בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קיצור תולדות הפופ

סדרת הרצאות של דויד פרץ בחנות הספרים "עשן הזמן" בבאר שבע אמורה "לעשות קצת סדר בבלגן בשביל אנשים שאוהבים מוסיקה". היום הוא ידבר שם על שורשי הקאנטרי והפולק

תגובות

"מה האסוציאציה הראשונה שעולה לכם בראש כשאתם שומעים את המלה 'בלוז'?" שאל דויד פרץ את תריסר האנשים שישבו סביבו בחנות הספרים הבאר-שבעית הקטנה "עשן הזמן". "כי במשך שנים, עד שהתחלתי להתעניין בבלוז ולהכיר אותו לעומק, האסוציאציה הראשונה שלי היתה רוני פיטרסון", המשיך פרץ.

כמה מהנוכחים דווקא נקבו בשמם של חלוצי בלוז כמו סקיפ ג'יימס ורוברט ג'ונסון, אבל הנחת המוצא של הרצאתו של פרץ, שפתחה בשבוע שעבר את סדרת ההרצאות על מוסיקה פופולרית שהוא מעביר ב"עשן הזמן" מדי יום רביעי, היתה נכונה: רוב האנשים מזהים את הבלוז עם הנוסח השליט בו ב-60 השנים האחרונות - צליל חשמלי, מבנה של 12 תיבות, וסולואים וירטואוזיים בגיטרה - ואינם מכירים את הגלגולים שקדמו לנוסח הזה, שהיו מגוונים ומרתקים הרבה יותר.

במשך שעתיים מאלפות פרש פרץ את ההיסטוריה הקדומה יותר של הבלוז, מתחילת המאה ה-20 ועד לשנות ה-40, ודן במוסיקה ובביוגרפיה של אמנים כמו לדבלי, בלייד למון ג'פרסון, בליינד וילי ג'ונסון, סקיפ ג'יימס, רוברט ג'ונסון, ביג ביל ברונזי, בליינד רוורנד גארי דייוויס ואליזבת קוטן, שכתבה שירי בלוז בהיותה נערה, התחתנה בגיל 15, עזבה את המוסיקה ועבדה כמשרתת במשך עשרות שנים עד שבסוף שנות ה-40, בהיותה בת 50, התגלתה על ידי הזמר פיט סיגר, שבבית משפחתו עבדה בניקיון, חזרה לנגן ולשיר ונהפכה לאייקון נערץ.

"גילוי" דומה, אם כי בצורה מעט פחות דרמטית, היה מנת חלקם של כמעט כל חלוצי הבלוז, המשיך פרץ. הוא גם הראה כיצד כל נוסחי הבלוז השונים - בלוז כפרי או עירוני, בלוז מטקסס או ממיסיסיפי - הצטמצמו בסופו של דבר לאותו נוסח שליט. "ההאחדה קרתה כשהתחילו לנגן בלוז עם כלים חשמליים ובהרכבים של כמה נגנים, בניגוד לזמר הבודד של הבלוז הקדום", הסביר. "כשזמרים עברו מעיר לעיר והיו צריכים למצוא בכל מקום להקה שתלווה אותם, התפתחה נוסחה אחידה, שאיפשרה לנגן יחד בלי שום הכנה. הפורמולה הזאת היא הבלוז של 12 התיבות שאנחנו מכירים היום".

הסדרה שמעביר פרץ היא אחת משלל פעילויות תרבותיות שמתקיימות ב"עשן הזמן", שהוקמה לפני כמה חודשים על ידי שני סטודנטים לספרות באוניברסיטת בן גוריון (מקור שמה של החנות, שמשמשת גם בית קפה, בשיר של לאה גולדברג). במקום מתקיימים ערבי הקראת שירה והופעות, בעיקר של מוסיקאים מבאר שבע שקשורים לחברת התקליטים "קקטוס", שפרץ הוא אחד ממפעיליה.

הסדרה תכלול עשר הרצאות ותעסוק בתולדות המוסיקה הפופולרית מראשית המאה ה-20 ועד היום. "המטרה שלה צנועה: לסקור את התחנות החשובות ביותר ולעשות קצת סדר בבלגן בשביל אנשים שאוהבים מוסיקה", אומר פרץ. לדבריו, אחד האלמנטים שיודגשו בסדרה הוא הקשר המכריע בין התפתחות המוסיקה לבין התפתחות טכנולוגיית ההקלטה. בלוז הוא אחד מתחומי ההתמחות של פרץ, אבל מי שמכיר את כתיבתו הנפלאה על מוסיקה, שמתפרסמת בין השאר בבלוג שלו, יודע שהוא ידון בהעמקה גם בסול, רגאיי, דיסקו, פאנק, להקות בנים או היפ-הופ-מטאל. ההרצאה השנייה בסדרה תתקיים היום (רביעי) ב-19:00 ותעסוק בשורשי הקאנטרי והפולק.



דויד פרץ. שעתיים מאלפות על ההיסטוריה של הבלוז



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו