בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהפיכה קטנה

תגובות

שנת הלימודים בבתי הספר היסודיים נפתחת היום ברוח חיובית יותר. התלונות על טיב החינוך לא יעברו מן העולם גם השנה, והציפיות לקדם את תלמידי ישראל בטבלת ההישגים הבינלאומיים במדעים ובהבנת הנקרא לא יוגשמו בה. המהפיכה הקטנה ששרת החינוך, יולי תמיר, בכל זאת הצליחה לחולל היא השינוי בשכר ההתחלתי של מורה המתקבל לעבודה בבית הספר היסודי, ויצירת קשר בין גובה השכר למספר שעות העבודה הריאלי שהוא עובד.

אם עד לפני שנה מורה מתחיל קיבל שכר רעב של 3,700 שקל בחודש, היום הוא מקבל שכר התחלתי של 5,300 שקל. זה עדיין רחוק מהשכר הממוצע במשק, ולא מספיק כדי למשוך כוחות רעננים ומצטיינים לעבודה בהוראה, אבל זו בכל זאת התחלה שמעידה כי אפשר לעשות שינוי גם במערכת גדולה כל כך.

התוכנית "אופק חדש", ששרת החינוך מתעקשת לכנותה רפורמה, לא תחולל את השינוי המהותי שכולם מצפים לו. ההבדל בין 26 שעות הוראה פרונטלית ל-25 שעות, שקודם לרפורמה נחשבו משרה מלאה, אינו גדול. אלא שמעתה נוספו למשרה שש שעות הוראה שבועיות בקבוצות קטנות ועוד חמש שעות שהייה של המורה בבית הספר, שבהן עליו למלא משימות שבעבר לא נחשבו חלק ממשרתו, וגם לא תוגמלו על ידי משרד החינוך. הקבוצות הקטנות אמורות לסייע לתלמידים המתקשים במקצוע להדביק את הקצב של הכיתה, ואולי לחסוך להורים את עלות המורים הפרטיים. אפשר לטעון, כפי שטוענים המורים המתנגדים לרפורמה, שבסופו של דבר פחת הסכום המשולם למורה על כל שעת עבודה, אבל בשורה התחתונה מורה בבית ספר יסודי ירוויח יותר. הפרש שכר של 1,000-2,000 שקל בחודש אינו עניין של מה בכך. עצם העלאת השכר עושה את ההבדל בין השפלה לבין מתן כבוד רב יותר למקצוע ההוראה.

כ-800 בתי ספר יסודיים, שהם כשליש מכלל בתי הספר היסודיים בכל הארץ, ייכללו השנה בתוכנית "אופק חדש". כל מורה חדש שיצטרף למערכת החינוך ייכלל ברפורמה באופן אוטומטי, ואילו המורים הוותיקים יותר יהיו תלויים ברצונם של רוב המורים במוסד שבו הם מלמדים בכל האמור בהצטרפות לרפורמה.

הסקפטיות של המורים הוותיקים מובנת, והתמורה שיקבלו על תוספת המאמץ קטנה מדי. לכולם ברור שעד שלא ישולם למורים שכר גבוה באופן משמעותי, אי אפשר יהיה לחולל שינוי חברתי שיהפוך את ההוראה למקצוע נחשק ומועדף. אבל ההיקף הרחב של הרפורמה והכיוון שלה מעוררים בכל זאת תקווה מסוימת.

שרת החינוך ספגה ביקורת רבה בתקופת כהונתה והיא נשפטת בחומרה רבה יותר מעמיתיה, משום שהחינוך עומד בראש סדר העדיפויות המשפחתי, והציפייה שבית הספר יקדם את הילדים מתסכלת, כשבוחנים את התוצאות. קשה לומר שהצליחה לחולל מהפיכה גדולה, אולי אפילו לא רפורמה, אבל בסוף הקדנציה של תמיר יש לפחות תחושה של התחלה חדשה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו