים הישנים. אני מאמין שבתוך ארבע-חמש שנים נשלים את המעבר לאוטובוסים נקיים יותר לסביבה".

"אי אפשר לעבוד עלי"

28 שנה עובד רפאלי בדן, כשהוא צומח מדרג השטח ועובר דרך מגוון התפקידים שהחברה היתה יכולה להציע. הוא החל דרכו כמבקר כרטיסים ובמהרה עבר לשמש נהג. לאחר מכן שימש סדרן, מפקח תנועה ומנהל אזור, והתקדם במעלה סולם הדרגות למנהל תנועה, כוח אדם, ביצוע, מנהל חטיבת התנועה - עד שמונה לפני כשלוש שנים למנכ"ל. "התחלתי מלמטה ואין תפקיד שלא עשיתי", מתגאה רפאלי. "לכל בעלי התפקידים יש בעיה איתי, כי אי אפשר לעבוד עלי. אני חי ונושם את הפעילות. מייעץ ומקפיד להתעדכן".

את המושכות קיבל לידיו רפאלי באיבה של תקופת ההבראה של החברה, שכרעה תחת נטל ההתחייבויות הפנסיוניות שפגע ביכולת החברה לגייס הון לשם המשך תפעולה השוטף. עם המעבר לחברה בע"מ, החלה החברה בתוכנית קיצוצים והבראה. במקביל, ויתרו חברי הקואופרטיב על 40% משכרם, ודן החלה להזרים כ-100 מיליון שקל בשנה לכיסוי הגירעון. "אנחנו בדרך הנכונה", אומר רפאלי ומבקש להזכיר שקרן הפנסיה של עובדי החברה (1.7 מיליארד שקל) היא היחידה שלא מונה לה מנהל מורשה - ונותרה מאוזנת.

אילו צעדים רדיקליים יותר כללה תוכנית ההבראה?

"הורדת שכר עצמית, כל החטיבות עברו להתנהל כיחידות רווח/הפסד לכל דבר - כלומר בעלות תקציב סגור, חשב מלווה, כשכולן נמדדות לפי עמידה במסגרת התקציב וביעדים".

מה לגבי מיקור חוץ?

"רק ניהול משכורות ומערכות המידע הועבר לחברת המחשוב מלם. במוסכים התהליך הוא הפוך - הם עובדים כמשק סגור, החלו להעניק שירות למפעילים הפרטיים וחייבים להכניס כסף כדי להניב רווחים. אנו מעניקים שירותי ליסינג לאוטובוסים, מוכרים שירותי תחזוקת תחנות - ויש חברה פרטית שאף מבקשת מאתנו בימים אלה שירותי תכנון תנועה. כמו כן, אנו בונים בימים אלה זרוע יזמות ופיתוח עסקי".

עם זאת, בדן לא חיכו לייסוד הזרוע הייעודית כדי לפתח את פעילותה העסקית של החברה, וזו נהנית כיום מאחזקות בחברת הנדל"ן אמד (50%), בחברת התיירות יונייטד, בחברת מזדן (קו מוניות שירות בית שמש-ירושלים), בחברת הנדל"ן נהור ומשותפות בחברת אוויס. כמו כן, היתה דן שותפה בקונסורציום ספידן שהפסיד במכרז להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב - אך זכתה עם שפיר במכרז לסלילת הנתיב המהיר לתל אביב (כמפעיל), ובוחנת בימים אלה כניסה כשותפה גם בהון.

באחרונה פורסמו ידיעות בדבר כוונות קבוצות משקיעים לרכוש נתח משמעותי מחברת דן. "היתה אלינו פנייה כדי להכניס משקיע אסטרטגי באחוזים נמוכים מאוד, עד 10%", מגלה רפאלי. "עם זאת, מדובר במהלך המבוצע בזהירות כי חשוב לנו לשמור על זכויות העובדים והפנסיונרים, ועל תקנות העבודה בחברה. זו לא עסקה רגילה", הוא מוסיף.

ואולם, לפי הערכות נועדה הרכישה לאפשר שותפות בנדל"ן של החברה, ולאו דווקא נתח בפעילותה התחבורתית. עיקר נכסיה של דן (שלא דרך אמד) ממוקמים כיום בחולון (חניון בשטח 44 דונם), פתח תקווה (קרקע ל-380 יחידות דיור) ובבני ברק (חניון בשטח 20 דונם) - ואולם החברה נדרשת בחניוני ענק חלופיים טרם פינוי הנכסים.

מהן תוכניות החברה לעתיד בתחום התחבורתי?

"ב-2009-2008 נטמיע מערכת GPS באוטובוסים לשליטה ובקרה, ובאמצע 2009 יצוידו תחנות האוטובוסים במערכות דיגיטליות של לוחות זמנים, כשבמקביל נשלים את החדרת הכרטוס החכם".

"הדבר שחסר לנו הוא נתיבים ייעודיים"

מהם האתגרים עמם אתם נדרשים להתמודד ביומיום?

"הדבר היחיד שחסר לנו הוא נתיבים ייעודיים. אנחנו עדיין נותני השירות הטוב ביותר מבין כל המפעילים הפרטיים בערים, ואין מפעיל שיודע להפעיל רשת בפרישה כזו. הרי אין בית ספר לתחבורה. כל מה שאנחנו מבקשים אלה הכלים כדי שנוכל לספק את השירות הטוב ביותר - ובראש ובראשונה נתיבים בלעדיים כמו שיש בכל העולם.

"אין כאן די נתיבים, וכשכבר יש, אז אין כל אכיפה. לא ייתכן שברחוב המסגר יחנו באמצע הנתיב ולא תהיה כל אכיפה. אני פונה במכתבים לעירייה ולמשטרה מדי שבוע, אך דבר לא עוזר. אם יאפשרו לי נת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית - א"ב) פנויים, הציבור רק ייהנה מזה. אפשר לעשות יופי של דברים".

לעיריית תל אביב מצדה יש לא מעט טענות נגדכם בדבר חוסר שיתוף פעולה וחוסר יציבות.

"חולדאי הוא לא יהודי קל. באתי אליו ואמרתי לו: 'יש לך שותף לשלוש שנים'. הוא דיבר על אגרות גודש, נתיבים בלעדיים ומסופים. אמרתי לו: 'אני איתך' - אך מאז כולם השתתקו. במידה שכולם יהיו רציניים ומשרד התחבורה יירתם לזה - אני בעד. דן לא יכולה לקחת על עצמה את הזה".

סביב מה נסובות מרבית תלונות התושבים נגדכם?

"מרבית התלונות הן בעקבות איחורים. אבל צריך לזכור שחפץ חשוד מביא לעיכובים, וכך גם חוסר האכיפה על חניות בנת"צים. על ציר ז'בוטינסקי שבין פתח תקווה לתל אביב כולם מחנים כלי רכב. נהג האוטובוס צריך לנהוג כמו רכב פרטי, ואני צריך להוסיף כל העת עוד משאבים כדי לעמוד בלוחות הזמנים. לאנשים תמיד יהיה מה להגיד. חיכית דקה - כאילו חיכית שעה. אבל באזורים אשר פינינו מתגעגעים אלינו כיום".

כיצד אתם מנסים לשפר את תדמיתכם באזורים שבהם אתם עדיין פועלים?

"מאז שעברנו לתלבושת אחידה למשל, השתנתה התדמית מקצה לקצה. ציבור הנהגים יודע כיום שאנו מתפרנסים מהנוסעים, וגם אם הלקוח לא צודק - הוא צודק. זה מסר שאנחנו מעבירים בסדנאות שאנו עורכים לשיפור רמת השירות והאדיבות. בכל הג'ונגל הזה - דן נותנת תחבורה טובה. אפילו טובה מאוד".

מחברת קווים נמסר: "בתוצאות מנגנון הפיקוח של משרד התחבורה מדורגת קווים בין המקומות הגבוהים באיכות השירות, ואילו דן מדורגת בתחתית הרשימה. תחילת הפעילות בפתח תקווה אמנם לוותה בבעיות שנבעו בעיקר מתכנון לקוי של מערך הקווים, אולם כיום ירדה רמת התלונות למינימום, וקווי התחבורה פועלים בתדירות גבוהה. כמות הנוסעים גדלה בממוצע ב-2008 ב-5% בכל האשכולות שמפעילה החברה".





תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו