בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כנופיות פאריס 2008: עוטי הכאפיות מול חובשי הכיפות

העלייה באלימות נגד יהודים ברובע ה-19 בפאריס מצד כנופיות מוסלמיות ושחורות מעלה חשש בקרב הקהילה היהודית מהתגברות האנטישמיות. אולם יש הטוענים כי האלימות קשורה פחות לאנטישמיות ויותר למאבק על טריטוריות בין כנופיות צעירים - גם של יהודים

תגובות

הראלד טריביון

פאריס. הלבוש האופנתי בקרב צעירים מוסלמים ושחורים ברובע ה-19 בפאריס הוא מכנסי ג'ינס בגזרה נמוכה, משקפי שמש וכיסוי ראש, לעתים בשילוב עם כאפייה הקשורה סביב הצוואר, ובאחרונה גם עם אקדח לפעמים. ברובע גם מתגוררת קהילה יהודית גדולה, שרבים מחבריה משתייכים לקהילת חב"ד, ויש לה חנויות כשרות, בית כנסת ובית ספר דתי גדול. הרובע ה-19 הוא אחד הרבעים המרתקים והמורכבים בפאריס - אחד הגדולים, הצעירים, העניים, והמגוונים ביותר מבחינת הרכב האוכלוסייה - וגם בעל שיעור הפשיעה הגבוה ביותר.

גודלו של הרובע כגודל הערים גרנובל וריינס ואוכלוסייתו מונה כ-190 אלף תושבים. הרובע השוכן בקצה הצפון-מזרחי של פאריס מתחלק לשלוש טריטוריות, שכוללות לפחות שני גטאות קטנים. אלה מנוהלים בידי כנופיות צעירים, שנאבקות ביניהן על גבולות ולעתים מתעמתות עם יהודים. הרובע גם שוכן בסמוך לכמה מהפרוורים העניים ביותר בפאריס.

החודש האחרון ברובע ה-19 היה קשה, עם עלייה באלימות שהביאה לתגובות חרדה מצד מנהיגי הקהילה היהודית, ראש עיריית פאריס והמשטרה. שישה גברים צעירים נפצעו וצעיר נוסף נורה למוות. בנוסף, נשמעות ברובע גם האשמות חדשות על אנטישמיות, לאחר ששלושה צעירים חובשי כיפה הותקפו. המשטרה הגדילה את מספר הסיורים שהיא מבצעת באזור.

מנדל שפירא, 24, שעובד באטליז "אשל גלאט כושר" ברו פטי, אומר "הערבים והשחורים האלה באים לכאן כי הם יודעים שיהודים גרים כאן, והמצב נעשה גרוע יותר כשקורים דברים בישראל". נטליה בן סימון, 45, היא דודתו של דניאל, אחד משלושת הצעירים היהודים שהותקפו בחודש שעבר ואפו נשבר. "שלושה בחורים שחורים תקפו אותם בלי שום סיבה והטיחו לעברם 'למה אתם מסתכלים בנו בצורה כזאת?'", סיפרה. "מאז ומתמיד השכונה הזאת היתה קצת לוהטת". כמו כן, בשכונה שורר פילוג עמוק, כאשר כנופיות שונות שומרות בקפידה על השטח שבשליטתן, וחלקן מעורבות בגניבות ובסחר בסמים.

בשבתות כנופיות צעירים, כולל כנופיות של צעירים יהודים, עוברות לשטח הפארק בבוט שומון ומתקוטטות על טריטוריה. לפעמים חילופי העלבונות והעימותים שמתחילים שם מגיעים בהמשך לרו פטי, אומר מוראד שאחרין, המנהל מרכז חברתי ותרבותי.

"הצעירים מושפעים מסרטים אמריקאיים"

"זה קשור פחות לאנטישמיות ויותר למאבקים בין כנופיות צעירים, שיוצרות בריתות של אזור אחד נגד אחר", אומר שאחרין, ומציין את ההשפעה של סרטים אמריקאיים על הסגנון וההרגלים של הצעירים. "הרעיון של זהות טריטוריאלית מגיע במקור מגורמים כלכליים. זה הרובע הצעיר והעני ביותר בפאריס, שיש בו אבטלה גבוהה, וזה מסביר הרבה".

דומיניק סופו, נשיא ארגון Racisme-SOS, הפועל נגד אפליה, מציין שבתי ספר ציבוריים לא מרככים את ההפרדה השוררת ברובע, משום שברובע קיים רק תיכון עיוני אחד ולכן יהודים רבים עוזבים את בתי הספר הציבוריים ולא יוצרים מגע עם בני מוצא שונה מהם. "כשאתה חי רק עם אנשים מסוגך ומהקבוצה שלך, אתה בונה את עצמך כנגד הטריטוריה השכנה, כנגד אלה שאינם מהמוצא שלך", אומר סופו. "כור ההיתוך הזה יוצר מתח רב".

סגן ראש העיר של הרובע, אג'י אהודיאן, האחראי לענייני הצעירים, אומר כי הירידה בגיוון החברתי מובילה ל"עימותים לשם עימותים", שיש בהם אלמנט מדאיג, "שכיחות גבוהה של כלי נשק בעלי קליבר גדול" שבהם משתמשים צעירים. "קיום קהילות ובתי ספר נפרדים פירושו שהילדים לא מכירים אלה את אלה, וזה יוצר צורת חשיבה של יריבות", הוא אומר.

"בעיה חברתית ותרבותית"

האווירה ברובע הפכה רגישה במיוחד בעקבות תקיפתתו של צעיר יהודי בחודש יוני, רודי חדד, בן 17. חדד נכנס למצב של תרדמת אחרי שהותקף בידי כנופיה של צעירים שחורים וערבים. נשיא צרפת ניקולא סרקוזי הביע זעזוע מכך שצעיר עלול להיות קורבן לתקיפה רק משום שהוא חובש כיפה, ובצרפת מתנהל ויכוח על מה שהרב חיים ניסבאום, מבית הספר ובית הכנסת בית חנה מכנה "אנטישמיות מתפשטת".

"יש לנו בעיה חדשה", אמר הרב ניסבאום. "זו לא אנטישמיות כמו שהיתה לפני מלחמת העולם השנייה. אף אחד לא אומר 'תהרגו את היהודים' או 'אנחנו נגד יהודים'". "הבעיה היא קודם כל חברתית ותרבותית", הוא אומר בתקופה שבה טינה של ערבים עניים מצפון אפריקה ושל שחורים ממאלי וקונגו, שלא הצליחו להשתלב בצרפת, מופנית נגד יהודים שרובם הגיעו מצפון אפריקה, שמצבם שפר עליהם ושרואים עצמם כמי שהצליחו להשתלב.

המשטרה חקרה את תקיפת הצעירים היהודים החודש ומצאה שהיא אינה קשורה לאנטישמיות. בן סימון סבורה שהקביעה הזאת מגוחכת, אולם פטמה עג'ימי, 22, מוסלמית המתגוררת בסמוך לבית הכנסת, אומרת שהמשטרה צודקת, ושמה שקרה זה שצעירים העליבו אלה את אלה ופרצה ביניהם מריבה.

יוסף, 33, שעובד במספרה ברו דה קרימה בקהילה הערבית, מאשר שקיים מתח בין ערבים ליהודים. "יש הפרדה בין כל הקהילות כאן", הוא אומר, ומבקש לא לציין את שם משפחתו. "אבל זה לא כל כך עניין של דת, אלא של טריטוריה".

ברו טנז'ה בונים מחדש את מסגד א-דעווה שיהיה אחד המסגדים הגדולים באירופה, יחד עם מרכז לימודים, זאת לאחר שבנייתו הוקפאה למשך שנתיים. תא קיצוני שהואשם בשליחת מורדים לעיראק דרך סוריה נחשף לפני שלוש שנים בידי משטרת צרפת והואשם בפעולה מתוך מסגד זה. אולם שאחרין מהמרכז הקהילתי טוען שרוב הצעירים המוסלמים בשכונה אינם מזוהים פוליטית. "הם אפילו לא יודעים איפה נמצאת ישראל, ובוודאי שאינם מבינים את הדת שלהם", הוא אומר. "האיסלאם כאן אינו קיצוני".

צעירה בת 22 שגדלה בשיכונים הגדולים שברובע של השחורים והערבים אומרת, "עד לפני כמה שנים שרר כאן שקט, ועכשיו זה גדל", יש יותר אקדחים, יותר סמים ויותר אלימות של כנופיות. "השוטרים אגרסיביים מאוד כלפינו, אבל לא פותרים כלום", היא אומרת. כבר לפני 10 שנים, אחיה ביקש ממנה להתקשר במצב חירום למכבי אש, לא למשטרה, כי מכבי האש לפחות באים.



יהודים תושבי הרובע ה-19 מפגינים במקום תקיפת הנער רודי חדד בחודש יוני



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו