בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שלוש שנים לרפורמת אופק חדש: 88% מהמורים מרוצים מהרפורמה למרות העומס

על פי דו"ח של משרד החינוך, 71% מהמורים חושבים כי בעקבות רפורמת אופק חדש חל שיפור בעבודת בית הספר

תגובות

רוב גדול מבין המפקחים, המנהלים והמורים שהצטרפו ל"אופק חדש" מעוניינים להמשיך ברפורמה וזאת למרות שמורים רבים מציינים כי גדל העומס בעבודה - כך עולה מדו"ח של משרד החינוך, שבדק את הרפורמה המקיפה כיום ב-72% מבתי הספר היסודיים. עוד מתברר כי הרפורמה הביאה לשיפור הישגי התלמידים במתמטיקה במגזר היהודי הממלכתי. במקצועות האחרים לא נרשם הבדל.

את "אופק חדש" הובילה שרת החינוך הקודמת, יולי תמיר, בשיתוף הסתדרות המורים. במסגרת הרפורמה, שהחלה לפני שלוש שנים, נדרשו המורים להעלות את היקף עבודתם - בתמורה לתוספת שכר ממוצעת של כ-26%. את הדו"ח ערכה "הרשות הארצית למדידה והערכה" (ראמ"ה), וממצאיו הראשונים הוצגו אתמול להנהלת משרד החינוך. הבדיקה עצמה נערכה בשנת הלימודים הקודמת (תשס"ט), והקיפה 729 בתי ספר יסודיים. השנה הצטרפו לרפורמה עוד כ-450 מוסדות חינוך.

לפי הנתונים, 99% מהמפקחים והמנהלים, 88% מהמורים ו-85% מההורים (ששמעו על הרפורמה) דיווחו כי היו רוצים בהמשך יישומה. כמו כן, 96% מהמפקחים, 93% מהמנהלים ו-71% מהמורים ציינו כי בעקבות "אופק חדש" חל שיפור בעבודת בית הספר. עוד נמצא כי "השעות הפרטניות", שבמסגרתן עובד המורה עם קבוצה קטנה של תלמידים, "נתפשות כמאפיין החיובי הבולט של הרפורמה". יש לציין כי עד היום ניתנו שעות אלה בעיקר על חשבון שיעורים אחרים, ולא בסוף יום הלימודים או בתחילתו. לאחרונה הורה שר החינוך, גדעון סער, כי "השעות הפרטניות" יינתנו כתוספת ולא יפגעו בשיעורים הרגילים.

לצד שביעות הרצון, מתברר כי תחושת העומס מהעבודה בקרב מורים שהצטרפו לרפורמה גבוהה בהשוואה לזו של מורים שלא נכללים ב"אופק חדש" (64% לעומת 53%, בהתאמה). לפי הדו"ח, הפער נובע בעיקרו מ"תחושת עומס בקרב מורות המועסקות במשרת-אם". עוד נמצא כי מורים העובדים ברפורמה מדווחים כי יש להם פחות זמן להשתלמויות, לעומת חבריהם שלא הצטרפו (58% ו-25%, בהתאמה).

באשר להישגי התלמידים, בדו"ח נכתב כי לא נמצאו הבדלים בין בתי ספר שהצטרפו ל"אופק חדש" מהמגזר הממלכתי-דתי והמגזר הערבי לכאלה שאינם ברפורמה מאותם המגזרים. עם זאת, בבתי הספר במגזר הממלכתי היהודי, נמצא הבדל של עשר נקודות בציון הממוצע בפרק המתייחס למתמטיקה במבחני המיצ"ב, שעורך משרד החינוך. בשלושת תחומי הדעת האחרים (אנגלית, שפת אם, ומדעים וטכנולוגיה) לא נמצאו הבדלים.

מבחני המיצ"ב בודקים גם את האקלים ההתנהגותי בבתי הספר. בכל הנושאים שנבדקו - התנהגות נאותה של תלמידים בכיתה, מעורבות באירועי אלימות, יחסי קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים, ציפיות המורים מתלמידיהם להתקדמות בלימודים ואמונה ביכולותיהם, ותחושה כללית כלפי בית הספר - נרשמו תוצאות חיוביות יותר בבתי ספר במגזר הממלכתי היהודי שהצטרפו לרפורמה, בהשוואה למוסדות המקבילים שלא הצטרפו. בבתי ספר בזרם הממלכתי-דתי ובמגזר הערבי לא נמצאו הבדלים ברמת ההישגים הלימודיים ובמדדי האקלים השונים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו