3.11.1961 / הסופרמרקט מתאקלם בחברה הישראלית - היום לפני - הארץ

3.11.1961 / הסופרמרקט מתאקלם בחברה הישראלית

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

דבר נפל ב‑1957 בישראל: די לחנות המכולת הקטנה, די לצרכנייה. באותם ימים החלו מתווכחים אם בישראל התנאים הנאותים להקמת סופרמרקט ומקטרגים על שיטת הקניות הנהוגה, המאופיינת, כפי שכתב אחד מסופרי "הארץ", ב"חוסר היגיינה, קטנות החנות, הפסד רב בזמן הקניה, וחוסר נימוס בשירות בכלל".

חברה בשם שופרסל גייסה הון ממשקיעים בצפון אמריקה והודיעה על הקמת מבנה ברחוב בן יהודה פינת גורדון בתל אביב, שם ייפתח הסופרמרקט הראשון. ארגוני עובדים וההסתדרות התארגנו במקביל להקמת סופרמרקט משלהם. "הארץ" דן ארוכות בוויכוחים ובהסכמים שנערכו בין הגורמים החפצים בסופרמרקט, במחאת החנוונים נגד היוזמה, וגם בהיסטוריה של הסופרמרקט.

"חנות המזון 'סופרמארקט' נולדה בארה"ב", הרצה אחד מכתבי העיתון. "אורח החיים המיוחד לארה"ב גרם לטיפוח צורה זו של שיווק צרכי אוכל. חוסר הזמן שאתו נאבק כל צרכן בארה"ב, הסטנדרדיזציה של צרכי האוכל, החלפתה המהירה של שיטת צרכי האוכל הטריים בשימורים והחתירה להוזלת המצרכים תוך כדי העלאת איכותו של המצרך המשווק ­- כל אלה הביאו להחלפת חנות המכולת המקובלת ב'סופרמארקט' בארה"ב". עוד נכתב ש"מסע הניצחון" של הסופרמרקט בארה"ב החל כבר בתום מלחמת העולם הראשונה, אך "רק בשנות השלושים והארבעים ראו את מלוא התפשטותו".

הסופרמרקט הראשון, שופרסל, נפתח ברחוב בן יהודה בתל אביב, ועד מהרה הצטרף אליו "שפע חן" בכיכר דיזנגוף, של הקואופרציה הצרכנית. היום הראשון לפתיחתו, דיווח "הארץ", עמד "בסימן נחשול של קונים, עד שהיה צורך לסגור זמנית פעמים אחדות במשך היום את הדלתות כדי להקל על העומס". אבל המחירים היו נמוכים אפילו מאלה בשופרסל, ולקוחות שקנו ביותר מ‑10 ל"י אפילו קיבלו "קופסת שי עם מצרכים שונים בשווי 1.25 ל"י".

ב‑3 בנובמבר 1961 ערכו כתבי "הארץ" חביב כנען, אריה נשר, שמעון סאמט ונתן ריבון סיכום ביניים של תופעת הסופרמרקט, שהתפשטה בינתיים גם לחיפה ולירושלים. "בשלב זה אפשר לקבוע", הסיקו כולם, "שבואו של הסופרמרקט לישראל הביא להתקדמות במכירת מצרכי מזון בארץ, וכי עד כה לא נפגעו חנויות המכולת".

משיחות ששוחחו סופרי "הארץ" בערים הגדולות עם עשרות נשים, התברר כי בדרך כלל הן מחלקות את קניותיהן "בין הסופרמרקט למכולת", שם הן ממשיכות לערוך קניות יומיות קטנות. היתרונות העיקריים של הסופרמרקט שצוינו בשיחות הם: ניקיון, משלוח הביתה, ביטחון במשקל ומצרכים מיוחדים. יתרונות המכולת: אשראי, שירות אישי וקרבה לבית. נוסף על כך ציינו רובן שחל שיפור רב במכולת מאז קיומו של הסופרמרקט. כמעט שלא צוין שמחירי הסופרמרקט זולים יותר.

אחת המרואיינות, אשה מירושלים שהתגוררה רוב חייה בעיר שדה, ציינה שעצם הקנייה היא עבורה "חוויה", ובעיקר היכולת "לבחור את המצרכים בנחת ולמששם, דבר שאינו מתאפשר במכולת, הוא יתרון גדול של השירות העצמי". אבל אחרות דווקא נרתעו מהזרות, כמו ח. מירסקי מתל אביב. בניגוד למרבית המרואיינות בצפון תל אביב, מירסקי מיאנה לוותר על המכולת, שם יש לה אשראי חודשי, שלא כמו בסופרמרקט. כאן יודעים החנווני ואשתו מה שהיא, בעלה וילדיה אוהבים ואינם אוהבים. לחנות זו היא שולחת לעתים קרובות את אחד מילדיה שאינם יודעים מה וכיצד לבחור וכמה עולה כל דבר, כי לדבריה "החנווני או אשתו כבר יודעים את טעמנו".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ