בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"החלטתי לעזוב הכל ולהגשים את החלום"

ליאור רז היה איש מכירות צעיר ומוצלח עם עבודה טובה, משכורת נוחה וחיים אפורים ומשעממים. שיחה קלה עם חברתו גרמה לו לשנות את מסלול חייו ולבחור בקריירת משחק. במשך שנים התנהלה הקריירה בעצלתיים עד הפריצה הגדולה. סיפור סינדרלה - הגרסה הטלוויזיונית

3תגובות

לפעמים החיים יכולים להשתנות לגמרי בגלל שאלה תמימה. לליאור רז, פעם איש מכירות של שירותי תקשורת וכיום שחקן מצליח ופרסומאי, זה קרה לפני 13 שנה בזמן שאכל ארוחת בוקר שגרתית עם מי שהיתה אז בת זוגו.

"היו לי חיים סבירים, אבל היתה חסרה שמחת חיים", הוא מספר. "הייתי מנהל המכירות בירושלים של ביפ-א-קול, חברה מקבוצת תדיראן. עבדתי מאוד קשה, ניהלתי הרבה עובדים, אבל כל הזמן הרגשתי שמשהו חסר. באחד הימים שאלה אותי בת זוגי בארוחת הבוקר: 'מה החלום שלך? מה היית רוצה לעשות אם היית מיליונר ולא היו לך דאגות של כסף'? תוך שנייה עניתי: 'אני רוצה להיות שחקן'. התשובה שלי הפתיעה גם אותי. עד אז לא היתה לי שום נגיעה למשחק: זה לא היה חלום שלי, ולא חשבתי על משחק כעל כיוון אפשרי. עד היום אני לא יודע למה עניתי לה את מה שעניתי".

רז, אז בן 23, החליט לרדוף אחר החלום. "לא הכרתי את עולם המשחק. לא ידעתי איפה לומדים את זה", הוא אומר. "פתחנו דפי זהב וחיפשנו שמות של בתי ספר למשחק. מצאתי את ניסן נתיב בירושלים. התקשרתי, ואמרו שאי אפשר להתקבל כי המיונים הסתיימו ועוד שבועיים מתחילה שנת הלימודים. אבל כאיש מכירות טוב הצלחתי לשכנע אותם לבחון אותי".

כעבור שבוע קיבל רז טלפון מחברת יורוקום, אשר קנתה את חטיבת התקשורת של תדיראן שבה הוא עבד. ההנהלה החדשה הציעה לו קידום משמעותי: לנהל את כל הסניפים של החברה הממוזגת באזור הדרום. רז, שהניח כי לא התקבל לניסן נתיב, הסכים.

"בדרך לשם, כדי לחתום על החוזה, הטלפון באוטו צילצל", הוא מספר. "זה היה ניסן נתיב שאמר לי שהתקבלתי. זה היה ביום רביעי. ביום ראשון הייתי אמור להתחיל את העבודה החדשה, ובאותו יום גם התחילה שנת הלימודים. אז במקום לחתום על החוזה התפטרתי, כי אי אפשר ללמוד משחק במשרה חלקית.

"הייתי בצומת דרכים שבו הייתי צריך להחליט אם אני ממשיך בחיים הנוכחיים שלי או יוצא להגשים את החלום. החלטתי לעזוב הכל ולצאת להגשים את החלום. זה לא היה פשוט, והיה כרוך בהרבה שנות לימוד ובהרבה אודישנים שבהם סירבו לי. צריך הרבה אומץ, סבלנות ומזל כדי שזה יקרה. אבל אם אתה טוב במה שאתה עושה, מתמיד בדרך ולא מוותר, אז ההצלחה תגיע".

קריירת המשחק של רז התפתחה באטיות. ב-1998, לאחר שסיים את לימודיו, התקבל כשחקן מן המניין בתיאטרון גשר, ובמקביל עשה תפקידי אורח קטנים בטלוויזיה והופיע בכמה פרסומות. כעבור זמן קצר הקים קבוצת אימפרוביזציה, שהעלתה מופע הומור מאולתר. מהר מאוד הבינו חברי הקבוצה שקשה להתפרנס מתיאטרון, והחליטו לרתום את כישרונם לצורך ייעוץ ארגוני לחברות. רז הפך את הקבוצה לחברת ארטקום הרצאות וסדנאות, והשחקנים החלו להופיע בפני עובדי חברות כמו מיקרוסופט, סלקום ופלאפון.

"הפכנו את האימפרוביזציה לכלי שימושי", מסביר רז. "ערכנו סדנאות למנהלי מכירות, שבהן דימינו את הלקוחות ואנשי המכירות. השתמשנו ביכולות המשחק שלנו כדי להפוך את זה למוחשי, וללמד את המנהלים לעבוד מול לקוחות".

במקביל החל רז לייעץ לכמה מהמנהלים הבכירים במשק. "עבדתי עם מנהלים בכירים בסלקום, במשרד הביטחון ובצבא על מיומנויות פרזנטציה: איך להציג נכון, כמו שחקן מול קהל, להעביר מסרים בדרך רגשית, שפת גוף וכדומה", הוא מספר, אך מסרב לחשוף את שמות המנהלים שביקשו ללמוד ממנו משחק. "אני לא חושב שמנהלים בכירים רוצים שהעובדים שלהם יידעו שהם לוקחים שיעורי משחק אצל שחקנים כדי להציג יותר טוב מול הדירקטוריון", הוא מסביר.

הקמת חברת האימפרוביזציה חשפה את רז לעולם העסקי. הוא למד להכיר את החברות הגדולות במשק, שעשו שימוש בשירותיו כשחקן מאלתר, והוקסם מעולם השיווק. בעיקר קסם לו תחום שיווק הגרילה - שיווק הכרוך במגע אישי עם הקהל, שמתבצע ברחובות ובמקומות ציבוריים.

ב-2005 הוא הקים יחד עם גדי ארנון את חברת גרילה, שסיפקה שירותים ללקוחות משרדי הפרסום גלר נסיס ואדלר חומסקי. לפני כשנה עבר למשרד הפרסום גיתם, שם קיבל את התואר הארוך במיוחד "מנהל המדיה הלא קונוונציונלית, הגרילה והמדיה החדשנית". לפני כחודש הוא מונה למנהל הקריאייטיב של תחום האינטראקטיב במשרד.

הנה המניאק

במקביל להתקדמותו בתחום הפרסום המשיך רז לפתח את קריירת המשחק שלו. פריצת הדרך שלה ייחל התרחשה לפני שנתיים, לאחר שניגש לאודישן לסדרה חדשה בערוץ 10 - "מתי נתנשק". "הבנתי שזה הולך להיות תפקיד מרכזי לצד שחקנים כמו ליאור אשכנזי, עדי עזרוני, עינת ויצמן ויעל שרוני. אבל לא בניתי על זה יותר מדי: עד אז היו הרבה מקרים שבהם הייתי מועמד לתפקיד הראשי ולא קיבלתי אותו כי לא הייתי שם מוכר בתעשייה. התרגלתי", הוא משחזר.

אבל רז זכה בתפקיד וגילם את מיקי - גבר אגואיסט, שחצן ומאוהב בעצמו, שאינו מתחשב באף אחד ובוגד באשתו המסורה עם כל אשה המזדמנת בדרכו. "כשהסדרה עלתה התחלתי להבין שאני כבר לא אנונימי", הוא מספר. "עצרו אותי ברחוב ונשים קראו לעברי 'הנה המניאק'. מפני שלא הייתי שחקן מוכר הן נטו לחשוב שאני והדמות שאני מגלם זה אותו דבר. הייתי מעורר בהן תחושת גועל, של הגבר הבוגד. נאלצתי להגן על שמי הטוב, להסביר שאני לא באמת כזה, שאני שחקן שמגלם תפקיד".

למזלו של רז, בהמשך הסדרה הפך מיקי את עורו ונהפך לאיש מאוהב. הוא התאהב ברונה, אשה מסתורית ומכוערת במיוחד שגולמה עלידי השחקנית שגם כתבה את התסריט לסדרה - דלית קהאן. "כשהדמות שלי בסדרה שינתה את התנהגותה פתאום נשים החלו לאהוב אותי גם ברחוב", הוא אומר.

בזכות הופעתו המוצלחת ב"מתי נתנשק" סומן רז ככישרון גדול ומבטיח. "רז הפגין ב'מתי נתנשק' נוכחות ממגנטת שאי אפשר להתעלם ממנה - מחוספסת וישראלית מאוד, טבעית ומפתיעה בצדדיה הרכים", אומר ירון פריד, מבקר הטלוויזיה של "הארץ". "תפקידו היה מורכב למדי, ודרש ממנו לנוע בין קצוות של ייאוש והתעלות, חרמנות ושפלות. הוא עמד במשימה באופן מעורר השתאות, כשעובדת היותו בלתי מוכר כמעט לחלוטין ועל כן בלתי 'מתויג' רק הוסיפה לשמחה".

הראיון עם רז התקיים בבית קפה שכונתי ברמת גן. ניכר עליו שעוד לא התרגל למבטים ששולחים בו האנשים, מרביתם עוטים פרצוף של "אתה מוכר לי מאיפשהו". הוא כבר שחקן מוכר מאוד, אך עדיין אין לו גינונים של כוכב מקומי.

כעת כבר יותר קל לו לקבל תפקידים. הוא הצטלם לעונה השנייה של סדרת הדרמה "מסכים" המשודת ב-yes, שם הוא מגלם עבריין נדל"ן לצד אניה בוקשטיין וסמי הורי. בימים אלה הוא מצטלם לעונה השנייה של הסדרה "מסודרים", המשודרת בקשת, שם הוא משחק שב"כניק שרמנטי. בבוקר שבו נערך הראיון קיבל רז בשורה: הוא קיבל את התפקיד הראשי בסדרה חדשה שתשודר בשעות הפריים טיים ב-yes.

אפשר להתפרנס יפה ממשחק בישראל?

"אם אתה לא עצלן ויוזם פניות אפשר להרוויח טוב. אבל זאת עבודה קשה: צריך לכתוב ולהיבחן להרבה אודישנים, שברובם מקבלים תשובה שלילית. אם אתה עובד ככה אפשר להרוויח יפה מאוד. גם לפני 'מתי נתנשק' התפרנסתי מצוין, הרבה בזכות מופעי האימפרוביזציה אצל חברות מסחריות.

"כיום אני כבר יכול לסרב לדברים שאני לא רוצה לעשות. יש זמן מוגבל שאני יכול לתת למשחק בשנה, בגלל העבודה שלי כפרסומאי בגיתם. כיום אני לא משחק כדי להתפרנס, אלא כדי ליצור ולעסוק באמנות. הפרנסה העיקרית שלי היא העבודה בפרסום".

כמה מרוויח שחקן שעובד במשרה מלאה?

"שחקן שעובד קשה, במשרה מלאה, בצילומים במשך היום ובהצגות תיאטרון בערב, יכול להרוויח כ-30 אלף שקל בחודש. הטאלנטים כבר יכולים להרוויח מאות אלפי דולרים בשנה. חלקם נכנסים כשותפים בחברות הפקה, כמו צביקה הדר, ששותף בחברה שמפיקה את 'כוכב נולד' ו'נולד לרקוד'".

החלום שלך הוא להיות טאלנט שחתום אצל אחד מגופי הטלוויזיה הגדולים?

"יש שחקנים שזה החלום שלהם, אבל זה לא החלום שלי. אם אחתום כטאלנט איאלץ לוותר על עולם הפרסום, ואני מאוד אוהב להיות פרסומאי. מצד שני, אני לא רוצה לוותר על המשחק. זאת האמנות שלי".

לומד להסתדר

בתפקידו החדש כמנהל הקריאייטיב של תחום האינטראקטיב בגיתם יש לרז הרבה עבודה. מצבו של גיתם בתחום הפרסום האינטראקטיווי אינו מזהיר. המשרד, החמישי בגודלו בישראל, היה עד לפני כשנתיים היחיד בחמישייה הפותחת שלא החזיק משרד פרסום אינטראקטיווי חזק. ראשיו, מודי כידון ומושיק תאומים, וגם המנכ"לית מיכל המאירי איחרו את הרכבת בתחום זה.

לפני כשנתיים הם התעוררו למציאות שבה מרבית המפרסמים הגדילו משמעותית את תקציבי הפרסום האינטראקטיוויים שלהם, ולקוחות גיתם קיבלו שירותי אינטראקטיב ממשרדים אחרים. הם הקימו משרד פרסום אינטראקטיווי, אך שלא כמו אצל המתחרים הוא לא נותר עצמאי ולפני שנה הוטמע בגיתם.

"כיום היקף הפעילות שלנו הוא מספר שש בדירוג הכללי של האינטראקטיב", אומר רז. "אבל המטרה היא לא גודל. המטרה היא לתת מענה איכותי ללקוחות גיתם בתחום האינטראקטיווי. אני לא רוצה להיות עוד משרד קריאייטיב, אני רוצה לדעת שהאינטראקטיב שלנו יכול להוביל מהלך גדול של לקוח, שאנחנו נהיה במרכז מהלך גדול של המשרד, שלא נהיה עוד תוספת בקמפיין. אני מקווה גם שנצליח לעשות מהלכים גדולים שיוצאים מחוץ לפרסום השגרתי".

אתה מעיד על עצמך שאתה איש של אימפרוביזציה. איך אתה מסתדר עם עבודה תחת שדרת ניהול של משרד פרסום?

"לא פשוט לי, אבל אני לומד להסתדר. גם בתוך אימפרוביזציה אתה חייב מסגרת כלשהי וכללים כדי שזה יצליח. המסגרת שגיתם נותן היא המקום שבו אני יכול ליצור. יש לו"ז וצריך לרצות את הלקוח, אבל זה מצליח להוציא ממני את היצירתיות".

מציצה במכולת, שמיכות ברוטשילד

כשרז נשאל באילו מעבודות שיווק הגרילה שלו הוא גאה במיוחד הוא מציין קודם עבודה שהיתה חלק ממהלך המיתוג מחדש של רשת מקומוני "העיר" לפני כשנתיים. "הסיסמה של המהלך שבנה אדלר חומסקי היתה 'כל עיר והעיר שלה'", הוא מספר. "המסר היה שרק תושבי עיר מסוימת יכולים להבין את השפה השגורה בה.

"עוד לפני שהקמפיין יצא לדרך, כשאף אחד עוד לא נחשף אליו, חילקנו 2,500 חולצות למובילי דעה, פרסומאים, סלבריטאים ואנשי תקשורת. הם לא ידעו מי שלח להם את החולצות. אנשים מאזור ירושלים קיבלו חולצות שהיה כתוב עליהן 'קיבלתי מציצה במכולת', לאלה מחיפה היה כתוב 'ירדתי לאולגה' ובתל אביב 'העיר הלבנה באף שלי'.

"אנשים החלו להופיע עם החולצות שלנו בתוכניות טלוויזיה; ברמניות בברים טרנדיים הסתובבו עם חולצה שעליה כתוב 'קיבלתי מציצה'. בנינו מהלך של חשיפת זהות המפרסם בתוכנית של גיא פינס. אחר כך יצאנו עם רשת האופנה TNT בקו חולצות כזה, וקראנו לו 'ליין העיר'. אחרי חודשיים נמכרו כל החולצות, כמה עשרות אלפים".

רז מציין גם כמה מהלכי פרסום שעליהם היה אחראי בגיתם. בין השאר הוא הציב מעל הגשר שבכניסה לגני התערוכה בובת ענק, שניפחה בלון ופוצצה אותו שוב ושוב. המטרה היתה לפרסם את מסטיק הובה בובה של ריגלי, וקהל היעד היה הילדים שהגיעו למקום כדי לצפות בפסטיגל.

עבודה אחרת שעליה היה אחראי רז הוכנה בעבור עלם - עמותה לנוער במצבי סיכון. "פרשנו על ספסלים בשדרות רוטשילד שבמרכז תל אביב שמיכות וכריות אמיתיים", הוא מספר. "על כל ספסל הדבקנו שלט: 'החדר של ליאת', 'החדר של רוני' וכדומה. זה נראה כאילו באמת ישן ילד בלילה על הספסל. המטרה היתה לעורר מודעות לתרומה לעלם. ישבנו בצד וראינו איך אנשים עומדים ובוהים בספסל, מזועזעים. זאת היתה המטרה, להזיז אצלם משהו בלב".

קמפיין נוסף שעשו רז וצוותו היה בעבור האגודה למלחמה בסרטן. המטרה היתה לנסות לגרום לאמהות לעשן פחות ליד הילדים שלהן. לשם כך פוזרו בבתי קפה שבהן יושבות אמהות רבות כוסות פלסטיק של ילדים, אשר היו מלאות בדלי סיגריות.

כמנהל קריאייטיב רז מודע היטב לביקורת המופנית כלפי תעשיית הפרסום המקומית וטוענת כי היא סובלת מחוסר יצירתיות. "זה לא נכון", הוא אומר. "אני חושב שיש הרבה יצירתיות בישראל. בגיתם, למשל, יש מגמה של להביא אנשים שהם לאו דווקא מתחום הפרסום. יש לנו במשרד מוסיקאים, למשל קופירייטרית שמנגנת בלהקה. יש לנו מעצב בובות במקצועו, שגם הוא איש קרייאיטיב. אחד העובדים אצלנו הוא כותב המערכונים של ליאור שליין. אנחנו משלבים יותר אנשי אמנות במשרד מתוך תפישה שענף הפרסום צריך להיות חשוף לאמנות כדי להביא קריאייטיב טוב".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד כמה שנים?

"בתחום המשחק, אני מקווה להיות שחקן מהשורה הראשונה. אני רוצה לייצר לעצמי תכנים, וכותב עכשיו סדרה. גם פיתחתי עם עדי עזרוני פורמט ריאליטי שאנחנו מנסים למכור בחו"ל. בתחום הפרסום הייתי רוצה להוביל את הפרסום המשולב בישראל: גרילה ואינטרקאטיב יחד. למצוא את המקום שבו האינטרנט ושיווק הגרילה נפגשים, ולעשות הרבה פעילויות בכיוון הזה".

השומר של שוורצנגר

את שירותו הצבאי עשה ליאור רז בסיירת מובחרת - והוא מאלה שהצליחו לתרגם את העבודה הקשה בצבא למשכורת בחיים האזרחיים. לאחר שהשתחרר ב-1993 הוא טס לארה"ב ומצא עבודה כשומר ראשו של השחקן ארנולד שוורצנגר ושל רעייתו מריה שרייבר. בהמשך עבר לעבוד כשומר ראשה של השחקנית-דוגמנית נסטסיה קינסקי. קינסקי, שהיתה באותם ימים אחת הדוגמניות הבולטות בעולם, שכרה אותו לאחר שגילתה כי עוקבים אחריה.

כששמר על שוורצנגר ושרייבר התגורר רז בביתם של בני הזוג. בבית השכן גר השחקן ג'ון פורסייט, שגילם בעבר את דמותו של בלייק קרינגטון - אבי המשפחה באופרת הסבון "שושלת". "באותם ימים הוא היה כוכב גדול בכל העולם", מספר רז. "כל הסיטואציה היתה משעשעת: הייתי עומד עם בלייק קרינגטון בחצר ומשוחח אתו על נושאים אישיים, שיחות ארוכות על החיים".

שפיגלר ייעץ, מנכ"ל יאהו הפנים

אחת הדמויות שרז הכי אוהב לגלם היא זו של שפיגלר הכריש. מדובר בדמות הומוריסטית של איש היי-טק ישראלי, שנוצרה לצורך קידומו של 5min.com - אתר "עשה זאת בעצמך" ובו סרטוני הדרכה בתחומים שונים. בסרטון הראשון שבו כיכב שפיגלר הוא ייעץ לאנשי הון סיכון כיצד לגייס כספים. בהמשך הוא הופיע בסרטון נוסף, שבו הוא נידב למנכ"ל יאהו, ג'רי יאנג, חמישה טיפים לגבי הדרך הנכונה לניהול מו"מ עם מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר.

שני הסרטים צולמו באנגלית, ועד היום ראו אותם יותר מ-200 אלף איש. הם עוררו עניין רב בעולם, ובין השאר נכתב עליהם ב"גרדיאן" הבריטי, בבלוג הטכנולוגי טק קראנץ' ובעשרות בלוגים טכנולוגיים נוספים.

"יום אחד קיבלתי מייל ממישהו מיאהו שסיפר שהסרטון הזה הוא להיט אצלם, ושאפילו מנכ"ל יאהו, יאנג, ראה אותו", מספר רז. עקב הצלחת הסרטונים התבקש רז לגלם את שפיגלר גם בעבור חברות אחרות, והחל להתפרנס מהדמות.

איילה צורף



תצלום אייל טואג


רז עם השחקנית יעל שרוני ב"מתי נתנשק". שחצן ומאוהב בעצמ תצלום: יח"צ



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו