מהר לפני שייגמר: טיול בעמק איילון

זו העונה לטיול בעמק איילון, לפני שהפרחים יקמלו והירוק ייהפך לצהוב ואפור

עמק איילון
יואב קווה

אזור: עמק איילון אורך: 15 ק"מ משך: 3-5 שעות מפות: מבואות ירושלים. מפה מס' 9 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים" דרגת קושי: למכונית נוסעים "פרטית" ולכל 4x4: קל; לאופני הרים: טכני - קל, פיסי - בינוני עונה מומלצת: כל השנה ובמיוחד באביב מגבלת שטחי אש: אין מפת המסלול

בכל ימות השנה הוא יפה ואילו באביב הוא יפהפה. אז כדאי למהר. למהר לפני שהפרחים יקמלו והירוק ייהפך לצהוב ואפור. המסלול מבקר באגפים הלא-מתוירים של פארק איילון (פארק קנדה) ומתאים לכל מכונית נוסעים "פרטית" ולאופני הרים.

נקודת ההתחלה היא מחלף לטרון על כביש ירושלים-תל אביב. מהמחלף פונים מזרחה בכביש מס' 3. כעבור 600-700 מטר מגיעים לכניסה הראשית לפארק. לא נכנסים, אלא מאפסים את מד המרחק וממשיכים לזרום עם כביש מס' 3 לעבר העיר מודיעין. ב-1.6 ק"מ חולפים לצד תהלוכה של עמודי בטון אדירים, שיישאו בעתיד את מסילת הרכבת לירושלים. ב-2.1 חולפים על פני הפנייה למודיעין וממשיכים ישר מזרחה לכיוון מבוא חורון. ב-3.3 עיקול בוגדני למדי ימינה וב-3.7 ק"מ, שנייה לפני הגשרון, פונים ימינה, בכיוון דרום-מזרח, לדרך עפר ומאפסים את מד המרחק. כעבור 20 מטר עובר מעל הראש קו מתח.

הלאה עם דרך העפר, שבימי גשם עלולה להיות מעט בוצית. משמאל ערוץ נחל כפירה, מימין - כעבור 700 מ' - גבעה נישאת ושלטי אזהרה: "סכנת טביעה, אל תתקרב". אין מים ברקע אבל התעלומה תיפתר בקרוב. ב-1.1 ק"מ פונים ימינה אל דרך ישנה, שמסומנת בסימון שבילים שחור (מס' 9211 במפה). אי שם במזרח, מעל פיתחת נחל כפירה, אפשר להבחין בבתי היישוב נטף. ב-1.4 מתגלה לעין מאגר מסילת ציון. המים הם ביוב מטוהר ומשמשים להשקיית השדות. המחזה פסטורלי.

ב-1.5 ק"מ עוברים מנע בקר ראשון וב-1.7 עוד אחד ומיד אחריו צומת משולט. יש לפנות שמאלה דרומה אל "דרך התמר". הלאה לתוך הפארק. הכינוי קנדה ניתן בעקבות תרומה של הקהילה היהודית בקנדה למימון הקמת הפארק בשנת 1970. עד למלחמת ששת הימים שכנו באזור שלושה כפרים ערביים: יאלו, עימוואס ובית נובא. משוכות הצבר, שפעם הפרידו בין החצרות, גדלות כיום פרא. נותרו גם שפע של עצי שקד, חרוב וזית עם בורות מים מתקופות קדומות יותר. עצי הבוסתנים עברו לאחרונה גיזום בידי יערני קק"ל והגדמים נצבעו בכחול.

ב-1.9 במזלג צריך לפנות ימינה וב-2.0 מגיעים אל "בית הקשתות" - שרידי מבנה מקושת שבחורף ובאביב טובל במים טובים לשכשוך. הוא נבנה בסוף התקופה הרומית, בשלהי המאה ה-3 לספירה. בצדו המערבי אמת מים מהתקופה הביזנטית. הבית ממוקם בערוץ נחל זעיר מעל נביעת מי תהום.

אחרי הביקור, השכשוך והכל מאפסים את מד המרחק וממשיכים במעלה "דרך התמר". כעבור 50 מ', משמאל, עוד בור מים. ב-250 מ' דקל תמר נהדר, עוד בור מים וצומת T. צריך לפנות ימינה, מערבה, עדיין עם דרך התמר.

ב-700 מ' צומת שמאלה עם הסימון השחור, מזרחה. ב-800 מ' מזלג - בוחרים בזרוע הימנית, עם הסימון השחור. ב-1.2 ק"מ מתעקלת הדרך שמאלה והשלט מכריז יציאה. ב-1.5 במזלג פונים ימינה, בעלייה, עם הדרך הראשית והסימון השחור. שפע של שיטה מכחילה שפורחת באביב בצהוב. ב-2.1 ק"מ מתחבר המסלול לשביל מסומן אדום (9240) ומיד אחריו ירוק (9244). מאפסים. מי שיפנה ימינה עם הירוק יגיע אל הכניסה הראשית של הפארק ואל כביש מס' 3 כעבור כשני קילומטרים. מי שיפנה שמאלה ימשיך לטייל.

הנוף מתחלף. פתוח יותר, חשוף. ב-700 מ' מנע הבקר ומנגינה עליזה מתחת לגלגלים. ב-900 מ' הדרך מתעקלת בירידה והשילוט מורה "דרך איילון שער הגיא". ב-1.75 ק"מ, במזלג, מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה מערבה. מכאן ועד כמעט סוף המסלול נצמדים לסימון האדום. המשמעות הפרקטית: במזלג הסמוך בוחרים בזרוע שמאלית (שילוט "דרך המעיינות"). ב-200 מ' ימינה ובעלייה. ב-400 מ' זרוע שמאלית. למטה - אפשר לראות אבל קשה לשמוע - הומה כביש מס' 1. ב-500 מ' מנע בקר. וב-600 מ' בוחרים בזרוע ימנית בעלייה.

ב-900 מ' רגע מפתיע של מישור. האזור הזה הוא מהיפים והנידחים בפארק ויש סיכוי לפיסת פרטיות אפילו בחגים. הדרך רוכבת על הגבעות, עולה ויורדת. ב-1.75 ק"מ עיקול חד ימינה צפונה. ב-1.9 שמאלה מערבה בצומת T. עשב מלטף את גחון המכונית. ב-3.1 ישר, צפונה, עם הדרך הראשית. ב-3.9 מעבר בקר ואחריו בצומת T שמאלה עם האדום. הדרך מושכת לתוך יער אורנים קק"לי ומובילה ב-4.2 ק"מ לקבר שייח' (מימין). ב-4.7 היא נהפכת לחצי אספלטית. הכניסה לפארק כבר קרובה ואפשר להריח את המנגלים. ב-4.8 במזלג בוחרים בזרוע הימנית וב-5.0 שמאלה עם הכחול הסלול. ב-5.6 מצטלבים עם כביש הגישה לפארק, פונים שמאלה וב-5.7 ק"מ נוחתים בכביש מספר 3. המעגל נסגר. __________________________________________________________