בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בג"ץ: צה"ל יפרק מעקה שפגע ברועים פלשתינאים

צה"ל טען שהמעקה בגובה 82 ס"מ מגן על נוסעים בכביש; קצינים טענו כי הוא דווקא מסכן את הנוסעים; המעקה מנע מעדרים להגיע לשטחי מרעה; השופט ברק: היה אפשר למצוא פתרון שפגיעתו בפלשתינאים פחותה

תגובות

צה"ל יצטרך לפרק בתוך שישה חודשים מעקה בטון בגובה 82 סנטימטרים שבנה לאורך 41 ק"מ של כבישים בדרום הר חברון, בין ההתנחלות כרמל להתנחלות טנא. כך קבעו אתמול (חמישי) שופטי בג"ץ אהרן ברק, דורית ביניש ואליעזר ריבלין, שקיבלו את עתירותיהם של האגודה לזכויות האזרח ושל תושביו הפלשתינאים של אזור הר חברון.

"מעקה הביטחון" נבנה במקום כדי לפייס את המתנחלים, לאחר שבעקבות הנחיית בג"ץ הוזז תוואי גדר ההפרדה, כך שההתנחלויות והמאחזים שלאורך כביש 317 - בהם טנא, סוסיא, מעון וכרמל - נותרו בצדה הפלשתיני. בעתירה שהגישו לבג"ץ ראש עיריית דהריה ותושבים מיישובים נוספים באזור נטען, כי המעקה מנתק את הפלשתינאים משטחים המשמשים אותם למרעה ולחקלאות, הנמצאים בשטח שבין הכביש לקו הירוק. בסמוע, למשל, יש 25 אלף ראשי צאן ששם מצוי שטח המרעה שלהם.

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס אהרן ברק, קבע כי מעקה הבטון הוא "אמצעי ביטחוני שאיננו מידתי", מאחר שניתן היה לבחור אמצעים אחרים שפגיעתם באוכלוסייה הפלשתינית היתה פחותה. עם זאת, איפשר בג"ץ לצה"ל להקים מכשול חלופי, שיאפשר מעבר להולכי רגל ולעדרי צאן. השופטים אף הטילו על המדינה תשלום הוצאות משפט בסך כולל של 75 אלף שקל.

צה"ל טען שהמעקה מסייע בהגנה על ההתנחלויות הסמוכות ועל המכוניות הישראליות הנוסעות בכביש מפני פיגועי ירי. ואולם אל"מ (מיל') שאול אריאלי, שניסח את חוות הדעת של המועצה לשלום וביטחון בעניין, סבור כי זהו טיעון מופרך, וכי המעקה הוא אף סיכון ביטחוני. לדבריו, המעקה עומד בסתירה גמורה לתורת הלחימה של הצבא: בגובהו הנוכחי, 82 ס"מ, הוא אינו מגן על המכוניות, משום שאין קושי לירות מעליו. גרוע מכך, המעקה מסתיר את היורה מהנוסעים בכביש ומקשה על הצבא ללכוד אותו במקרה של פיגוע. "לא מספקים כאן ביטחון, אלא יוצרים מצב ביטחוני בלתי אפשרי", טוען אריאלי.

לדברי אריאלי, "ההסבר האמיתי להקמת המעקה היא שרוצים למנוע מהפלשתינאים הגעה לשטחיהם, כדי לאפשר למתנחלים להשתלט בהדרגה על השטחים הללו. המעקה מונע תנועה של הולכי רגל, של חולים, נשים וילדים ושל עדרי צאן. למחבל אין בעיה לקפוץ מעליו. לזקן או לאשה בשמלה יהיה קשה יותר. הצענו לאפשר מעבר רוחבי כל 300 מטרים, אבל צה"ל סירב בנימוק שזה יצמצם את התועלת הביטחונית. זורקים כאן עשרות מיליוני שקלים כדי שצה"ל, בכספנו, יבנה עמדות ירי אידיאליות למחבלים. זה תרגיל עוקף גדר, שהורס את מרקם החיים הפלשתיני באזור". תא"ל (מיל') יהודה גולן אמר לבג"ץ דברים דומים. "אין לי צל של ספק שזה לא מעשה ביטחוני. אילו חששתי שכתוצאה מכך ייפגע אזרח ישראלי אחד, לא הייתי כאן. יש כאן שימוש מטעה וחסר אחריות בביטחון לצרכים אחרים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו