בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ברק: לא להגביל השפיטות בחקיקה

נשיא בית המשפט העליון בדימוס הגיב ליוזמת שר המשפטים ואמר כי אסור להגביל בחקיקה את הנושאים השפיטים בבית המשפט העליון

תגובות

"אסור לטפל בנושא השפיטות במונחים של חקיקה, זה אסור - מדובר בנושא שאיננו חקיק". כך אמר אתמול (שישי) בערב נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק. הדברים נאמרו בכינוס של העמותה למשפט ציבורי בקיסריה, בעקבות החשיפה ב"הארץ" של יוזמתו של שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, לחוקק חוק שיגביל את הנושאים השפיטים בבית המשפט העליון.

לדברי ברק, "בוודאי שלא הכל שפיט, יש נושאים שאינם שפיטים, אבל חשוב לעסוק בנושאים של שפיטות בעדינות רבה. השפיטות היא נושא לא חקיק, אי אפשר לעסוק בו בצורה חקיקתית. אני לא מכיר מדינות שעסקו בנושא של שפיטות בצורה חקיקתית. הדרך היא לדבר, באמצעות שיח ציבורי, זה צריך להיעשות בצורה של תרבות משפטית. יכול להיות שבית המשפט הרחיק לכת בנושא של השפיטות, למרות שאני לא חושב כך. אז צריך לדבר על זה, אבל לא להכניס את היד של הרשות המחוקקת לרקמה העדינה ביותר של ההליך השיפוטי. זה אסור". ברק הוסיף כי "במדינות אחרות לא מדברים על חוסר שפיטות. בית המשפט החוקתי בגרמניה דן בשאלה אם הצבא יכול לטוס לקוסובו".

מוקדם יותר אתמול נפגש ברק עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט. על פי ההערכות פרש ברק בפני ראש הממשלה את נימוקיו להתנגדותו לכלל יוזמותיו של פרידמן. "אלה לא גחמות שלי, ולא רוחות שעה חולפות", אמר ברק, "אלה מאבקים על נשמתה של המדינה". מלבד ההתנגדות ליוזמה המתגבשת בנושא השפיטות, שלדברי לשכת שר המשפטים נמצאת בשלבי דיון ראשוניים בלבד, התייחס ברק גם לנושאים הבאים:

* הגבלת סמכותו החוקתית של בג"ץ. לדברי ברק, המבנה החוקתי של ישראל מכיר בעליונותם של כל 11 חוקי היסוד, ולכן הוא מתנגד להצעתו של פרידמן, שלפיה ניתן יהיה לפסול חוקים רק על סמך סתירתם לשני חוקי היסוד - כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק - ולא לכלל חוקי היסוד. "אי אפשר להפריד ביניהם", אמר ברק, "זה או אף אחד מהם או כולם. ההפרדה ביניהם בלתי אפשרית". ברק הגדיר את הפרדת שני חוקי היסוד מתשעת האחרים כ"שבר ופגיעה קשה במבנה החוקתי". לדבריו, הוא שאל את פרידמן מדוע לחוקק חוק כזה כיום, ולא קיבל תשובה.

* התגברות הכנסת על פסיקת בג"ץ. לדברי ברק, אין לחוקק את התיקון לחוק יסוד: השפיטה במנותק מחקיקת החוקה השלמה, ואולם כפשרה הוא מציע לחזור לנוסח הצעת חוק יסוד: החקיקה, שפירסם משרד המשפטים לפני שנה על בסיס המלצות ועדת נאמן. זאת, אף שלדבריו הניסוחים גם של נאמן וגם של פרידמן הנושא פסקת ההתגברות לא היו מספיק מקצועיים, "אבל הייתי מוכן לשלם את המחיר הזה ובלבד שנחוקק את חוק יסוד: החקיקה", אמר.

* הפרדת הרשויות. ברק מתנגד להגדרה שנתן פרידמן בנושא הפרדת הרשויות. "הפרדת רשויות אין משמעותה שאם הממשלה מחליטה אז ההחלטה הזו נשארת גם אם היא מנוגדת לחוק", אמר ברק, "השר אומר - אנחנו רוצים הפרדת רשויות כך שהחלטת הממשלה תהיה סופית גם אם היא לא חוקית. זו לא הפרדת רשויות. הפרדת רשויות איננה היתר להפרת החוק או החוקה, היא חייבת לפעול במסגרת החוק".

* עצמאות הרשות השופטת. ברק מגדיר כ"שבר" גם את התערבותו של שר המשפטים בניהול פעיל של מערכת בתי המשפט. לדבריו, "במשך שנים רבות התפישה המקובלת על נשיאי בתי המשפט העליון ושרי המשפטים היתה שמדובר בניהול משותף - הנשיא מנהל את המערכת פנימה והשר אחראי כלפי חוץ, כלפי הממשלה והכנסת. נשיא העליון היווה חיץ בין השופט הבודד לבין שר המשפטים. זה היה חיץ שברירי, אבל הוא עבד. אבל ברגע שמבטלים את הנשיא כחיץ, זה יוצר סימביוזה בין השופטים לרשות המבצעת. שופט שירצה לעלות בדרגה או להתמנות לסגן נשיא יילך לשר, ואחר כך השר יילך אליו, וזה לא טוב. נזעקתי כשראיתי שהעצמאות המוסדית נעלמה".

ברק אמר שהוא היה זה שהציע לפרידמן, במסגרת הניסיונות שלו (ושל נשיא העליון בדימוס מאיר שמגר) לתווך בין פרידמן לנשיאת העליון דורית ביניש, להקים ועדה ציבורית שתגבש הצעת חקיקה שתביא לעצמאות הרשות השופטת. "מה שקורה עכשיו מראה שאי אפשר עוד לסמוך על ההבנות ששררו בעניין הזה, ועל היחסים האישיים", אמר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו