בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מרעידים את הקופות

23 שנה לאחר שהתפרקו, חברי להקת הרוק פוליס - סטינג, אנדי סאמרס וסטיוארט קופלנד - חזרו לבמה במסע הופעות סוחף, שנחשב אחד היקרים בהיסטוריה. 150 הופעות ברחבי העולם הכניסו 350 מיליון דולר ממכירת כרטיסים, ועוד עשרות מיליוני דולרים מחולצות, כרזות, דיסקים ומזכרות. לחובבי הז'אנר

תגובות

הולמדל, ניו ג'רסי

כאשר חברי להקת פוליס עולים לבמה באמפיתיאטרון PNC בהולמדל, ניו ג'רסי, כ-15 אלף צופים פוצחים בתרועות. מול אלומות הזרקורים מסנוורי העיניים מוביל סטינג את חבריו, המתופף סטיוארט קופלנד והגיטריסט אנדי סאמרס, עם אחד השירים המפורסמים של הלהקה - Massage In a Bottle. הקהל, ברובו באזור גיל העמידה, עומד על רגליו ושר עם האלילים שלו, שהתאחדו לאחר פרידה של כמעט 20 שנה.

סטינג, עם זיפים בגווני שחור-לבן-אפור ועם שיער שאטני-כסוף קצר, נראה מצוין, לבוש בחולצה שחורה צמודה, מכנסיים ומגפיים שחורים. אנדי סאמרס, האיש שמפיק את מירב הצלילים בערב הזה, הוא הסולידי שבחבורה עם חולצת באטיק מקושקשת. סטיוארט קופלנד המתופף קורע את התופים עם מבט של רצח בעיניים.

בעמדת הפיקוד יושב צ'רלי הרננדז, מנהל מסע ההופעות. הוא הבוס כאן. הקהל לא מכיר אותו, אבל ההופעה היא בעצם השואו שלו. הוא האיש שעל פיו יישק דבר, האיש מספר אחת של סיור ההופעות הזה - הנחשב אחד הגדולים בהיסטוריה של הרוק - והאחראי על כל פרט. הצלחת הערב תלויה בו. אנשי מקצוע אומרים שהוא אחד הבודדים בתעשייה שמסוגל להרים פרויקט שכזה.

"מי שחושב שמסע הופעות כזה הוא חגיגה של סקס, סמים ורוקנרול - שישכח מזה", צוחק הרננדז. "זה עסק לכל דבר, ואפילו עסק מאוד רציני שהרבה מאוד כסף מסתובב סביבו. הכל חייב לדפוק כמו שעון. יש כאן מכונה משומנת, שכל מרכיב שלה חייב לעבוד כמו שצריך כדי שהקונצרט יתחיל בזמן, יסתיים בזמן וכדי שהקהל ייהנה ויחזור הביתה בשלום".

מסע ההופעות של פוליס, שהחל במאי 2007 והסתיים ביום חמישי האחרון לאחר 150 הופעות ברחבי העולם, הכניס 350 מיליון דולר ממכירת כרטיסים. הסכום הזה לא כולל הכנסות ממכירת חולצות, כרזות, דיסקים, מזכרות ועוד. על פי ההערכות, המוצרים האלה הכניסו ב-2007 כ-40 מיליון דולר. התחזיות הן שהמכירות ב-2008 גדולות יותר. על פי המגזין "פורבס", ב-2007 חברי הלהקה שילשלו לכיסם הפרטי 115 מיליון דולר, והגיעו למקום השביעי בדירוג ההכנסות בעולם השעשועים האמריקאי. ב-2008 הם יזכו לנתח שמן נוסף. כמה שמן? איש לא ממהר לספק מספרים.

הקיץ הזה לוהט בזירת המופעים. מדונה, קולדפליי, ברוס ספרינגסטין, לד זפלין, האיגלס, ג'יימס בלאנט ושריל קרואו - כולם יצאו לסיבובי הופעות מצליחים. "ההופעות נהפכו למקור ההכנסה העיקרי של עולם המוסיקה", אומר הרננדז. "פעם התקליטים או הדיסקים היו מקור ההכנסה המרכזי, אבל כיום כל שיר שיוצא לשוק מועתק. הזמרים והלהקות גילו שהקהל לא להוט לקנות דיסקים, אבל הוא דווקא רוצה לראות הופעות חיות. האמת היא שהאמנים דווקא אוהבים את זה. ההופעות מאפשרות להם קשר בלתי אמצעי עם הקהל, והן מהוות אגו טריפ בשבילם. כולם יוצאים מרוצים. התוצאה היא שתעשיית מופעי הרוק נמצאת כיום בשיא".

השבץ נא החליף את הקוקאין

הרננדז לא מנהל את המופע לבדו: השותף שלו במסע ההופעות הזה הוא טים מק'ויליאמס. בעוד שהרננדז אחראי על המתרחש על הבמה, מק'ויליאמס אחראי על הצד העסקי. הוא מייצג את חברת Live Nation, העומדת מאחורי מרבית ההפקות הגדולות בארה"ב. מק'ויליאמס מסרב לומר כמה כסף השקיעה החברה במסע ההופעות של פוליס. "אני יכול להגיד שהצלחנו במסע הזה, אבל אל תשכח שלקחנו סיכון", הוא אומר.

תוכל לתת לנו קצת מספרים על השינויים בתעשייה?

"כיום ההכנסה של זמרים ולהקות מהופעות היא 70%-80% מכלל ההכנסות שלהם. לפני 20 שנה ההופעות החיות היוו רק 40% מעוגת ההכנסות".

מחירי הכרטיסים עלו?

"כרטיס להופעה של פוליס עולה 50-200 דולר לאדם. להקה כמו הרולינג סטונז יכולה לגבות 400 דולר לכרטיס, ובעבר נמכרו כרטיסים להופעה של ברברה סטרייסנד ב-1,000 דולר. מנגד, יש הופעות שבהן מחיר כרטיס הוא 30 דולר. הכל תלוי בקהל שלך: כאשר קהל היעד מבוגר יחסית, אפשר לגבות מחירים גבוהים יותר, כי יש להם כסף והם רוצים להוציא אותו כדי לשמוע את אלילי הנעורים שלהם. בהופעות שמיועדות לבני נוער - המחירים יהיו נמוכים יותר".

הרננדז, 50, נמצא במקצוע כבר 30 שנה. הוא נולד בברזיל והגיע לארה"ב בגיל 12. הוריו חלמו שיהיה רופא והוא אף החל ללמוד רפואה בניו יורק, אך במהרה הבין שזה לא המקצוע בשבילו. הוא התחיל לעבוד בחברות אמרגנות, ואט-אט טיפס בהיררכיה של המקצוע. הרננדז עבד עם דיוויד בואי, אירוסמית', אוזי אוסבורן, מטאליקה, הרולינג סטונז ורבים אחרים. "ההורים היו מאוכזבים", הוא אומר, "אבל הם סלחו לי אחרי שקניתי להם בית".

מק'ויליאמס, 37, נמצא במקצוע 16 שנה. אביו היה דיפלומט, והוא נולד בהודו, בילה כמה שנים בישראל והתגורר ברחבי העולם. הוא הכיר את אשתו בהופעה של פול מקרטני. הם נפגשים רק פעם בשישה או תשעה שבועות, בין ההופעות. עם זאת, הוא מרוויח היטב. חברי הצוות הוא מסביר, משתכרים 100 אלף דולר בשנה. בעסק אחר הם לא היו מקבלים כזו משכורת.

כאשר מק'ויליאמס יוצא להפסקה כדי לשוחח אתנו, הוא מגלגל סיגריה ומעשן בנחת הרחק מהבמה, שעליה אסור לעשן. אם לפני 20 שנה נהגו להסניף קוקאין מאחורי הקלעים של הופעות רוק, כיום ההתמכרות היא לשבץ נא. "אני אוהב את המקצוע שלי", אומר מק'ויליאמס. "תראה, אני מסתובב כאן עם מכנסיים קצרים וחולצה קצרה. אני לא צריך לענוב עניבה. זה כיף".

היו בעבר מקרים שבהם מנהלים רימו את האמנים שאותם הם ייצגו. "אנחנו חברה ציבורית, ובתור שכזאת אנחנו עובדים בצורה מאוד שקופה", אומר מק'ויליאמס. "יש אמנים ששמים לב לפרטים. מיק ג'אגר, למשל, למד עסקים בלונדון סקול אוף ביזנס, והוא יודע לקרוא את ספרי החשבונות. כאשר אנחנו עובדים עם סטינג ומדונה הם יורדים לפרטים. הכל מאוד גלוי. נושא ראיית החשבון הוא עניין מורכב בעסק הזה. הבעיה הגדולה היא שאנחנו מגיעים להרבה מדינות ולכל אחת מהן יש חוקי מס שונים. אתה צריך לדעת איך לעבוד שם, וזה לא פשוט".

מה מייחד את מסע ההופעות של פוליס?

הרננדז: "האתגר שלנו הוא ליצור מופע אינטימי יחסית באיצטדיונים או באולמות גדולים. כאשר מפיקים הופעה של מטאליקה, הרולינג סטונז או U2 אנחנו יוצרים אירוע בסגנון של תחרות ספורט ענקית כמו הסופרבול עם הרבה רעש, זיקוקי דינור וקרקס שלם של מולטימדיה. כאן האתגר היה להרים מופע שיתאים למקומות גדולים אבל יתמקד בשלושה אנשים. זה מורכב גם משום שהם לא ניגנו ביחד במשך תקופה ארוכה. רצינו שהדגש יהיה על המוסיקה ולא על הפירוטכניקה. עם זאת, עיצוב הבימה עולה לנו הרבה כסף. מערכת הקול מותאמת לפוליס ועלתה כ-5 מיליון דולר".

הרננדז לקח חלק בהפקת הענק של קונצרט הצדקה לייב אייד ב-1985 שלהערכתו צפו בו שליש מתושבי העולם. "באמת שאין לנו על מה להתלונן עם ההפקה הזאת של פוליס", הוא אומר. "ההצלחה מדהימה, מהגדולות בהיסטוריה. אני מעריך שצפו בנו יותר מ-3 מיליון איש".

ארה"ב נכנסת למצב כלכלי קשה. איך זה ישפיע על העסקים?

"אנשים זקוקים לבידור. גם בתקופת השפל, בשנות ה-20 וה-30, כאשר ארה"ב היתה במצב קשה מאוד, הוליווד פרחה. גם בימים קשים אתה רוצה לצחוק קצת, לשמוע שיר טוב. זה מחמם את הלב. שעשועים הם חלק מצורך של המין האנושי. למרות כל הקשיים, אנשים לא מוכנים לוותר על זה".

המבקרים מתלהבים, המתופף מלכלך

פוליס, שנוסדה ב-1977 בבריטניה, נהפכה להצלחה גדולה בשנות ה-80 עם מכירות של עשרות מיליוני עותקים מתקליטיה ברחבי העולם. בסך הכל מכרה הלהקה בכל שנותיה כ-50 מיליון תקליטים ודיסקים. כשסטינג רצה לצאת בקריירת סולו המתח בינו לבין המתופף סטיוארט קופלנד גבר עד לפירוק הלהקה ב-1984.

הלהקה התאחדה ב-2007 במלאת 30 שנה לייסודה, והופיעה שוב בראשונה בטקס הגראמי בפברואר 2007. מסע ההופעות החל שלושה חודשים לאחר מכן. ההתלהבות בקרב המבקרים והקהל היתה גדולה, אך לאחר ההופעות הראשונות נתפס קופלנד כשהוא אומר כי ההופעה היתה "עלובה באופן לא יאומן".

אמצעי התקשורת התנפלו בהתלהבות על ההתבטאות, אבל חברי הלהקה טענו שזו היתה בדיחה ותו לא. קשה לדעת מה האמת מאחורי הסיפור. בסך הכל קיימה פוליס 150 הופעות ברחבי העולם, כולל בלונדון, פאריס, ריו, דבלין, סרביה, מדריד ואוסטרליה. ההופעה האחרונה התקיימה ביום חמישי שעבר במדיסון סקוור גארדן בניו יורק, והלהקה תרמה את כל ההכנסות לרשת הטלוויזיה הציבורית PBS. זאת היתה ההופעה החמישית של הלהקה במדיסון סקוור גארדן בסיבוב הנוכחי. "ההופעה בגארדן נחשבת תמיד הדובדבן שבקצפת", אומר הרננדז. "לא מפני שהגארדן הוא המקום הכי טוב, אלא מפני שהופעה בניו יורק היא תמיד השיא". הרננדז מספר שלהופעה בדבלין הגיעו 86 אלף צופים, ובכל אחת משתי ההופעות בפאריס צפו 74 אלף אנשים. להופעה בריו הגיעו 70 אלף צופים, ובמדריד היו 110 אלף צופים. היום פוליס מופיעה באמפיתיאטרון קטן יחסית בהולמסדייל, ניו ג'רסי, עם כ-15 אלף מקומות ישיבה. כשהקימו אותו האמפיתאטרון היה מיועד לקונצרטים קלאסיים, אך כיום הוא משמש בעיקר להופעות רוק של אמנים כמו רוד סטיוארט הוותיק.

שיירת ההפקה כוללת עשרה אוטובוסים ו-16 משאיות ענקיות. כאשר הלהקה מופיעה בחו"ל, הציוד מוטס בשניים או שלושה מטוסי 747. עבודות פריקת הציוד ובניית הבמה מתחילות ב-10:00 ומסתיימות תוך ארבע-חמש שעות. כל אחד יודע לפרטי פרטים מה הוא עושה. "הסוד", אומר הרננדז, "הוא שכל אחד יעשה את אותו דבר כל יום. כאשר יש לך צוות ממושמע שכזה, אני יכול לשבת לנוח, לדבר אתך, ולפעמים גם לצפות במשחק בייסבול באמצע העבודה".

100 אנשי הצוות שעומדים מאחורי מסע ההופעות הם בעצם מפעל שלם שנוסע בדרכים כאילו היה קרקס נודד. אליהם מצטרפים בכל הופעה כ-100 עובדים נוספים לפי הצורך.

מתי אתם מגיעים הביתה?

הרננדז: "זאת הבעיה הגדולה של המסעות האלה. אנחנו רחוקים מהבית, מהאשה ומהילדים. כאשר אתה יוצא למסע כזה אתה נוסע לשלושה-ארבעה חודשים, עובר מעיר לעיר, מגיע הביתה לשישה ימים וחוזר להמשך המסע. כך כולנו מתנהלים - אנשי ההפקה והמוסיקאים".

סטינג כוכב עליון

ב-15:55 הכל מוכן להופעה שתתחיל שלוש שעות וחצי מאוחר יותר. הכרוז מודיע שהלהקה תגיע בעוד כמה דקות. שלוש מכוניות שחורות גולשות אל אחורי הקלעים. לאחר כחצי שעה הם כבר עולים לבמה לבדיקת סאונד דווקא עם קטע של הרולינג סטונז. סטינג הוא ללא ספק הרוח החיה של הלהקה, ומחלק הוראות לשאר. סטינג הוא גם ללא ספק אדם עשיר מאוד. לפני כשנה הוא רכש לעצמו דירה מפוארת בסנטרל פארק ווסט 15, הבניין המצליח שאייל עופר היה מעורב בהקמתו. סטינג שילם 26.5 מיליון דולר בעבור דירה המשתרעת על 510 מ"ר. מעט מוזר שדווקא סטינג, שידוע כאדם רוחני שמתרגל יוגה בקפדנות, מוצא את עצמו במגדל סופר סנובי.

להקה במסע הופעות היא עסק מסובך למדי. רק באחרונה דווח על יחסים מתוחים במיוחד בין פיט טאונסנד לרוג'ר דאלטרי, כוכבי להקת "המי" שהתאחדה. אנשי הצוות מספרים שבין חברי פוליס יש יחסים טובים. אפשר לנחש שזו לא התמונה המלאה. סטינג הוא החבר הבולט והמוביל של הלהקה, ובעבר שרר מתח בינו לבין החברים האחרים על רקע תשומת הלב שהוא קיבל.

לפני תחילת ההופעה עולה לבמה קבוצה של זמרים חובבים ששרים עם סטינג כחלק מפעילות צדקה. לסטינג, ששומר על גזרה מרשימה, יש מידה לא מועטה של קסם אישי. הוא חביב לכל הסובבים, מצטלם עם בחורה שעומדת בצדי הבמה וטופח על השכם לשני בחורים. סאמרס וקופלנד נותרים מעט גלמודים מול ההמולה סביב חברם המצליח. מאוחר יותר מסתגרים סאמרס וקופלנד בחדר ההלבשה. סטינג, שלרשותו עומד חדרון מסאז', מסתובב מאחורי הקלעים ומדבר עם הרננדז ועם כמה עובדים אחרים.

בשעות אחר הצהריים מישהו תולה מודעה המציעה מסאז' לכל דורש במחיר דולר לדקה. מי שיכול, הולך לנוח באוטובוסים החונים בשיירה ארוכה בחוץ, ומצוידים בטלוויזיה, גישה לאינטרנט ומיטות. זמר החימום של פוליס הוא אלוויס קוסטלו. סטינג וקוסטלו היו בעבר מסוכסכים, אך נראה שהמתיחות ביניהם נרגעה עם השנים. קוסטלו מוכר היטב בקרב הקהל, אבל בהחלט לא מלהיב. בשיר הלפני אחרון, "אליסון", סטינג עולה לבמה ושר עם קוסטלו. הקהל מאד אוהב את המחווה הזאת ומריע בהתלהבות.

ואז מתחילה ההופעה. גם לאחר כל-כך הרבה שנים ומסע הופעות מפרך, חברי פוליס בהחלט מרשימים. מעריציו של סטינג עשויים להתאכזב: הפעם לא מנגנים את שיריו אלא רק את הלהיטים של פוליס. ההופעה חייבת להסתיים לפני 23:00, וכל דקת איחור עולה אלפי דולרים. עם המשטר הקפדני שהנהיג הרננדז - אין שום סיכוי לפשלות.

שעה ורבע לאחר תחילת ההופעה שלושת חברי הלהקה יורדים מהבמה, אך חוזרים להדרן לאחר כמה דקות. הכל כתוב ומתוכנן מראש: הערב יהיו שני הדרנים שבכל אחד מהם שני שירים - ואחד מהשירים שהם יכללו יהיה הלהיט Roxanne. בסוף ההופעה הקהל מתפזר, והרננדז מפקח על פירוק הציוד. לצוות המיומן לוקח שעתיים לפרק את הבמה. אחר כך הם מתקלחים, עולים על האוטובוסים ותופסים תנומה של כמה שעות. הם יתעוררו בתחנה הבאה - ג'ונס ביץ' שבלונג איילנד, לקונצרט שהיה אמור להיות האחרון עד שהוחלט להוסיף את קונצרט הצדקה בניו יורק.

מה הפרויקט הבא שלך?

הרננדז צוחק: "אני הולך לישון. תאמין לי, זה מה שאני צריך יותר כל דבר אחר".

האיש שעושה לסטינג מסאז'

ג'יימי קלוריטה, 44, הוא האיש שגייס צ'ארלי הרננדז כדי ליצור לחברי הפוליס אווירה ביתית. "חדרי ההלבשה באולמות ובאיצטדיונים הם בדרך כלל קרים ומנוכרים מאוד", מספר קלוריטה. "קירות בטון, שולחן, כיסא או כורסה. אנחנו מנסים ליצור תחושה נעימה. אמנים הם אנשים רגישים ואתה רוצה לתת להם תחושה טובה כך שכאשר הם יעלו לבמה הם ייתנו את ההופעה הכי טובה שהם יכולים".

קלוריטה מצפה את קירות המסדרונות המובילים לחדרי ההלבשה בווילונות בצבעים כהים. מי שמהלך במסדרונות האלה חש שהוא עושה את דרכו למקדש.

"סטינג תמיד אומר לי לתת לאחרים את החדרים הגדולים יותר", הוא מספר. "הפעם הקצבנו לו חדר קטן שמחולק לשניים. לסטינג יש המון אנרגיה, ואני רוצה להוציא את האנרגיה החוצה גם בעיצוב". בחדר יש פסל של בודהה ועל הקיר תלוי קימונו של הזמר. "זה כדי שהוא ירגיש קשור למקום", מסביר קלוריטה.

קלוריטה לוקח אותנו לחדרון אחר, שעל רצפתו מונח מזרון, שלראשו כרזה גדולה של בודהה ובצדו האחר יש פסל של בודהה. "כאן אני עושה מסאז' לסטינג לפני ההופעה", הוא מספר. " זה מסייע להוציא את הרעלים מהגוף".

קלוריטה מסתובב עם מקלות ריחניים, מדליק אותם ומפזר את הניחוח בכל אחד מהחדרים. "סאמרס מבוגר יותר ולכן יש לו בחדר מיטה כדי שהוא יוכל לתפוס תנומה", הוא מסביר. "לקופלנד יש הרבה אנרגיה, אז אני שם בחדר שלו נרות ומפזר ריח של נענע. הבת שלו כתבה את תוכנית ההתעמלות שלו, ומיסגרתי אותה בשבילו. ויש לנו גם מכשירי התעמלות ופילאטיס".

קלוריטה משמש גם כשף של מסע ההופעות. חצי שעה לפני שהאמנים מגיעים, שולחן האוכל עדיין לא מוכן והוא לחוץ מעט. "זה באמת לא בסדר", הוא אומר לעובדות האחרות. "עבדתי עם הרבה זמרים, מאירוסמית' ועד בארי מנילו. אני אוכל מזון מאוד בריא ואני רוצה שגם הזמרים שאתם אני עובד יאכלו בריא. סטינג מאוד רגיש לאוכל שלו ואוכל מזון מיקרוביוטי".

עם סיומו של מסע ההופעות לקלוריטה כבר יש עבודה חדשה: הוא הולך לעבוד עם מדונה. "עם כל חילוקי הדעות סביבה, אני מתכנן לה משהו מאוד רגוע", הוא מספר. "מאוד פשוט, מאוד נקי. למדונה כל הזמן קר. החדר חייב להיות חם גם מבחינת הטמפרטורה וגם מבחינת הצבעים".



פוליס על הבמה. אנשי הצוות מספרים על יחסים טובים בין חברי הלהקה


סטיוארט קופלנד. מבט של רצח בעיניים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו