בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בין וואלה למקו: חמש הערות

האתר החדש והמושקע של קשת עלה לאוויר דווקא עכשיו, כשנראה שהאינטרנט הישראלי עומד בפני תקופה קשה. המפתחים אמנם למדו מהטעויות של נענע10, אך לא סיפקו הפתעות או הפגינו חדשנות

תגובות

1. אתמול נודע כי וואלה, הפורטל הרווחי בישראל, יוצא במהלך התייעלות שבמסגרתו הוא מפטר עובדים. לכאורה, עוד מסמר בארון של האינטרנט הישראלי, הנאבק בימים אלה להוכיח שהוא רלוונטי יותר מתמיד. שהרי, אם בארזי וואלה המצליחה נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר? בפועל, עשוי להיות צעד זה רענון שורות שנועד להיעשות בכל מקרה, רק שה"מצב" מעניק למהלך לגיטימציה.

2. בין אם מדובר בטרמפ על "המצב" ובין אם לאו, האפקט ברור ומיידי: דומינו. אם וואלה מפטרת, כל מנהל אתר בינוני או קטן יהרהר לעצמו: "בטח גם אני צריך לפטר".

וואלה הכינה את הקרקע וסללה את הדרך לאחרים, וסביר להניח שבעקבותיה ילכו עוד אתרים רבים. גם אם עד לא מזמן הם ניסו לשכנע את עצמם כי האינטרנט דווקא ירוויח מהמשבר הפיננסי, הרי שהמציאות מתחילה לטפוח על פניהם. במציאות הזאת כולם עוצרים את נשימתם ומחכים, ולפחות בינתיים לא נראה כי אפשר להצביע על מנצחים.

לתוך קלחת המציאות הלא פשוטה הזאת משליכה קשת את האתר החדש שלה, שאמור להיות היהלום שבכתר של פעילות הניו מדיה שלה. מקו, שכבר שנתיים מעסיק עשרות רבות של עובדים ללא כל הכנסות, עשוי לקבוע שיא בפרק הזמן הקצר ביותר שבין השקתו לבין מהלך ההתייעלות הראשון שלו.

וזו לא הבעיה היחידה בתזמון. אחת מהקלישאות החביבות על מנתחי המשבר למיניהם היא, "כי יש גם אפקטים פסיכולוגיים". ובכן, אחד מהאפקטים האלה הוא כי בעתות משבר אנשים נוטים להיצמד למוכר ולישן, ויש להם הרבה פחות סבלנות להכיר את החדש ולהתיידד עמו.

3. ובתוך כל זה, מקו לא חף מבעיות שאינן תלויות משבר, ובראשונה היא המיקוד. במי, בעצם, מקו מתחרה? במחשבה ראשונה, התשובה המתבקשת היא נענע10. שני גופי טלוויזיה שבחרו בדרכים שונות להיכנס לעולם האינטרנט - האחד באופן עצמאי, והשני על ידי חבירה למותג אינטרנטי ותיק ומוכר.

ואמנם, מקו יישם היטב את לקחי ההשקה המקרטעת של נענע10, שעלה לאוויר חצי אפוי, עם תקלות ובעיות לרוב. הדילמה בין היותו אתר של גוף משדר לבין הרצון להיות פורטל "רגיל" ניכרת במקו היטב. מצד אחד ברור כי תוכני קשת הם קלף מנצח, יתרון המבדיל את מקו מכל אתר אחר. מצד שני, גם תוכני הטלוויזיה המצליחים ביותר סובלים מעונתיות ומעליות ומורדות.

במלים אחרות, אם אתר קשת הקודם שקק חיים לקראת גמר "כוכב נולד", אחרי הגמר הטראפיק צלל. מקו רוצה לנצח את העונתיות. להיות אתר שהגולשים ימשיכו להיכנס אליו גם לאחר שהתוכנית "האח הגדול" תסתיים, ולמעשה גם בלי "האח הגדול" בכלל - בזכות החדשות והתוכן העשיר שהוא מציע, ממש כמו כל פורטל אחר. הרצון הזה גרם למקו להצניע במידת מה את תוכני הטלוויזיה שלו, ולהבליט את התכנים החדשותיים, כך שאולי התחרות האמיתית של מקו היא למעשה עם ynet.

4. מקו נראה טוב. אולי לא מספיק טוב כדי שהגולש יגיד לעצמו "עכשיו אני מבין מה עשו שם כל הזמן הזה", אבל מספיק טוב כדי שירגיש כאילו הוא מכיר אותו מאז ומתמיד. מקו נראה כמו תבשיל שנרקח ממרכיבי אתרים אחרים: קצת ynet, קצת אתר קשת הקודם, קצת מפה וקצת משם. מישהו אמר אתמול כי "קשת הלכה על רבע העוף והבורקס". אין הפתעות, אין מהפכות, גם הרבה חדשנות אין. אבל יש סדר, יש היררכיה ויש גימיקים עיצוביים נחמדים. ואף שיש מי שטוען שההדר (החלק העליון של עמוד הבית) של מקו "תוקף אותו בעיניים", נדמה כי הדעה הרווחת היא כי העיצוב של מקו נעים לעין ונוח לשימוש, במיוחד כאשר משווים אותו לעיצוב המשוגע של נענע10, שניסתה לקבוע סטנדרטים חדשים בעיצוב עם רקע אפור וצבעוניות עזה, שלא התקבלו באהבה.

5. נכון להיום, לזכות מקו אפשר לזקוף כבר הצלחה ראשונה אחת, בכך שהצליח להפיח רוח חיים בשוק האינטרנט הישראלי המנומנם, ולייצר תקווה שהמתחרה החדש והנחוש, שהוא גם בעל אמצעים, ייצר סוף סוף אלטרנטיווה אמיתית לדומיננטיות של וואלה ו-ynet.

הדעות חלוקות: עמוס מדי או נראה טוב

>> בשוק האינטראקטיב נשמעו אתמול דעות חלוקות בנוגע לאתר מקו של קשת. "האתר תוקף אותי בעיניים", אמר בכיר בשוק האינטראקטיב בהתייחסו לצבעוניות של מקו, ובעיקר להדר שלו (החלק העליון של עמוד הבית).

לדבריו, "זה אתר נחמד, לא יותר מזה. פורטל שמחביא את הטלוויזיה". פעיל אחר בשוק אמר כי האתר עמוס מדי.

לעומת זאת, היה גם מי שפירגן, וסבר כי למקו עתיד ורוד: "זה אתר טוב שנראה טוב, ואין ספק שלמדו מהטעויות של נענע10. לדעתי, מקו יכול להיכנס בקלות לחמישייה הפותחת של האתרים הפופולריים בישראל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו