שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שירי לב-ארי
שירי לב-ארי

בתקופה האחרונה עלו לרשת האינטרנט שני אתרים חדשים של הוצאות ספרים מרכזיות - כתר והספרייה החדשה. בעוד שבועות ספורים יעלה גם אתר חדש של סטימצקי. שלושת האתרים יצטרפו לאתרים הספרותיים שכבר קיימים של הוצאת כנרת, בבל, עם עובד ועוד.

האתר של הספרייה החדשה, שהחל לפעול לפני שלושה חודשים, הקים "מועדון חברים" - חלופה מודרנית ל"ספריית המנויים" של פעם - כדי להתמודד עם כוחות השוק הפועלים היום בענף הספרים התחרותי. האתר (www.newlibrary.co.il) מציג את ספרי הספרייה החדשה מן השנים האחרונות, מדרג את בחירת הקוראים וכולל טורים אישיים של העורך, מנחם פרי, אורלי קסטל-בלום (שכתבה לאחרונה על ספרה "דולי סיטי"), א"ב יהושע (שכתב על תהליך העריכה של ספרו "אש ידידותית"), חילופי מכתבים בעניין ספרה של אלנה פרנטה "ימי הנטישה", שירים ישנים מכתב העת "סימן קריאה" ועוד.

"מועדון החברים", שיש בו יותר מ-10,000 מנויים, מנסה לגבש גרעין קוראים קבוע לספרייה החדשה. החברים מתבקשים להירשם, ללא תשלום, ובתמורה הם מקבלים עדכונים מן ההוצאה, ויכולים לרכוש ספרים במבצעים מתחלפים לאורך השנה. למשל, מוצע להם לבחור מספר ספרים במחיר של 25-42 שקלים. לספרייה החדשה יש עדיין כמה מאות מנויים ותיקים מן הדור הישן, שמקבלים במשך השנה כל ספר חדש של ההוצאה.

"שוק הספרים נשלט היום על ידי מבצעים והנחות", אומר פרי. "רוב האנשים כבר לא קונים ספר לפי מה שהם רוצים ובוחרים, אלא לפי מה שמוצע להם ברשתות הגדולות בפיתויים למיניהם. אנחנו המדינה היחידה בעולם שבה שוק הספרים מתנהל על ידי כוחות שנמצאים מחוץ לעולם הספרות. רק החודש ועדה בחברת פלאפון קובעת מה יקרא הציבור משום שהיא ורשת צומת ספרים מציעים מבצע עם ספרים מסוימים. הוועדה הזאת לא מורכבת מאנשי ספרות - הם מציעים ספרים מסוימים או משום שהם רבי מכר או משום שיצאו בהוצאות שיש להם אינטרס לקדם. קובעי הטעם היום הם מנכ"ל סלקום או פלאפון או הרשתות הגדולות. זו השחתה של הספרות".

גם הקיבוץ המאוחד שבה אתה מוציא את ספריך משתפת פעולה עם סטימצקי, אחרי שחתמה אתה על הסכם הפצה.

"זו חברת הפצה כמו כל חברת הפצה אחרת. יש תנאי שוק וצריך לשחק לפיהם, הלוואי שיכולתי לצאת מהמשחק. הדבר העיקרי שנפגע בתנאים האלה הוא הבק ליסט - ספרים שיצאו לפני חצי שנה ומעלה כמעט נעלמים היום. הבק-ליסט יוצר רצף תרבותי. לספרייה החדשה יש כוח אדיר בבק ליסט, וכל השנים הוא היה לפחות 50% מהמכירות שלה, אבל לאחרונה ישנה ירידה במכירות הבק ליסט של כ-15%. ספרים שהיו מוכרים 4,000 עותקים מדי שנה מוכרים עכשיו כ-1,000 פחות. זה חבל כי הציבור לא קורא קלאסיקה".

לדברי פרי, ספרי המקור שנמכרים במבצע לחברי המועדון, אינם פוגעים בתמלוגים של הסופרים, "מחירי המועדון נמוכים כי אנחנו מדלגים על פער התיווך של ההפצה ושל הרשתות, אבל אנחנו לא מורידים מתמלוגי הסופרים".

מה ההבדל בין האתר ובין כל אתר מכירה באינטרנט?

"זו חנות שמוכרת בכל שבוע רק חמישה ספרים לקורא, אי אפשר לקנות בה הכל כל הזמן. אנחנו לא מתחרים בחנויות. מבחינתנו, זה הקהל שאחר כך מביא את הקונים לחנויות".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ