מדינת ישראל קיבלה כרך שלם - תרבות - הארץ

מדינת ישראל קיבלה כרך שלם

"העולם השתנה מאז המהדורה הראשונה של היודאיקה", אומר העורך האחראי, פרופ' מייקל בירנבאום. במהדורה השנייה, שיצאה כעת בליווי גרסת אינטרנט, זכו להרחבה נושאים כמו חקר השואה, קבלה, נשים בעולם היהודי, משפט עברי ותרבות פופולרית (כולל סטיוון ספילברג)

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

בימים אלה מושקת המהדורה השנייה של אנציקלופדיה יודאיקה - מהדורת דפוס ומהדורת אינטרנט דיגיטלית מקבילה. המהדורה המודפסת כוללת 22 כרכים, בשפה האנגלית, ובהם כ-2,600 ערכים חדשים ומעודכנים על ההיסטוריה, התרבות, המדע, הדת והתפוצה היהודית. הפרויקט הוא פרי שיתוף פעולה של הוצאת כתר הירושלמית והוצאת תומסון-גייל האמריקאית. על ניהול הפרויקט הופקד "בית ההוצאה הירושלמי" בבעלותו של שלמה (יוש) גפני, המתמחה בפרסום אנציקלופדיות על העולם היהודי. כעת מושקת היודאיקה בו-בזמן בישראל (על השיווק בארץ אחראית כתר), בוואשינגטון ובניו יורק.

העורך הראשי של היודאיקה, היום וגם במהדורה הראשונה, לפני 40 שנה, הוא פרופ' פרד שקולניק מירושלים, שערך גם את הכרך המיוחד על ישראל. העורך האחראי הוא פרופ' מייקל בירנבאום מארצות הברית, המתמחה בחקר השואה. בין כותבי הערכים ליודאיקה אפשר למצוא מומחים כמו פרופ' אבי רביצקי המתמחה במחשבת ישראל ופילוסופיה יהודית, פרופ' משה אידל המתמחה בקבלה ובחסידות, פרופ' ג'ודית בסקין שכתבה על נשים ומגדר בעולם היהודי, פרופ' מנחם אילון שכתב על המשפט העברי, ופרופ' ענת פיינברג שכתבה על ספרות עברית.

סיפורה של אנציקלופדיה יודאיקה - פרויקט שאפתני שמטרתו לכנס את כל הידע המצטבר על העולם היהודי עד כה - הוא ארוך ומעניין. תחילתו בגרמניה של שנות ה-20, אז נכתבו ראשוני הערכים של האנציקלופדיה בשפה הגרמנית. ואולם, עם עליית הנאצים לשלטון הופסקה העבודה. היא חודשה מאוחר יותר במקום ובאווירה אחרים לגמרי - בניו יורק של שנות ה-50, והפעם נכתבה באנגלית.

ב-1966 נמסרו הזכויות על היודאיקה להוצאת כתר. 2,500 איש עבדו על הפרויקט. המימון היה ברובו מכספי הפיצויים מגרמניה. ב-1971 יצאה לאור המהדורה הראשונה והחגיגית של היודאיקה, כתובה באנגלית. היא כללה 16 כרכים ועסקה בכל נושא אפשרי הקשור ביהדות. תוך זמן קצר נהפכה היודאיקה לקלאסיקה, פריט חובה בכל ספרייה אוניברסיטאית בארצות הברית, וסמל סטטוס בכל בית יהודי אמיד.

לפני ארבע שנים הוחלט לעדכן את היודאיקה ולהוציאה לאור מחדש. יותר משלוש שנים עבדו כ-1,200 חוקרים מכל העולם על כתיבת הערכים ליודאיקה, שההשקעה בה הגיעה לכ-7 מיליון דולר. לפי שעה, נראה כי הפרויקט ישתלם גם מבחינה כלכלית. לדברי יפתח דקל, מנכ"ל כתר הוצאה לאור, במכירות מוקדמות של האנציקלופדיה לאוניברסיטאות, מוסדות אקדמיים וארגונים שונים נמכרו כ-3,000 סטים של כרכים במחיר של כ-2,000 דולר לסט. מחירה של הגרסה הדיגיטלית של היודאיקה גבוה יותר, היות שהיא אמורה להתעדכן בזמן אמת, והוא נע בין 2,400 ל-10,000 דולר.

בחודש שעבר כבר הספיקה היודאיקה המחודשת לזכות בפרס דרטמות של איגוד הספריות האמריקאיות על יצירת העיון הטובה ביותר לשנת 2006. בשבוע הבא, ביריד הספרים הבינלאומי בירושלים (ביום שני ב-20:00), יתקיים פאנל על היודאיקה, בהנחיית אורן נהרי ובהשתתפות פרופ' בירנבאום וחוקרי אקדמיה ישראלים שהשתתפו בכתיבת הערכים.

הגולה תחזיק מעמד

שורה של נושאים זכו להרחבה במהדורה החדשה של היודאיקה: נשים ומגדר בעולם היהודי, חקר השואה, המשפט העברי, חקר הקבלה (בתקופה שאחרי גרשום שלום), התלמוד, התנ"ך וביקורת המקרא, התרבות הפופולרית בעולם היהודי (כולל סטיוון ספילברג) ועוד.

"העולם השתנה מאז המהדורה הראשונה של היודאיקה", אומר בירנבאום. "לפני 40 שנה ברית המועצות עוד היתה קיימת, ישראל היתה מדינה קטנה יותר, היודאיקה הראשונה נכתבה עוד לפני מלחמת יום הכיפורים ולבנון, לפני החרדיזציה שעברה היהדות, ולפני ההתפתחות בחקר מדעי היהדות. חקר השואה היה רק בחיתוליו אז. יהדות ארצות הברית השתנתה, וכך גם הקהילות היהודיות בכלל".

אחד הדגשים העיקריים במהדורה הנוכחית, אומר בירנבאום, הוא חלקן של הנשים בעולם היהודי. "במהדורה הראשונה רק אחוז ורבע מכלל הערכים הוקדשו לנשים. חוויית הטבילה במקווה, למשל, נכתבה בידי גברים. עכשיו תיקנו את זה. הכנסנו כ-2,600 מאמרים על נשים, מתוך 14 אלף מאמרים חדשים בכלל".

מדינת ישראל מקבלת את הערך הגדול ביותר באנציקלופדיה - כרך שלם העומד בפני עצמו. לדברי בירנבאום, ישראל היא ערך חשוב, אבל "אין בעבודה שלנו אלמנט של שלילת הגולה", הוא אומר. "אני מכבד מאוד את מה שעשו עורכי המהדורה הראשונה. היו ביניהם אנשים בעלי עמדה ציונית שחשבו כי עבר זמנה של הגולה. אנחנו, לעומת זאת, לוקחים את תופעת הגולה כדבר רציני, שמחזיק ושיחזיק מעמד".

איך מטפלת האנציקלופדיה בעתידה של הקהילה היהודית בארצות הברית? "שני תהליכים מקבילים מתרחשים באמריקה - מצד אחד רנסנס יהודי אמיתי ויצירתי, ומצד אחר תופעת ההתבוללות. בדור שלפנינו נישואי תערובת נתפשו כיציאה מהקהילה היהודית, עכשיו הם עומדים בסימן שאלה - לאן מועדות פניה של היהדות באמריקה, אם זה סיפור שהולך להיגמר או שזו קהילה עם תרומה עצומה לתרבות האמריקאית ולתרבות הישראלית שתמשיך להתקיים".

לדבריו, ההגדרה של משפחה יהודית סטנדרטית משתנה גם היא. "על פי ההגדרה, משפחה היא זוג נשוי עם לפחות ילד אחת מתחת לגיל 18 שגר בבית. כמה אחוזים מיהדות אמריקה עונים על ההגדרה הזאת? רק 14%. לפני 40 שנה זה היה 40% ויותר. היום יש יהודים שמתחתנים עם גויים, שחיים לבד, יש זוגות שחיים ביחד בלי נישואים, זוגות מבוגרים שחיים יחד, אנשים שמאחרים להתחתן, אנשים שחיים ביחד בלי ילדים בבית. זה אומר שצריך לחשוב מחדש על הגדרת המשפחה היהודית. יש לנו מאמרים על כך, וגם מאמרים על תופעת הרווקות.

"אנחנו מתייחסים ביודאיקה גם להומואים ולסביות בקהילה היהודית. חיפשנו תמונה שתתאר בצורה הטובה ביותר את ההווי ההומוסקסואלי בארצות הברית. האם זו תהיה תמונה של הפגנה למען שוויון זכויות? האם תמונה של טקס נישואים חד-מיניים? בסוף בחרנו תמונה של הקהילה ההומוסקסואלית היהודית בניו יורק שמארחת 6,000 הומואים ולסביות בראש השנה".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ