בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שמיכה של חלקיקים

תגובות

אל תתנו לאוויר הקר והמרענן של החורף להטעות אתכם. וודי אלן אמר פעם שהוא לא סומך על אוויר שהוא לא רואה, וחודשי החורף האחרונים מוכיחים שהוא צודק. בחודשים אלה נמדדות רמות הזיהום הגבוהות ביותר לאורך מישור החוף וגוש דן. בגלל תנאים מטאורולוגיים האופייניים לעונה, הזיהום אינו מתפוגג והוא מכסה כמו שמיכה את מישור החוף. ככל שמתרחקים מתל אביב ועולים לכיוון ירושלים, אפשר להבחין בענן הזיהום החום-שחור הפרוש מעל העיר.

הוכחה נוספת לחומרת המצב בחודשי החורף מספקים הדיווחים של המשרד להגנת הסביבה על ריכוזי הזיהום, המתריעים על מספר גבוה במיוחד של חריגות מתקן איכות האוויר בעונה זו. לפני שבועיים אף פירסם המשרד התראה מפני זיהום אוויר גבוה במיוחד.

זיהום אוויר הוא שם כללי לקוקטייל מזהמים שפולטות מכוניות, ארובות מפעלי תעשייה, מתקני דלק, תחנות כוח ועוד. מסוכנים במיוחד הם חלקיקי הזיהום הזעירים שיכולים לחדור למערכת הנשימה ולגרום למחלות לב וריאה קשות ואף למוות. ואין סף בטוח שמתחתיו רמת הזיהום אינה מזיקה כלל.

מכיוון שברור לכל שזיהום האוויר לא ייעלם מן הערים, אפשר רק לשאוף לצמצום הזיהום על ידי הפחתה בשימוש בכלי רכב ומעבר לרכיבה על אופניים או להליכה, והעברה של מפעלים ותחנות כוח לשימוש בדלק נקי יותר. את הדוגמה הדרמטית ביותר להשפעה של שינוי בצריכת הדלק מספק יום הכיפורים: הגרף המבטא את מדידות זיהום האוויר יורד כמעט לאפס עם כניסת החג.

אבל יום הכיפורים בא רק פעם בשנה, ובשאר הימים נותר לנו רק לעקוב אחר תחזית מזג האוויר, שהיום נלווית אליה גם תחזית רמות זיהום האוויר הצפויות. על פי ההנחיות של המשרד להגנת הסביבה, לחולי לב וריאות, לקשישים, לילדים ולנשים בהריון מומלץ במצב של זיהום אוויר גבוה מאוד להימנע, ככל האפשר, משהייה ממושכת בחוץ ובכלל זה להימנע מטיולים רגליים, מרכיבה על אופניים, ממשחקי ספורט ומבילוי בגנים. לאנשים בריאים כדאי בימים כאלה להימנע מרכיבה מאומצת על אופניים למרחק של יותר מ-500 מטר, או מהליכה ממושכת בעלייה.

ההמלצות האלה כמובן רק מגבירות את התסכול של תושבי העיר, המעדיפים ממילא הליכה או נסיעה בתחבורה ציבורית על פני נסיעה ברכב פרטי. לא זו בלבד שגורלנו נתון לחסדי אגזוזים של אחרים, אנחנו נאלצים לוותר על הפעילות המונעת זיהום כמו הליכה או רכיבה בגלל זיהום שלא היינו שותפים ביצירתו. לנו נותר רק להביט בעיניים כלות בתושבי הפרוורים נוהגים בתוך העיר ברכבי השטח פולטי הזיהום שלהם (רכבי דיזל הם המזהמים ביותר), בעוד שאנחנו נאלצים להסתגר בבית, שגם לתוכו חומקים החלקיקים המזהמים.

אז מה אפשר לעשות? האמת המצערת היא שכלום, כמעט. התשובה לתסכול תלויה בשינוי מדיניות ואורח החיים של החברה כולה, והדרך היחידה להשפיע היא להצטרף למאבק. גופים ירוקים פועלים לקידום נסיעה בתחבורה ציבורית, איסור על כניסת כלי רכב מזהמים אל מרכזי הערים וחיוב שימוש בדלק נקי יותר. אפשר לתמוך בהם בחתימה על עצומה או להצביע למפלגה פרו-סביבתית בבחירות לרשויות המקומיות. המתקדמים, שמוכנים לוותר על הישיבה בבית ולעבור לפעילות אקטיווית, יכולים להירתם לפעילות ציבורית מלאה.

זה אולי נשמע חסר סיכוי, אבל לפעילות הציבורית והפוליטית, על כל מגבלותיה, יש השפעה רבה. הנה כמה דוגמאות שאולי יעודדו את היושבים בבית ביום של זיהום אוויר גבוה במיוחד: בזכות לחץ ציבורי הועבר בשנה שעברה השוק הסיטונאי מתל אביב לצריפין ובכך הופסקה נסיעתן בתוך העיר של משאיות רבות הגורמות לזיהום אוויר כבד; תחנת הכוח רדינג החלה להשתמש בגז טבעי, שהוא נקי יותר; והוגשה עתירה נגד עיריית תל אביב והמשרד להגנת הסביבה על ידי העמותה הסביבתית "אוויר נקי", בדרישה לפעול לשיפור איכות האוויר. במשרד להגנת הסביבה מודים שהעתירה זירזה טיפול ביוזמות כמו תוכנית ניסיונית למניעת כניסת כלי רכב מזהמים למרכז תל אביב.



תל אביב, ינואר 2007. אל תסמכו על אוויר שאתם לא רואים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו