בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

במקום אחר בזמן אחר: איך לא לתת לג'ט לג לקלקל חופשה

ג'ט לג עלול לקלקל חופשה. איך אפשר לכוונן מחדש את שעון הגוף במהירות?

תגובות

בשעות הערב המוקדמות בניו יורק, בדיוק כשהעיר מתכוננת לצאת לבלות, אתם מרגישים שהגיע הזמן ללכת לישון. בבוקר אור השמש מציף את חדר המלון בבייג'ין, אבל לכם נדמה שעכשיו חצות וכמעט שלא ישנתם. כמעט שבוע מהחופשה עבר ואתם מרגישים עייפים ועצבניים יותר משהייתם כשהגעתם לנמל התעופה.

כל אזור זמן שנחצה מוסיף יום להתאוששות מהיעפת (ג'ט לג). "אדם עובר לאזור זמן אחר ומתברר לו שהשעון הפנימי שלו לא מתאים", אומר פרופ' ג'ים הורן, מנהל המרכז לחקר השינה באוניברסיטת לאפברה במחוז לסטר באנגליה.

דרוש זמן רב יותר להסתגל להפרשי השעות כשנוסעים מזרחה, משום שהשעון הביולוגי מתקשה להסתגל ליום קצר ואחר כך ליום ארוך יותר. "כשטסים מערבה, קשה יותר להישאר ערים אבל קל יותר להתעורר", אומר פרופ' דרק יאן דיק, מנהל המרכז לחקר השינה בחבל סארי בבריטניה. "כשטסים מזרחה, בדרך כלל קורה ההיפך".

תסמיני היעפת אינם רק תחושה קלה של עצבנות: מחקר שעשתה חברת בריטיש אייווייז העלה שהיעפת פוגעת מאוד בקבלת החלטות ומפחיתה את הזיכרון ואת כישורי התקשורת. היא עלולה לגרום חוסר ריכוז, כאבי ראש, חרדה, רפלקסים אטיים יותר וכן עייפות, ועשויה גם להשפיע על תפקוד הכליות (ולכן קורה שיש צורך ללכת לשירותים בשעות מוזרות). "היעפת גורמת בעיות בקיבה ובעיכול כי יש הרבה שעונים בכל מיני אזורים בגוף, לא רק במוח, וכולם עלולים להשתבש", אומר פרופ' דיק.

אין פלא איפוא שיש בשוק מספר עצום של תרופות שמתיימרות לסייע לסובלים מיעפת, מגלולות עד תזונה נגד ג'ט לג (תוכנית מורכבת לאכילה של חלבונים ופחמימות בזמנים שונים). אולם מה פועל באמת?

בראש וראשונה, לא מומלץ ליטול גלולות שינה. אמנם הן מסייעות להירדם בזמנים שהשעון הביולוגי לא היה מאפשר זאת, אבל אם מתעוררים לפני שפגה השפעתן - מה שעשוי בהחלט לקרות בטיסה - מרגישים לפעמים בלבול וטשטוש. שכיבה ללא תזוזה במשך פרקי זמן ארוכים גם עלולה להגדיל את הסיכון להיווצרות קרישים בעורקים.

לא מכבר הועלתה ההשערה שוויאגרה עשויה להקל על הסובלים מיעפת - בסימולציית מעבדה של דילוג בן שש שעות בין אזורי זמן, זמן ההתאוששות של אוגרים שקיבלו את תרופת האין-אונות היה מהיר ב-50%. פרופ' הורן לא השתכנע: "זה אולי עוזר לאוגרים שמדלגים ממקום למקום בעולם, אבל כרגע אין ראיה לכך שזה פועל אצל בני אדם".

עוד תרופה פופולרית ליעפת היא גלולות מלטונין, שאמורות להאיץ את פעולת השעון הפנימי. מלטונין הוא הורמון המופק באופן טבעי בבלוטת האיצטרובל שבמוח, המסייעת לווסת את השעון הביולוגי. "סביר להניח שהמלטונין לא מזיק", אומר פרופ' הורן, "אבל לא נראה לי שהוא מועיל במיוחד. הגלולות מרמות את הגוף וגורמות לו לחשוב שחשוך בחוץ ושעדיין לא הגיע הזמן לקום. אם מתעוררים בחו"ל בארבע לפנות בוקר, במצב של ערנות מלאה, כדאי אז ליטול את הגלולה ולא להדליק את האור. כשלוקחים את הגלולה צריך להימנע מאורות חזקים במשך שעתיים". אם נוטלים את הגלולות בזמן הלא נכון, המלטונין עלול להחריף את היעפת.

ד"ר כריס אידזיקובסקי, מנהל מרכז השינה באדינבורו המייעץ לחברת בריטיש איירווייז, ממליץ על מינון נמוך - כ-1 מ"ג. "ואם אחרי יומיים או שלושה לא נראה שיש לגלולה השפעה כלשהי, הייתי מפסיק ליטול אותה". המלטונין גם מצוי בכמה זנים של קליפות ענבים המשמשות להפקת יין, ובהם מרלו וקברנה סוביניון.

אם אין גלולה יעילה ומהירת השפעה, מה עוד יכול נוסע עייף לעשות כדי להקל את תופעות היעפת? התאמת זמני השינה והיקיצה לפני הטיסה עשויה לסייע, וחשוב גם שלא לגרור חוסר שינה לפני הנסיעה. כמו כן, כדאי לעבור לשעון המקומי החדש ברגע שעולים למטוס - לכוון את השעון ולאכול ארוחות קטנות בהתאם לשעות הארוחות באזור הזמן החדש.

כמה מחברות התעופה מתייחסות עתה ברצינות ליעפת. בשנה הבאה תשיק חברת בואינג את "דרימליינר 787", מטוס שמספק לנוסעיו יותר חמצן ולחות ומצויד במערכת תאורה המסייעת להסתגל לשעון המקומי באמצעות הדמיית האור והצבעים של זריחה ושקיעה.

התאורה היא אכן השיטה היעילה ביותר להילחם ביעפת. "השעון הביולוגי שלנו מסתנכרן למחזור של 24 שעות באמצעות האור", אומר פרופסור דיק. הרשתית שבחלקה האחורי של העין משדרת אותות אור להיפותלמוס, האזור במוח המווסת כמה מחזורים ביולוגיים. החשיפה לאור - גם תאורה פנימית פועלת, אבל יעילותו של אור יום טבעי גדולה פי שלושה - יכולה לקצר את זמן ההסתגלות לשעון המקומי, אבל חשוב לדעת מתי להיחשף לאור.

ד"ר אידזיקובסקי תיכנן מחשבון יעפת (אפשר למצוא באתר www.ba.com), שמנחה מתי להיחשף לאור ומתי להימנע ממנו. שימוש נכון בתאורה עשוי לקצר את תופעות היעפת ליומיים במקום שבוע - אבל החשיפה לכמות האור הנכונה תלויה בזמן היקיצה הרגיל, ביעד הנסיעה, בזמן ההגעה ובמידת ההתעייפות בנסיעה. "אם חוצים שניים או שלושה אזורי זמן, אין טעם לנסות להתערב בשעון הפנימי", אומר ד"ר אידזיקובסקי. "אם נוסעים למסע עסקים של יומיים או שלושה, הייתי ממליץ להתאים את זמני השינה ולתכנן מתי צריך להיות ערניים לפגישת עבודה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו