בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שבר בלי כיפה

לא רק הימין הדתי, גם זה החילוני חווה משבר, שבו ההתנתקות מסמלת את סוף הציונות ואובדן הרציונל המוסרי לקיום המדינה

תגובות

פינוי ההתנחלויות בצפון השומרון התגלגל, פיסית, גם לפתחה של קדומים. קבוצות של תושבים מקדומים שביקשו לצאת "לתגבר" את חומש ושא-נור ביום הפינוי, נבלמו על ידי כוחות צבא ומשטרה גדולים שנעמדו בפתח ההתנחלות האידיאולוגית שבמרכז השומרון וסגרו עליה. אין יוצא ואין בא. בביתו שבעומק ההתנחלות, הצר הפרופ' לפילוסופיה יוסף בן שלמה על שמצב בריאותו אינו מאפשר לו לצאת אל היישובים המפונים. "אני רואה טלוויזיה ובוכה עם כולם שם", אמר, "יש דימוי שכל האינטלקטואלים הם בשמאל ובצד השני יש שוביניסטים מוגבלים. אני נמנה עם אלה שמקלקלים את הדימוי הזה", הוסיף בחצי חיוך.

זה היה אחד מרגעי ההומור הבודדים בשיחה הארוכה, הקשה, עם בן שלמה. כל השאר נשמע כנבואת זעם שלפיה פינוי גוש קטיף והיישובים בצפון השומרון הוא ראשית חורבן המדינה. "זה סוף הציונות וסוף הציונות הוא סוף המדינה", פסק. "כל הציונות עמדה על זה שארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי. אני באתי לחיות בארץ ישראל, לא במדינת ישראל". על סמך עמדה זו, אין בעיניו שום תוקף לטיעון כי הוויתור על השטחים וההתכנסות לגבולות מוגדרים נועדו להציל את מדינת ישראל.

הרבה דובר בשבועות האחרונים על השבר האמוני העמוק במחנה הדתי-הלאומי. יש גם שבר אחר, חילוני, בלי כיפה. כמו זה של בן שלמה ושל הד"ר אריה סתיו, מנכ"ל "מרכז אריאל למחקרי מדיניות" ועורך כתב העת "נתיב", שהשבר שלו מתבסס על ניתוח אסטרטגי קר. "הקדוש ברוך הוא כל פעם כושל במבחן", אמר סתיו בציניות במשרדי המרכז בהתנחלות שערי תקווה, שם הוא גם מתגורר.

על פי מחקר שהזמין מרכז אריאל בשנת 2000, אצל מומחים בעלי שם בארץ ובעולם, תוחלת הקיום של מדינת ישראל נעה בין עשרים שנה לפי ההערכות האופטימיות, לעשר שנים על פי ההערכות הפסימיות. מאז חלפו כבר חמש שנים. גם לבן שלמה יש לוח זמנים. לדבריו, יכולת הקיום של המדינה היא 50 שנה. "זו תחילת הסוף של מדינת ישראל", אמר וכיוון לפינוי ההתנחלויות בעזה ובצפון השומרון, "אני לא אפוקליפטי. זה לא הולך להיות מחר, אבל תהליך הארוזיה החל".

הצייתנות מפחידה

בן שלמה הגיע לקדומים לפני 25 שנה. מיד אחרי מלחמת ששת הימים, נמנה דווקא עם קבוצה קטנה של אינטלקטואלים שחתמו על כרוז שקרא לא להתיישב בחברון. אבל אז באה ועידת חרטום, ובן שלמה הסיק שהערבים לא רוצים שלום. רק אז החל לעסוק בתורתו של הרב קוק ומצא את עצמו בסבסטיה ואחר כך בקדומים, מתוך בחירה מודעת לחיות בשטח השנוי במחלוקת.

מבין שורה ארוכה של הוגי דעות ואנשי רוח שעסקו לאורך ההיסטוריה בסוגיות של דמוקרטיה, לאומיות וציונות, בן שלמה מרבה לצטט את הפילוסוף הגרמני בן המאה ה-18 יוהן-גוטפריד הרדר, שסלד ממושג המדינה כמסגרת פוליטית מלאכותית והעמיד תחתיו את מושג העם. כבר בסוף המאה ה-18 שילח את היהודים מאירופה להיות עם מפואר בנוף ארצם. הנוף הזה אינו נופה של תל אביב, אלא נוף השומרון שבו הילכו הנביאים. בן שלמה מצטט גם את נתן אלתרמן, שחזה שמדינת ישראל תדחה את ארץ ישראל.

בהחלטה על הפינוי ובביצועו רואה בן שלמה את ניצחונה של מדינת ישראל על ארץ ישראל. "מתוך העמדה שלי, שהעם במרכז, אפשר להגיע ללאומנות", הודה. "בעמדה ההפוכה, המעמידה את המדינה במרכז, יש סכנה. כשהמדינה היא מקור סמכות עליון, אנחנו מתקרבים לפאשיזם. אני מוטרד מאוד, למשל, מן העובדה שכל כך הרבה חיילים בכו, אבל מעטים כל כך סירבו. הצייתנות הזאת מפחידה אותי". לאורך השיחה, נזהר בן שלמה מהשוואת הפינוי לשואה או מהשוואתו של אריאל שרון להיטלר. "ההשוואה הזאת מאוסה עלי", התריס, "אני גם לא דורש להעמיד אותו לדין, כפי שעשו הצרפתים למרשל פטן, שאותו דנו למוות, עד שדה-גול חנן אותו. ההיסטוריה תשפוט את שרון. הוא ייזכר לדיראון עולם".

בן שלמה אינו רואה שום נקודת אור במצב הנוכחי. רק רע. "נקבע כאן תקדים", אמר. "נעשה מעשה ששומט את הצידוק המוסרי לקיומה של המדינה. בלי צידוק מוסרי, המדינה לא תוכל להתקיים לאורך ימים. אם אתה לא רואה צידוק מוסרי לישיבה בארץ הזאת, כל הקמת המדינה היתה מעשה לא מוסרי. כל פעם אני נזכר בליצן הזה, דן בן אמוץ, שנשאל פעם איפה טעינו והשיב 'בבזל'. אין זכות קיום למדינה שאינה עומדת על צידוק מוסרי, אלא רק על כוח. כבר נפוליאון אמר: 'כל דבר אפשר לעשות עם כידונים, חוץ מלשבת עליהם'. נחרץ גורלה של המדינה הזאת".

להערה כי ההעדפה של ארץ ישראל על פני מדינת ישראל הופכת אותו לפוסט-ציוני, השיב בן שלמה: "לא נכון. אני ציוני, אבל הבסיס שלי הוא לא ישות פוליטית, אלא תשתית היסטורית שנשמטת עתה". ברור לו שבשלב הבא יבואו לפנות אותו והוא מוכן להישאר שם, בשומרון, תחת ריבונות פלשתינית, בדיוק כפי שמייסדי הציונות חיו תחת השלטון הטורקי. רק בסוף השיחה הוא חייך שוב לרגע ואמר שהוא מקווה לשוב וללמד בהתנדבות במכינות החילוניות, רק שיהיה לו קצת קשה ללמד ציונות.

אובדן הצדק הטבעי

על שולחנו של אריה סתיו ניצבה השבוע אסופה גדולה של ספרים. שבעה כרכים של שירה שתירגם מתשע שפות בשלוש השנים האחרונות יצאה לאור השבוע, ובציניות הוא הודה לשרון שדחק אותו לאסקפיזם שהוליד את המפעל המפואר הזה. על המחקר ההוא מלפני חמש שנים, שלפיו ממוצע תוחלת הקיום של מדינת ישראל הוא 15 שנה, אמר: "המגמה לא השתנתה, מה שהשתנה הוא הרציונל. לישראל, על פי ההבחנות של הנס מורגנטאו, מעולם לא היה רציונל קיומי - לא גודל, לא גבולות בני הגנה, לא בעלי ברית אסטרטגיים. מה שהיה לה זה רציונל מוסרי ואמונה פנימית בצידוק הקיום, שאנו מכנים 'ציונות'. מה שקורה עכשיו הוא אובדן הרציונל המוסרי".

לשיטתו של סתיו, התהליך הזה החל עוד בוועידת קמפ דייוויד הראשונה, כשמנחם בגין ויתר על סיני. "כבר אז ישראל הפרה את העיקרון הבסיסי שעליו ניצב הצדק הטבעי, שלפיו תוקפן חייב להיענש", אמר. "על בסיס הצדק הטבעי הזה נשללו מגרמניה שטחים ששימשו לה קרש קפיצה למלחמה, על בסיס זה הפציצו הבריטים את דרזדן, אף שכבר לא היה בכך צורך מבצעי, והפכו את 'הארי המפציץ' לגיבור לאומי. כך נוהג עם נורמלי".

העם היהודי, על פי סתיו, אינו עם נורמלי אלא עם הלוקה בפתולוגיה חמורה, שאחד מתסמיניה הוא ויתור על הצדק הטבעי. "במעשה הזה, המכונה 'התנתקות', הגענו לשפל מדרגה חדש", פסק. "המלה עצמה היא תוצר של מכבסת מלים האופיינית למשטרים טוטליטריים, בדיוק כמו 'מחנות לחינוך מחדש' ו'הפתרון הסופי'. כל אלו מלות קוד שמסתירות פשעים נגד האנושות".

"את בטח חושבת שאת יושבת מול פרנואיד גמור", אמר סתיו, שמכיר את התגובה הזאת לתחזיותיו. תשובתו הנחרצת היא הפרסומים של המכון שבראשו הוא עומד, שרבות מתחזיותיו התממשו. וזאת התחזית הנוכחית: בעתיד הקרוב תקום מדינה פלשתינית, שתגדיר את גבולותיה לפי הקו הירוק. אז תהיה בעיה עם 250 אלף המתנחלים ביהודה ושומרון, שבהתבסס על עלות ההתנתקות צפוי כי פינוים יעלה 100 מיליארד דולר, כגודל התוצר הגולמי של ישראל בשנה. איש לא יוכל לשלם להם את הפיצויים ולכן בתחילה הם יושארו שם. אבל כל ניסיון להכניס ולו חייל אחד לשערי תקווה כדי להגן עליהם, ייחשב התגרות צבאית.

בשלב הבא תוחל על ההתנחלויות אמנת ז'נווה הרביעית, המגדירה את הכובשים היושבים בשטח כבוש פושעים נגד האנושות. הצעה כזאת מונחת כבר על שולחנו של הפרלמנט האירופי. מן הרגע שישראל גירשה את אוכלוסייתה מעזה ומצפון השומרון, היא עצמה מעניקה הכשר להצעה ומטביעה אות של פושע על שאר המתנחלים. "אין ספק שעם כינונה של המדינה הפלשתינית תוחל אמנת ז'נווה הרביעית על רבע מיליון המתנחלים. כשהערבים יבואו לגרש אותי מביתי, יהיה להם כבר הכיסוי של הקוורטט. אנחנו כבר לא נגורש מפה על ידי חיילים נחמדים, שיעזרו לנו לארוז".



סתיו: "כשהערבים יבואו לגרש אותי מביתי, יהיה להם כבר הכיסוי של הקוורטט. אנחנו כבר לא נגורש מפה על ידי חיילים נחמדים, שיעזרו לנו לארוז"


בן שלמה: "כל הציונות עמדה על זה שארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי. אני באתי לחיות בארץ ישראל, לא במדינת ישראל"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו