בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מתחת לעץ, ליד האגם

פרנק לויד רייט פיתח סגנון אדריכלי אמריקאי ייחודי שבו הבית והטבע הסובב אותו משתלבים זה בזה בהרמוניה. תערוכה חדשה מתארת את האופן שבו מימש את חזונו

תגובות

עד שהגיח פרנק לויד רייט לתוך עולם האדריכלות בראשית המאה ה-20, נהגו רוב האדריכלים באמריקה לתכנן בתים פרטיים בלי להתעניין במיוחד בהתאמתם ללקוחות. רייט היה שונה. כבעל חזון אמיץ - ולא פחות מכך מעשי - הוא התנתק מהדגמים האירופיים המסורתיים שעל פיהם נבנו ורוהטו הבתים הפרטיים ופיתח סגנון אדריכלי אמריקאי ייחודי, שבו הבית והטבע הסובב אותו משתלבים זה בזה בהרמוניה.

רייט ראה בבית האידיאלי "יצירת אמנות מושלמת, מלאת הבעה ויופי, הקשורה לחיים בקשר הדוק יותר מזה של יצירות אמנות העומדות בפני עצמן, כגון פסל או ציור", כפי שכתב ב-1955 למגזין "האוס ביוטיפול" ("הבית היפה", כתב עת שנקרא על שם תפישת עולם של תיקון חברתי ואדריכלי שמטרתה שיפור אורח החיים האנושי).

תיאור מפורט ומרתק של האופן שבו מימש את חזונו נפרש כעת בתערוכה "פרנק לויד רייט ו'הבית היפה'", שתוצג עד 8 באוקטובר במוזיאון לאמנות של פורטלנד. התערוכה כוללת יותר מ-100 דוגמאות של פריטי ריהוט, חפצי מתכת, אריגים, תוכניות, שרטוטים וטקסטים שונים, וכן תצלומים של כמה חללי פנים.

את התערוכה יזם הארגון "אמנות ואמנים בינלאומיים", היושב בוואשינגטון הבירה, בשיתוף עם קרן פרנק לויד רייט מסקוטסדייל, אריזונה. אצרה אותה וירג'יניה ט' בויד, מרצה ללימודי עיצוב באוניברסיטת ויסקונסין במדיסון.

אינטימיות בחלל הגדול

הבתים הנמוכים שתיכנן רייט - בתים צמודי קרקע שהשתרעו לאורכו ולרוחבו של המרחב האופקי - חופו בדרך כלל בגגות רחבים שבלטו מהיקף המבנה. לבו הפנימי של הבית היה אזור מגורים רחב ממדים. במרכזו ניצב מוקד עשוי לבנים שכלל אח בנויה גדולה ומטבח קטן. בהמשך הציר הארוך שיצא מאותו אזור תוכנן אגף של חדרי שינה וחדרי רחצה.

כדי לספק תחושה מרווחת ולאפשר כניסתו של אור טבעי, נמנע רייט כמעט לגמרי משימוש במחיצות פנימיות. הוא עיצב רהיטים רב תכליתיים שנבנו בתוך נישות, השתמש ברצועות רחבות של חלונות זכוכית שתיפקדו כקירותיו החיצוניים של הבית, פיתח גופי תאורה מתוחכמים ותיכנן אזורים נרחבים שכוסו בשטיחים עם דוגמאות שתאמו לתוכנית ההעמדה של הבית. באוטוביוגרפיה שפירסם ב-1932 כתב רייט: "יצירת האמנות הנחשקת ביותר בזמנים המודרניים היא חדר מגורים יפה, או לכל הפחות חדר יפה שאפשר לגור בו".

באחד הבתים המפורסמים ביותר שיצר, בית שנבנה ב-1908 בשיקגו בהזמנת פרדריק רובי, תיכנן רייט אזור מגורים גדול ופתוח שבו הצטמק חדר האוכל ונהפך לשולחן, שסביבו סודרו כיסאות גבוהי משענת. בעזרת הכיסאות הצליח לספק לסועדים תחושה של אינטימיות בחלל הגדול. יחידת אחסון עם ארונות אנכיים ואופקיים נבנתה בתוך נישות בקיר הסמוך והחליפה את הריהוט המקובל שהיה עלול לגזול שטח רצפה ניכר.

השימוש בזכוכית היה מהותי לתפישת החלל של רייט לא רק בגלל שקיפותו של החומר, אלא גם בזכות התפקיד הדקורטיווי שמילאה הזכוכית והשפעתה על אופן חדירת האור לבית. בבתיו המוקדמים, כמו זה שתיכנן ב-1908 לאדוארד א' בוינטון מרוצ'סטר, השתמש רייט בחלונות כנף סטנדרטיים, עיטר אותם בפסים צבעוניים ובדוגמאות גיאומטריות קטנות וקיבץ אותם ברצועות כדי להדגיש את הקווים האופקיים בחזיתות. מאוחר יותר, כשנכנסו לשימוש לוחות זכוכית גדולים יותר, תיכנן רייט בתים עם חלונות שתפסו את כל גובה הקיר וסייעו להסיר את המחיצות בין החלל הפנימי לגן הצמוד - ולהיפך.

בשנים מאוחרות יותר החל רייט להשתמש בעץ לבוד, חומר חדש באותם ימים, ושילב בו זכוכית שקופה. בתכנון המחוכם של "מסכי האור" שהותקנו בצמוד לתקרה בבית ברנרד שוורץ (1939) בטו ריוורס, ויסקונסין, מיקם רייט את הזכוכית בין שתי שכבות של עץ לבוד (כפי שאפשר לראות בתערוכה בהדפס הקיר). בלוחות העץ נחתכו מגרעות בצורות שונות, ואור השמש שנכנס לחדר דרכן יצר דוגמאות של אור וצל.

רייט עיצב גם שטיחים מרהיבים שתאמו, פחות או יותר, לתוכניות הבתים שתיכנן. שטיחים אלה הכילו דגמים מורכבים ולעתים צבעוניים מאוד שהתבססו על אוצר המלים הגיאומטרי העשיר של רייט. גודל החלל בתערוכה אינו מאפשר להציגם כפי שהם, אבל אפשר לראות אותם בתוכניות המפורטות ובשרטוטים.

רייט לא היה מחסידי הריהוט החופשי (פריטים שעומדים בחלל כיחידה עצמאית). "הוא נטה לראות בריהוט חופשי צורות אסתטיות מופשטות התואמות מבחינה מבנית לבניין - ולא חפצים שימושיים", כותבת בויד בקטלוג. גם אם ידע ליצור - ואף יצר - פריטי ריהוט נפלאים כמו שולחן הדפסים יפאניים מ-1898, שתוכנן למחקר ולאחסון של אוסף הדפסים, או שולחן עבודה נאה (1899), הוא העדיף יחידות רב תכליתיות שהיו בנויות לרוב בתוך נישות וששימשו לאחסון ולמטרות נוספות.

פעמים רבות לא תאמו הכיסאות שתיכנן רייט למידותיו של הישבן האנושי. כך, לדוגמה, בכיסאות האוכל נטויי הגב שתיכנן ב-1902 היתה משענת הגב לא יותר מאשר לוח עץ ישר וגבוה שהותקן מאחורי מושב הכיסא הרגיל.

להגיע לקהל גדול

בהמשך דרכו ריכך רייט את הרהיטים שעיצב - כולל הכיסאות - והתאים אותם לסגנון החיים המכופתר פחות שהלך והתקבל בארצות הברית. במערכת רהיטים לפינת אוכל שתיכנן ב-1955 לחברת הריטג'-הנדרסון, ונבנתה מעץ מהגוני, דבק רייט במשענת הכיסא הנטויה משנותיו המוקדמות אבל ריפד אותה והפך את הכיסאות לעמוקים ולרחבים יותר. כיסא האוכל השובב שתיכנן ב-1953 לבית היוסוניאני - אבטיפוס לבית פרטי אמריקאי זול שייעד רייט למשפחות מהמעמד הבינוני - מעוצב בסגנון גיאומטרי נוקשה, אבל יחסית לכיסאות המוקדמים שלו הוא קרוב יותר לרצפה. בגב הכיסא נחרצו דגמים א-סימטריים מופשטים המזכירים את דגמי האור שיצרו מסכי הזכוכית שתיכנן רייט קודם לכן.

לשיאו הגיע רייט בתכנון רהיטים מודולריים: שולחנות קטנים, כיסאות ופריטים נוספים שאפשר היה לערום או לחבר כדי ליצור יחידות גדולות יותר. ברהיטים שעיצב להריטג'-הנדרסון ב-1955 שילב רייט שולחן ביחידות מודולריות של ישיבה, אחסון ותצוגה כדי ליצור מערך שלם שהיה, למעשה, רהיט רב תכליתי אחד.

בשלב האחרון בקריירה הארוכה שלו יצר רייט, שהיה מעוניין תמיד להגיע לקהל רחב ככל האפשר, עבודות מסחריות יותר. פרט לעיצוב רהיטים להריטג'-הנדרסון וחברות אחרות, יצר רייט עיצובים מפורטים לטפטים, אריגים ושטיחים לחברת שומכר ושות', צבעי קירות לחברת מרטין-סניור ודגמי בתים פרטיים למגזינים "לייף", "ליידיס הום ג'ורנל" ו"האוס ביוטיפול" (המגזין "לייף" אפילו הדפיס ב-1938 דגם בית שהקוראים יכלו לבנות בעצמם על ידי קיפול פוסטר שצורף למגזין).

אילוצים שונים מנעו הצגת פריטים מקוריים בתערוכה. עם זאת, התערוכה עשירה מאוד. היא מסייעת להבין לא רק את עבודתו של רייט אלא גם את השפעתו העצומה על האופן שבו אנו חיים היום.



מתוך התערוכה: בית שעיצב רייט לוויליאם ומרי פאלמר (למעלה); כיסא; עיצוב לשטיח ומנורת תלייה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו