בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דיכטר: מותר להתפלל בהר הבית, אבל אסור להניע את השפתיים

השר לביטחון הפנים קבע כי מעתה, גם תפילת יחיד שאינה הפגנתית אסורה בהר הבית, ומותרת רק תפילה בלא סממנים חיצוניים

תגובות

כיצד תנהג המשטרה אם יהודי בודד שיבקר בהר הבית בירושלים יתפלל שם תוך שהוא מניע את שפתיו? "תפילה בציבור" - שהממשלה אוסרת על עריכתה במקום מחשש לעימות עם המוסלמים באתר הקדוש - ודאי שאין כאן. גם "תפילה הפגנתית", שאף היא נאסרה מאותן סיבות - אין במקרה כזה. לפי הגדרת פרקליטות המדינה, המקרה המתואר הוא תפילת יחיד שאינה הפגנתית. אך מעתה גם תפילה מסוג זה אסורה בהר הבית, והאפשרות היחידה היא תפילה ללא סממנים חיצוניים.

השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, הודיע על כך באחרונה לחברי הכנסת אורי אריאל ואריה אלדד (האיחוד הלאומי-מפד"ל). בתשובה לבקשה להתפלל ששלחו השניים למשטרה, הסביר להם דיכטר שבתפילה מהסוג המתואר יש סממנים חיצוניים ולכן אין לקיימה בהר הבית. השר ציין, שהאפשרות היחידה להתפלל באתר היא כשאדם מחליף דברים עם אלוהיו בלבו.

הרקע לפניית השניים היה דיונים שנערכו בעבר הרחוק וגם באחרונה בבית המשפט העליון ובבג"ץ, בסוגיית תפילת יהודים בהר הבית. כבר ב-1976 קיבל בית המשפט העליון בפסק דין את עמדת המדינה, לפיה היא אינה מתנגדת לתפילת יהודי יחיד בהר הבית ובלבד שתפילה זו לא תהיה הפגנתית, דבר שעלול לגרור הפרות סדר. גם מפסיקה של בג"ץ מהשנים האחרונות השתמע לכאורה, שמותרת תפילת יחיד שאינה הפגנתית, בניגוד לתפילה בציבור.

תשובת דיכטר סגרה כנראה את הדלת גם בפני "תפילת יחיד"

באחרונה ביקשו אריאל ואלדד לבחון את המדינה בסוגיה זו. הם הודיעו למשטרה ש"בכוונתנו לממש זכות זאת", תוך תיאום המועד והמיקום המתאים לכניסה וליציאה מהר הבית. הח"כים הבהירו, שכל כוונתם היא להתפלל ("לשפוך איש בפני עצמו את שיחו בפני בוראו", כלשונם) ושלא ישתפו את התקשורת בתוכניתם, לא יתעטפו בטלית, לא יניחו תפילין ולא יישאו ספרי תורה.

כאמור, השניים נענו בסירוב ותשובתו של דיכטר סגרה כנראה את הדלת גם בפני האפשרות ל"תפילת יחיד", שמקובל היה להניח שבג"ץ התיר בעבר. "לא ניתן לאסור על אדם 'לשוח עם בוראו'", כתב להם השר, "אולם ניתן לאסור על ביטויים של סממנים חיצוניים והפגנתיים". פרשנות זאת, לדברי דיכטר, "מתיישבת עם הרציונל שאסר על תפילת יהודים במקום, לנוכח החשש החמור כי הדבר ישמש פרובוקציה ויגרום להפרת הסדר, שבעקבותיה קיימת ודאות קרובה לסכנה של שפיכות דמים".

מתשובת דיכטר עולה, שעמדת המדינה, שכפי שהובעה בבג"ץ, "נוגעת לדברים שאותם מחליף אדם עם אלוהיו בתוך לבו... בלא כל ביטוי חיצוני ומאליו ברור שאין צורך בתיאום עם המשטרה של עניינים אלו".

לח"כים הובהר, שמבחינת המשטרה אין הבדל מהותי בין "תפילת יחיד" לבין "תפילה בציבור", מבחינת הסכנה הנשקפת לשלום הציבור עקב המעשה, שהוגדר "שינוי הסטטוס-קוו במקום". גם החלטת הממשלה שלא להתיר תפילת יהודים על הר הבית, הבהיר דיכטר, לא הבחינה בין "תפילת יחיד" ל"תפילה בציבור" ובהתאם לכך התגבש הסטטוס-קוו שם מאז 1967.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו