בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סכנה, שדה תעופה

תגובות

לפני שמונה חודשים אירעה מעל נמל התעופה בן-גוריון תקרית חמורה, שבמהלכה כמעט והתנגשו באוויר מטוס חברת התעופה "איבריה" ומטוס אל על. היתה זו תקרית נוספת בשורה ארוכה של "כמעט תאונות" שהבהירה שוב, כי בנתב"ג קיימים ליקויי בטיחות חמורים העלולים לגרום לתאונה אווירית.

באוגוסט הגישה ועדת לפידות "לבדיקת בטיחות התעופה בישראל" את ממצאיה החמורים לשר התחבורה, שאול מופז, שמינה אותה בעקבות תקרית "איבריה". המצב הבטיחותי החמור בנתב"ג, כתבה הוועדה, הוא תוצאה של הידרדרות הנמשכת עשרות שנים. הוועדה הצביעה על "יכולת תפקוד לקויה מאוד" של רשות התעופה האזרחית. היא קבעה, כי חוק הטייס הישראלי הוא "אנכרוניסטי ולא רלוונטי"; כי מערך התקנות שעל פיהן פועלת התעופה האזרחית "אקראי ולוקה בחסר", וכי מרחבי האוויר של ישראל, המשמשים את התעופה הצבאית והאזרחית, עמוסים והשימוש בהם "אינו מוסדר באופן ממלכתי ראוי".

עד כמה חמור המצב בנתב"ג ניתן היה ללמוד מהתבטאותו של מנהל מגדל הפיקוח, אילון טל, שקבע כי "יש פה מגדל של ימי הביניים". ואכן, הציוד, המתקנים, נוהלי הפעולה ורמת הפיקוח בנתב"ג מפגרים בעשרות שנים אחר אלה של שדות התעופה הבינלאומיים בעולם המערבי. "ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם התעופה פשוט לא הגיעו לישראל", נכתב בדו"ח לפידות.

נתב"ג הוא נמל התעופה היחיד במערב, שבו עדיין מתבצעות נחיתות המבוססות על "גישת ראייה" ולא על מערכת הנחתת מכשירים אוטומטית (ILS). בגישה זו מבצע המטוס בכל פעם מסלול טיסה שונה - פתח לטעויות אנוש חמורות, בדיוק כפי שקרה לטייסי איבריה שפשוט לא הבחינו במטוס אל על שנמצא לפניהם ו"חתכו" את מסלול טיסתו.

רמתם של פקחי הטיסה נמוכה, והם אינם נהנים מהדרכה ומאימון נאותים, כפי שקבע צוות מיוחד של רשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA), שהגיש לפני כשלושה שבועות את ממצאיו לשר התחבורה. לנתב"ג מגיעים מטוסים שאינם כשירים לטיסה ושטייסיהם אינם שולטים באנגלית. אך איש אינו מונע את הגעתם לישראל משום שברשות התעופה האזרחית, האמורה לפקח על המטוסים הנוחתים בנתב"ג, יש מחסור חמור במפקחים.

מיקומו של מגדל הפיקוח בעייתי, ומשום שלא הותקנו מצלמות ליד המסלולים, אי אפשר להבחין, למשל, שמטוס מתיישר, בטעות, על המסלול בשעה שאחר עומד לנחות (כפי שקרה לפני כשבוע). על השידורים הפיראטיים המפריעים לתקשורת בין מגדל הפיקוח למטוסים המתקרבים לנחיתה כתב עמוס לפידות, כי הם "הגיעו לממדים 'מפלצתיים'... תופעה שאין לה אח ורע בעולם".

אם מופז לא יפעל לתיקון הליקויים בנתב"ג, כפי שממליצים ועדת לפידות והצוות האמריקאי, תאונה אווירית היא כנראה רק עניין של זמן. הפתרונות ידועים, ואפילו פשוטים יחסית. נדרשת רק החלטה ונחישות לממשה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו