שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אבי בר-אלי
אבי בר-אלי
אבי בר-אלי
אבי בר-אלי

ערב חתימת הסכם המימון של פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב פרץ ויכוח בין משרד הפנים למשרד האוצר סביב נחיצות הפרויקט. ל-TheMarker נודע כי במינהל התכנון טוענים כי תוואי נתיב האגרה חופף לתוואי המתוכנן של הרחבת מסילת רכבת ישראל לאורך נחל האיילון, וכי המדינה תידרש להכריע בין קידום פרויקט הנתיב המהיר - בו נבחר כבר זוכה במכרז, לבין פרויקט המסילה הרביעית באיילון אשר הוכרז רק לפני כחודש כפרויקט תשתית לאומי. במשרד האוצר טוענים כי בכל מקרה ימשיך הפרויקט כמתוכנן.

הסכם הסגירה הפיננסית של פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב אמור להיחתם עד סוף השבוע - אך ברקע נתגלע ויכוח המאיים על עתידו. הסיבה לכך נעוצה בעובדה, כי בעוד שהמדינה ניהלה את הליך המכרז לביצוע פרויקט נתיב האגרה בכניסה לתל אביב, קודמה במקביל התוכנית להרחבת מסילת רכבת ישראל מתל אביב דרומה. זאת, כאשר אחד המקטעים המתוכננים בתוואי הנתיב המהיר (בין מחלף גנות לקיבוץ גלויות) חופף לתוואי המתוכנן של הרחבת המסילה.

בדיון שנערך שלשום בערב, בין נציגי משרד הפנים, האוצר, הרשויות המקומיות, רכבת ישראל ונתיבי איילון ורשות ניקוז ירקון, פארק איילון - טענו גורמי התכנון כי אישור תוכניות הפרויקט בוצע ללא תכנון תחבורתי מקיף וכי הוא מנוגד לתפישה התכנונית הרואה את התחבורה המסילתית כעדיפה.

במשרד האוצר, עם זאת, טוענים כי אין כל חדש בטענות, וכי היות ופרויקט המסילה הרביעית עדיין בחיתוליו - אין כל סיבה שלא לקדם פתרונות תחבורתיים מיידיים למצוקת התנועה בגוש דן. עוד נטען, כי ממילא הוגדר פרויקט הנתיב המהיר כפיילוט, האמור להכין את הקרקע למכרזי נתיבי האגרה העתידים לבוא, וליישום תכניות אגרות הגודש. במינהל התכנון צפויים לגבש את עמדתם בנושא בעוד כשבועיים.

פרויקט הנתיב המהיר הוא פרויקט B.O.T בהיקף מוערך של כ-400 מיליון שקל, הכולל סלילת נתיב אגרה חד כיווני בכביש ירושלים-תל אביב, בקטע שבין מחלף לוד למחלף קיבוץ גלויות (13 ק"מ). יזם הפרויקט אמור להקים חניון חנה וסע ללא תשלום לכ-2,000 כלי רכב באזור מחלף שפירים, ומשם יפעיל מערכת הסעות מיוחדת, ללא תשלום, לאזור הקריה בתל אביב ולאזור הבורסה ברמת גן. הפרויקט יבוצע בידי קבוצת שפיר נתיב מהיר הכוללת את חברת שפיר הנדסה, חברת נהור (חברה בת של דן) ואת סימנס.

פרויקט המסילה הרביעית כרוך בהוספת מסילת רכבת רביעית לאורך 22 קילומטר על תוואי מסילת החוף, מתחנת הרכבת האוניברסיטה בתל אביב ועד לתחנת הרכבת בלוד. עלות הפרויקט נאמדת בכ-2 מיליארד שקל.

מתכננת מחוז תל אביב, אדריכלית נעמי אנג'ל, מסרה בתגובה: "ראוי שהמדינה תשקול מחדש את הפרויקט המוצע נוכח הראייה בתחבורה המסילתית כיעד האסטרטגי לשנים הבאות". ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אין כל כוונה לבטל את פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב. קיים תיאום תכנוני בין המסילה הרביעית לנתיב המהיר. המדינה נמצאת במגעים להשלמת הליכי הסגירה הפיננסית מול הזכיין".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ