בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בנקסי, אמן גרפיטי אנונימי, מציג תערוכה בארה"ב

תגובות

ניו יורק טיימס

"פיל בחדר" הוא מטאפורה די נדושה באנגלית לבעיה שאנשים לא רוצים לדבר עליה. אבל רק מעטים ישימו פיל באמצע החדר, יצבעו אותו באדום ויציירו עליו חבצלות מוזהבות כדי שיתאים לטפט, ואחר כך יבקשו מהצופים לא לדבר עליו.

בנקסי הוא כנראה אמן הגרפיטי והתעלולים הידוע לשמצה ביותר בבריטניה, וזה בדיוק מה שהוא עשה ב"Barely Legal" (חוקי בקושי), תערוכה חדשה המוצגת במחסן תעשייתי בלוס אנג'לס. זו התערוכה הגדולה הראשונה שלו בארצות הברית.

נדמה שתערוכה מהסוג הזה, על כל הנלווה לה - יחסי ציבור לפני הפתיחה, מסיבה בהשתתפות החוג הנוצץ של הוליווד, כולל ג'וד לואו והפמליה שלו, ומכירת הדפסים ממוספרים ב-500 דולר האחד - מנוגדת לתדמית המרדנית של בנקסי.

"כן, יש כנראה סתירה מסוימת", אמר באחרונה דובר מטעם בנקסי, סיימון מאנרי, בראיון שהתקיים במחסן באזור תעשייה בלוס אנג'לס (פרטים על התערוכה אפשר למצוא ב-www.banksy.co.uk).

"תלוי מה הוא עושה עם הכסף, נכון?" הוסיף מאנרי. "אולי הוא ייצור עוד אמנות. אולי יש לו שאיפות גדולות יותר".

בנקסי אינו חושף את זהותו בפומבי (זאת טכניקת הישרדות וגם תחבולה יח"צנית). בשנה שעברה הוא הגניב את יצירותיו לתוך ארבעה מוזיאונים ניו-יורקיים - המוזיאון לאמנות מודרנית, מוזיאון מטרופוליטן לאמנות, מוזיאון ברוקלין והמוזיאון האמריקאי לטבע - ותלה אותן על הקיר, לצד ציורים ומוצגים אחרים, בלי שהשומרים הבחינו בו. הוא עשה תעלולים דומים במוזיאונים בבריטניה.

החודש הוא הציב בחשאי בובה מתנפחת, לבושה במדי העצורים המוחזקים במחנה גואנטנמו בקובה, על הגדר המקיפה את אחד המתקנים בדיסנילנד, שם היא נותרה יותר משעה עד שמנהלי הפארק סגרו את המתקן והסירו אותה. לאחרונה הוא גם הבריח 500 גרסאות חדשות לתקליטור של פאריס הילטון לתוך חנויות תקליטים ברחבי בריטניה.

כל התעלולים האלה מופיעים בסרט וידיאו המוצג ללא הפסקה בתערוכה; בשני חדרים גדולים תלויים בדי ציור עם הדפסי סטנסיל ומוצגים פסלים ויצירות אחרות, למשל טנדר שעל חלקו האחורי תלוי השלט "How's My Bombing?" ומספר חיוג חינם שמקשר ללשכת גיוס של הצי האמריקאי בפיניקס שבאריזונה.

היצירות האלה מוצגות סביב הפיל, המייצג מעין תיעוב עצמי מעושה, או כפי שבנקסי מגדיר זאת בעלון המחולק למבקרים: "ל-1.7 מיליארד בני אדם אין גישה למי שתייה נקיים... בכל יום מאות בני אדם חשים ברע בגלל מטומטמים בתערוכות אמנות שאומרים להם כמה העולם רע, אבל לא עושים שום דבר בקשר לזה. מישהו רוצה כוס יין חינם?"

רבות מהיצירות נראו בעבר ברחובות לונדון וערים אחרות, בספרים ובאתר האינטרנט של בנקסי. רבות עוסקות במלחמה, למשל הדימוי הבוטה של צוות טלוויזיה המצלם ילד בתוך הריסות, בעוד המפיק מונע מצוותי ההצלה לגשת אליו כדי לאפשר צילום אחד אחרון.

האם בנקסי יגיע לתערוכה הגדולה הראשונה שלו בארצות הברית, מכיוון שיש לו כל כך הרבה מה לומר וצורך עז בקהל?

אולי הוא הבחור הכחוש בפינה, בעל העגיל באוזן, שעושה תיקונים אחרונים בחבצלות המוזהבות על הפיל. או אולי הוא מאנרי, קומיקאי בריטי בעל חיבה לשאלות רטוריות ("למה יש אנשים שמתים מהשמנת יתר, בעוד אחרים גוועים ברעב?"), שבעצם די דומה לבחור המסתורי, בעל הזקן והכובע, שמופיע בסרט הווידיאו של בנקסי.

"אני לא הוא", אומר מאנרי, שקיבל קרדיט על "השראה ועזרה נוספת" באחד מספריו של בנקסי, "Cut it Out", שחולק לעיתונאים כחלק מיחסי הציבור של התערוכה החדשה.

העיתון הבריטי "גרדיאן" פירסם שבנקסי הוא רוברט בנקס, אמן מבריסטול. יש שטוענים שהוא סטיוון לזרידס, צלם שעיצב את אתר האינטרנט של בנקסי, ושהגלריה שלו מכרה את ההדפסים של בנקסי בתערוכה בארצות הברית.

מאנרי אינו מוכן לחשוף את זהות האמן. "בנקסי מבקש לשמור על זכות השתיקה", הוא אומר. "הוא מתעקש על כך".

אבל לדבריו, היצירות הן של בנקסי בלבד, "ואני יודע שכמה מהן הוא צייר במשך שעות".



מתוך התערוכה של בנקסי המוצגת במחסן תעשייתי בלוס אנג'לס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו