${m.global.stripData.hideElement}

 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הדרמה הרגה את כוכב הטלנובלה

השנה עולה על המרקע מספר חסר תקדים של סדרות דרמות מקוריות. מי אחראי למהפך והאם הצופים ייצאו ממנו נשכרים?

תגובות

"אני מאמין באבולוציה", אומר גל זייד, מנהל מחלקת הדרמה של קשת. הוא לא מתכוון להתפתחות האדם מהקוף, אלא להתפתחות הרגלי הצפייה של אותו הומוספיאנס, ולהתפתחות היצירה הטלוויזיונית שהוא צורך. הוא גם מתכוון להתפתחות הדרמה מהטלנובלה. לדעתו, הדרמות הרבות העתידות לעלות בטלוויזיה חייבות את קיומן לטלנובלות הישראליות המצליחות (לשלוש מהן - "מיכאלה", "טלנובלה בע"מ" ו"האלופה" - הוא כתב תסריטים). "הסדרות האלה טמנו זרע", הוא אומר. "צריך לזכור שהתסריטאים הגדולים של בריטניה התחילו את דרכם באופרת הסבון 'איסט אנדרס'".

זייד צודק. "האקס המיתולוגי", סדרת דרמה קומית ששודרה השנה בקשת, נכתבה בידי סיגל אבין, מחברת טלנובלות מדופלמת. נתן דטנר, ששיחק בין השאר ב"אהבה מעבר לפינה", הוא אבי המשפחה הענפה בדרמה של עירית לינור "משמורת", שתעלה הערב בערוץ 2. לפני חמש שנים, כאשר עלתה הדרמה הקודמת של לינור, "בנות בראון", שודרו במקביל בערוץ 2 דרמות ספורות: "הבורגנים", ששודרה גם היא בקשת; "מיי פירסט סוני" אצל המתחרה רשת; ואילו הזכיינית טלעד, שאינה עוד חלק מערוץ 2, שידרה את "טיפול נמרץ" ו"צוות 101". השנה, לעומת זאת, ישודרו דרמות רבות - חלקן טובות, כולן מוקפדות.

זייד תולה חלק מהשינוי ביחס לדרמה בהצלחתה של "מרחק נגיעה", ששודרה דווקא אצל המתחרה רשת. "היא הביאה אחוזי צפייה בסדר הגודל של 'כוכב נולד'", הוא אומר. "דרמה היא יקרה לפריים הישראלי. קשה לגלגל אותה בגלל השיקולים הכלכליים, אבל ברגע שיצליחו - היוקר לא יהיה משמעותי. ברגע שזה יהיה מוצר נדרש, יפיקו יותר. כך קרה גם בארצות הברית. שם העסק מגלגל הרבה כסף, הדרמות האמריקאיות לא מצליחות משום שהרגולטור דרש, אלא כי הקהל רוצה בזה. כשהדרישה לדרמה תבוא מהקהל ולא תיעשה בחמיצות רק כדי לרצות את הרגולציה, ננצח".

אבל עד הניצחון, ללא הרגולטור (שלא היה שבע רצון מההישגים של הזכייניות בסוגה עלית בדו"ח האחרון של הרשות השנייה), לא נראו דרמות כה רבות. מירית טובים, מנהלת הדרמה של הוט, אומרת כי "'מרחק נגיעה' היא ביטוי של התופעה ולא המנוע שלה". לדבריה, ריבוי הדרמות נובע מהדרישה לסוגה עילית והמחויבות של הזכייניות למכרז: "אנחנו ממשיכים באותו מסלול כמו בעבר", היא אומרת ומסכימה כי יש כעת פריחה, כחלק ממגמה עולמית. "הדרמה תופסת את כל העולם. אין יותר סיטקומים, יש פריחה קלה לשעשועונים וקצת לריאליטי, אבל מה שמצליח באמת בחו"ל הן הדרמות. בארץ היה לטלנובלות חלק בפריחה הנוכחית מכיוון שאימנו תסריטאים ויצרו הרגלי צפייה", היא אומרת. "דרמות נמוכות תקציב כמו 'השיר שלנו' ו'האלופה' מלמדות שאין סיבה מהותית שהדרמות לא יעבדו", מצטרף לדברים זייד.

משפחה ורומנטיקה

לטוב ולרע, שורשי הטלנובלה ניכרים גם בתכנים של "מרחק נגיעה" (שתחזור השנה בעונה שנייה) וגם ברבות מהדרמות שיעלו בקרוב. יש בהן הרבה תכנים משפחתיים ורומנטיקה. "משמורת" עוסקת במשפחה - כמו בסדרה הקודמת של לינור יש בה הרבה אחיות ואמהות - וביחסים רומנטיים (אבי המשפחה היה נשוי שלוש פעמים). "דרמות ז'אנריות, כמו סדרה משטרתית, סדרת מדע בדיוני ומתח אף פעם לא הצליחו כאן", אומר זייד. ואילו טובים לא מתרצת: "אין לנו יכולת לנצח בפירוטכניקה - עניין של תקציב". דרמה המצולמת בדירה מעוצבת בתל אביב עולה הרבה פחות מבריאת עולם בדיוני.

בין הדרמות המשפחתיות והרומנטיות שיעלו בקרוב: "מתי נתנשק?" של דלית קהאן (ערוץ 10); "רמזור" של אדיר מילר (קשת); "להוציא את הכלב" (הוט); ו"אבידות ומציאות" (רשת) של דנה מודן ושבי גביזון. נפתלי אלטר, מנהל מחלקת הדרמה של רשת, גאה בה במיוחד. "קראתי את התסריט בשקיקה", הוא אומר. הוא מסכים כי ההצלחה של "מרחק נגיעה" ושל "הכל דבש", ש"הצליחה פחות ברייטינג, אבל זכתה להרבה הערכה", שינו את תפישת הדרמה. "היום אני מקבל הרבה יותר תסריטים כתובים היטב מצעירים שגדלו על טלוויזיה. יוחנן צנגן, מנהל רשת, פתוח לשמוע עליהם", מוסיף אלטר.

הפקה זולה, הכנסה גדולה

יש התולים את הפריחה הנוכחית בדרמה היומית של חגי לוי ואורי סיון, "בטיפול", שתחזור בסוף ינואר לעונה שנייה בהוט. היא נמכרה כפורמט לערוץ האמריקאי HBO וזכתה לכל שבח בארץ. "'בטיפול' הוכיחה שעם תסריט רציני אפשר לעשות משהו טוב", אומרת טובים. "בטיפול" היא התגשמות חלומם של גופי השידור: השקעה מועטה, הערכה גדולה (אבל אחוזי צפייה בינוניים). אך ההצלחה הזאת בעייתית. במקרה הטוב, היא תוביל לאבולוציה, במקרה הרע - לגרום לשיבוט זנים קיימים.

הטלנובלות שהתחזו לדרמות יומיות התרבו ויצרו שעטנזים שמנסים לתפוס מרובה כמו "מסכים". הדרמות לא תופסות את מקומן של טלנובלות, אלא ממשיכות אותן ומשתמשות בהיצע דומה של שחקנים ויוצרים. השבוע עלתה בערוץ הילדים "האי", "פעם בחיים" תשוב לעונה חדשה ביס. גם "דני הוליווד", טלנובלה מוסיקלית מבית היוצר של אורי גרוס, תעלה ביס.

אחרי "בטיפול" כל זכיינית ופלטפורמה חיפשו פורמט חדש ומהפכני, שיאפשר להן ליהנות מכל העולמות (הפקה זולה, הכנסה גדולה), עד שהתברר כי בחו"ל מוכנים גם לקנות פורמטים לא כל כך מהפכניים - הפורמט של "האקס המיתולוגי" של קשת נמכר אף שזו דרמה רגילה למדי. יוצרי "מסודרים" הפתיעו במיוחד, כי הצליחו למכור לאמריקאים פורמט של משהו שנדמה היה שכבר נעשה בהוליווד, "הפמליה".

שלושת מנהלי המחלקות עוסקים בהשפעות מחו"ל. תיאוריית התהליך האבולוציוני של זייד חוזרת עד "פרקליטי אל-אי" של שנות ה-80. אלטר מסתפק בהצלחה של "עמוק באדמה"; הוא מזכיר כי בהוליווד טוענים שהטלוויזיה, המאפשרת התקשרות ארוכת טווח עם הדמויות והסיפורים של סדרות, עדיפה כעת על הקולנוע. וטובים משוכנעת שהכל שייך למגמה עולמית.

נצחון הטלוויזיה על הקולנוע הוכרע באמצעות הדרמה. התפוגג החשש מהטכנולוגיה החדשה, המעודדת צפייה חסרת סבלנות בקטעים קצרצרים מיו-טיוב באיי-פון, אותה טכנולוגיה המאפשרת הורדות של סדרות שלמות, צפייה במכשירי טיוו ואפילו סתם בהשאלת מארזי די-וי-די מהספרייה השכונתית.

באחד הפרקים הראשונים של "Tell Me You Love Me", סדרת כבלים אמריקאית חדשה ומדוברת בגלל סצינות מין מפורשות, שואל אחד השחקנים את חברתו אם נראה לה שאי פעם ישובו לצפות בתוכניות טלוויזיה בזמן השידור המקורי. "נראה שלא", היא משיבה תוך שהיא פושטת את חולצתה. גם בסדרה שלהם כבר צופים לא בזמן השידור.

השפעת רשתות הכבלים האמריקאיות על הטלוויזיה המיינסטרימית גדולה. דרמות מתוחכמות למבוגרים של HBO זכו להצלחה והעניקו השראה לרשתות הארציות. עדות להתחזקות מעמדה של הדרמה הטלוויזיונית אפשר למצוא ברשימת הקרדיטים של הסדרות. שחקני קולנוע נודעים כמו סאלי פילד, גלן קלוז ואפילו מריל סטריפ ואל פצ'ינו חצו מזמן את הקווים וממלאים תפקידים בדרמות אמריקאיות ארוכות וקצרות.

גם בבריטניה הדרמה הטלוויזיונית בשיאה. לראשונה זה עשור ג'ודי דנץ' משתתפת בהפקה דרמטית מהמעלה הראשונה, "סיפורי קרנפורד".

גם מייקל גמבון, מגי סמית, רוברט קרלייל ואפילו דניאל רדקליף ("הארי פוטר") ישתתפו בדרמות בריטיות חדשות. ליסה אוסבורן, ראש מחלקת הדרמה של בי-בי-סי, אומרת ש"היום אפשר לעשות הכל על המסך הקטן".

הסדרות החדשות

ערוץ 2 • קשת: "משמורת" של עירית לינור; "עבודה ערבית" של סייד קשוע, סדרת מקור עברית-ערבית מגלגלת מצחוק, המבוססת על הטורים האישיים שהתפרסמו ב"הארץ"; "רמזור" של אדיר מילר על שלושה חברים במצבי צבירה שונה של אהבה; "על קצות האצבעות", סדרה המצולמת כעת על רקדנית בלט שתאונת דרכים משנה את חייה; כעת מתחיל גם ליהוק הסדרה "פולישוק" של שמואל הספרי, שבמרכזה חבר כנסת אנונימי שנקלע לאור הזרקורים. עוד ישובו בעונות חדשות: "מסודרים 2", "מעורב ירושלמי 3" ו"אמא'לה 3", שבה אפרת (אורנה בנאי) נהפכת לאם לשלושה בפרוורים.

• רשת: "אבידות ומציאות", סדרה של דנה מודן ושבי גביזון, שבה האחות הקטנה מתאהבת בבעלה של האחות הגדולה; "עד החתונה" מאת אבנר ברנהיימר ובבימויה של דפנה לוין, שמצולמת כעת; "אוכלת יושביה" סדרה של רונית ויס ברקוביץ (מיוצרי "מרחק נגיעה") ובהפקת חיים שריר; "שירות חדרים", דרמת בית מלון בבימויו של איתן ענר וכנראה בכיכובה של אסי לוי. צפויה גם עוד עונה של "מרחק נגיעה" ויש לקוות כי גם של "הכל דבש".

ערוץ 10 "מתי נתנשק" סדרה של דלית קהאן, על אנשים המחפשים אהבה וחיים בבדידות מזהרת; "המקום", סדרה של אבי כהן ושלמה משיח, שעתידה לעלות החודש על הנעשה במטבח של מסעדה; ו"13 יום", סדרה של ערן קולירין ("ביקור התזמורת"), על גבר שאמור להתחתן ונתקף פיק ברכיים.כל אחד מ-13 הפרקים משתרע על פני יום בחייו; "כלה אוקראינית", סדרה של יוסי מדמוני וציון רובין על קיבוצניק אלמן המתאהב בעולה חדשה.

ערוץ 1 והחינוכית סרט מקור ששמו "חלקה" על מתחים על רקע דתי בין בני זוג ו"הנס האמיתי", דרמה מיסטית בת פרק אחד על עולה חדשה שאיבדה את בנה בתאונת טיס.

בערוץ 23 תעלה "לשם שינוי", דרמה לבני נוער על שלושה צעירים שמשרתים ביחד בשנת שירות.

יס "סרוגים", סדרה שעוסקת ביחסים בין בני זוג ירושלמים שומרי מצוות; "רביעיית רן", עוד סדרה על בני 30 ומשהו שמשתתפים בפרויקט בנוסח "סוון אפ" של מייקל אפטד; "פאפאדיזי", סדרה של מנשה נוי, שמגלם רועה צאן יווני עם תובנות על העולם; "חקירה פנימית", מיני סדרת מתח בת ארבעה פרקים, על רצח בקיבוץ; "לא הבטחתי לך" בעונה חדשה.

הוט "להוציא את הכלב", מיני-סדרה של שירלי מושיוף וניר ברגמן על ארבעה זוגות במשבר; "תעשה לי ילד", עוד מיני-סדרה של שירלי מושיוף על סיפור אהבה תלותי וחולני; "נבלות", מיני-סדרה על פי ספרים של יורם קניוק; עונה נוספת של "פרשת השבוע" ושל "בטיפול".



מלמעלה: "רביעיית רן"; "עבודה ערבית"; וליאור אשכנזי ועדי עזרוני ב"מתי נתנשק?". למטה: אוהד קנולר וטל ליפשיץ ב"עד החתונה"


צוות "משמורת". דרמה משפחתית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#