חיג'אב הוט קוטור - אופנה - הארץ

חיג'אב הוט קוטור

משימה קשה עומדת לפני אמריקאיות מוסלמיות: להיות צנועות מספיק בשביל האיסלאם ואופנתיות מספיק בשביל ניו יורק

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

לעיישה חוסיין לא קל להחליט מה ללבוש בבוקר. חוסיין, עיתונאית בת 24 מניו יורק, נאמנה למכנסי הג'ינס של ליווייס ונחושה בהחלטתה לכלול אותם במלתחתה, תוך כדי שמירה על ציוויי אמונתה המוסלמית. "זה מאבק מתמיד", מודה חוסיין, אמריקאית ממוצא פקיסטאני, "אבל אני לא חושבת שזה בלתי אפשרי". היא הגתה פשרה מקורית: את גופה היא מסתירה מתחת למקטורן קצר בצבע חרדל ומתחתיו חולצה ארוכה המכסה על ירכיה.

לינה אריאן, סטודנטית באוניברסיטת שיקגו, הצטרפה באחת השבתות האחרונות לקבוצת תפילה של נשים. חברותיה לבשו טוניקות רקומות בחרוזים או מכנסי שרוואל, צעיפים דקים ופשמינות צבעוניות. אריאן עצמה לבשה טוניקה רפויה בצבע טורקיז מעל מכנסי ג'ינס. את שערה, צווארה וכתפיה כיסתה בחיג'אב צבעוני.

מוסלמיות מאמינות נאלצות לפתח סגנון שהוא אטרקטיווי אך לא פרובוקטיווי, מאופק אך לא קודר, ידידותי למוסלמים כמו ללא-מוסלמים. "יש נשים צעירות שאינן מוכנות לפשרה", מציינת דילשאד עלי, עורכת האתר Beliefnet.com. אחרות גמישות יותר: "החולצות אולי צמודות יותר והצעיף לא ממש מכסה את החזה. אז מתחילות הנשים המוסלמיות המבוגרות לצקצק בלשונן", כדברי עלי.

כיום יש מעט חנויות בגדים המכוונות לאוכלוסייה האמריקאית-המוסלמית הצומחת, המונה בין 3 ל-7 מיליון בני אדם. "לחפש בגדים המכסים את הגוף כאשר את נכנסת לחנות רגילה זה אתגר אמיתי", אומרת אוסמה חאן, עורכת "Muslim Girl", מגזין מוסלמי חדש שקהל היעד שלו הוא נשים צעירות. "קשה לי מאוד למצוא בגדים בחנויות הכלבו", מספרת אריאן, העוטה חיג'אב מאז שמלאו לה 13 שנה. באינטרנט ובחנויות כמו "בבה", "זארה", "אקספרס" ו-H&M היא מחפשת חצאיות שהן מספיק ארוכות לצרכיה. "רובן לא ממש מחמיאות לנשים בעלות קימורים", היא אומרת בצחוק, "ולהרבה נשים מזרח-תיכוניות יש קימורים". מאריה קורישי, סטודנטית בשיקגו, מספרת שגם היא מתלבטת בחנויות רגילות: "כאשר אנחנו מוצאות פריט המתאים לנו אנחנו נוטות לקנות אותו בכל צבע קיים".

בעמודי האופנה שלו מעודד "Muslim Girl" את קוראותיו לערב בין עיצובים עכשוויים ממקורות שונים ובכך לחזק את המסר שדת ואופנה הן תחומים שאפשר לחבר ביניהם. "אנחנו מנסים לשים את האצבע על הדופק, לשאול את עצמנו מה נשים רוצות", אומרת חאן.

יש נשים המחפשות בגדים אצל מעט המעצבים המציעים להן אופנה הולמת. "נשים מוסלמיות הן פלח שוק משמעותי", אומרת ברוק סאמאד, מוסלמית בת 28 מניו ג'רזי. סאמאד, בעלת המותג "מאראבו", מעצבת מעילי מעטפת בעלי שרוולי קימונו וחצאיות עיפרון ארוכות. "אנחנו עוקבות אחרי מגמות האופנה, אבל נשארות צמודות לקווים המנחים אותנו. ואנחנו נזהרות בבחירת הבדים כדי להבטיח שלא ייצמדו מדי לגוף".

ככלל, האופנה הנוכחית מתאימה גם לערכי האיסלאם. הסגנונות החושפניים פינו את מקומם למראה שכבות צנוע יותר. אלנה קווירזינה, מנהלת קריאטיב ב"Muslim Girl", מצביעה על כמה דגמי מסלול חדשים, שמתאימים לעמודי האופנה של המגזין: חולצה של אונגרו בעלת צווארון גבוה ושרוולים תפוחים ארוכים, מעיל רחב של מארני וטורבן סאטן של פראדה. מבין הפריטים החדשניים יותר היא מצביעה על חולצה ארוכת שרוולים של DKNY, מכנסיים בגזרה גברית וראש מכוסה בכובע בייסבול.

יש נשים מוסלמיות הבוחרות לכסות את גופן כחלק ממסע של גילוי עצמי, אבל ההחלטה לאמץ את החיג'אב עלולה גם לעורר עוינות. לפי סקר שעשתה בשנה שעברה הוועדה ליחסים בין אמריקאים למוסלמים, כמעט מחצית מהאמריקאים מאמינים שהאיסלאם מצדד בדיכוי נשים. חוסיין, העיתונאית מניו יורק, מציינת כי "רבים מהאנשים האלה חושבים ש'אם אשה מכוסה סימן שמדכאים אותה".

היא מצדה הקפידה ללבוש את החיג'אב אפילו אחרי התקפות 11 בספטמבר. עם זאת, היא אומרת, "החיים בניו יורק גרמו לי לרצות להתנסות ביותר צבעים ובאופן כללי להיות אמיצה יותר. אני לא רוצה להפחיד אנשים, אני רוצה שהם יגידו 'וואו'". היא שמה לב לנטייה דומה אצל חברותיה: "בדרך שבה אנחנו מציגות את עצמנו בעולם אנחנו בהחלט מצטיירות כמשוחררות יותר".

ובישראל: קסטרו וזוהיר מוראד

בישראל לא קל לאשה להתהלך בגלבייה ארוכה, אומרת מרים מסרי, כי החברה שופטת נשים לפי לבושן. "אני לובשת בדרך כלל מכנסיים ומעליהם חצאית או חולצה ארוכה וחובשת מטפחת בגלל הדת, ואנשים נועצים בי מבטים כשהם מזהים שאני ערבייה מוסלמית", מספרת מסרי, בת 21, סטודנטית לפסיכולוגיה במכללה האקדמית בנתניה. "מסתכלים עלייך כאילו את באה מעולם אחר, לפעמים גם מקללים או מאיימים עלי". ההופעה, לדבריה, משפיעה גם על אפשרויות השידוך: "יש בחורים שמרנים, שלא אוהבים שאשה מתלבשת מודרני".

ביהס מרעי, גננת בת 38 מערערה, בחרה אף היא במכנסיים. "זה אמנם אסור על פי הדת, אבל זה נוח לי בעבודה בגן", היא אומרת. "בעלי לא בא מבית דתי וזה לא מפריע לו. דודה שלי, לעומת זאת, היא דתייה קיצונית וכל פעם שהיא רואה אותי היא מעירה לי על הבגדים, אבל עכשיו אני עושה מה שמתאים לי". מרעי מגדירה את עצמה דתייה אבל לא אדוקה. "אם אני אעלה לרגל למכה אולי אני אשנה את אורח חיי ואהיה יותר דתייה, גם בלבוש", היא מציינת.

בשנים האחרונות תחום האופנה לנשים מוסלמיות מודרניות הולך ומתרחב גם בישראל. יש הקונות ברשתות אופנה כמו קסטרו, גולף או רנואר, אך אלו לא תמיד מספקות את דרישותיהן. "ברשתות הבגדים קצרים וצמודים יחסית. זה פחות מתאים", מסבירה אמאני מסארוה, בת 20, סטודנטית למדעי ההתנהגות במכללת נתניה. "בטייבה יש עכשיו בגדים יפים לגיל שלי, לא רק לנשים בנות 40".

לדברי אמל שחאדה, מתורגמנית בת 27 מחיפה, "החיפוש אחר בגדים יפים הוא מגמה גוברת. אני רואה, בעיקר בחיפה, שנשים לבושות עכשיו יותר יפה, יותר מקפידות". בשנים האחרונות נפתחו בעיר חנויות בוטיק של מעצבי אופנה ערבים. בחנויות אחרות מוצעים בגדים המיוצרים בירושלים, בגדה המערבית או באום אל פחם. לקראת אירוע גדול כמו חתונה נשים רבות נוסעות לערוך קניות בירדן, שם המבחר גדול יותר וכולל גם חנויות של מעצבים לבנונים, שזכו בשנים האחרונות להכרה בינלאומית.

בנוגע לחיג'אב, אומרת שחאדה, "יש עכשיו קטע אופנתי של כיסויי ראש בעיצובים חדשים". תמונות על המגמות העדכניות בלבישת כיסוי ראש ואיך להתאים אותו לאיפור אפשר למצוא, היא מגלה, באתר (http://tinyurl.com/28mfja). שחאדה עצמה, שותפה במשרד התרגום אלביאן את נבראס בחיפה, מגדירה עצמה מוסלמית חילונית שאוהבת אופנה.

מסארוה, שהחלה רק לאחרונה לשמור על אורח חיים דתי, אומרת ש"זה בא מבפנים אז זה לא היה קשה, גם לא החיג'אב. עכשיו אני מרגישה יותר יפה, וזה גם נוח ומודרני. אבל עדיין לא הייתי במכללה בגלל החופשה והחגים אז אני לא יודעת מה יהיו התגובות, איך יסתכלו עלי".

אחת העדויות למודעות הגוברת לאופנה בקרב המגזר הערבי היא האתר הישראלי בוקרה (www.bokra.net), המרבה לעסוק באופנה וטיפוח. רבים גם צופים בתוכניות טלוויזיה מסעודיה ומלבנון המקבילות לתוכניות כמו "מה לא ללבוש" או "הברבור". מסארוה ומסרי מציינות גם מגזינים מקומיים שמשפיעים על הטעם האופנתי שלהן, ובראשם "ליילק" (www.lilac-m.com), מגזין נשים בשפה הערבית היוצא בחסות העיתון "א-סינארה" ומקביל ל"קוסמופוליטן" או "לאשה". מסארוה גם מדפדפת באתרי אינטרנט של מעצבים לבנונים כמו זוהיר מוראד (www.zuhairmurad.com), שמלביש את המלכה נור, ואלי סאאב (www.eliesaab.com), שהלביש כוכבות כמו ביונסה, האלי ברי ודברה מסינג. היא גם עוקבת אחר מעצבים מערביים כגוצ'י ודולצ'ה וגבאנה, "אף על פי שיש דברים חשופים שאי אפשר ללבוש. אבל אני מתייעצת עם חברות ובסוף לובשת מה שמתאים לי". גל קרניאל

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ