בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גיבור על גיבורים: ראיון עם במאי "הנוקמים"

"באפי ציידת הערפדים" שלו נהפכה לסדרת פולחן, אבל אחריה הוא התייאש מהוליווד. בראיון מספר ג'וס וידון מדוע החליט בכל זאת לביים סרט ראוותני

5תגובות

ג'וס וידון (Joss Whedon), יוצר סדרות פנטסיה לטלוויזיה ובהן "באפי ציידת הערפדים", דיקלם רשימה של דברי ביקורת מוכרים אך נרגשים על תעשיית הבידור של הוליווד שבה הוא עובד, ואמר: "אף אחד לא רוצה להתפרנס. כולם רוצים להתעשר. איפה הסרטים האמנותיים? איפה שנות ה-70, איפה האנשים שלוקחים סיכונים?"

וידון, בן 47, גבר רזה ותמיר בעל שיער חום קצר וזקן בצבע נחושת שזור בשיבה, נאלץ בשלב הזה בתחילת נאומו לחייך לעצמו. הוא אמר את הדברים חוצבי הלהבות האלה "בזמן שאני עושה סרט קיץ ענקי, סרט פעולה עתיר תקציב, חלק מסדרה". בהתגוננות מזויפת הוסיף: "זה לא הופך אותי לצבוע, זה רק מוסיף לי רבדים".

לאחר שעבד כמתקן תסריטים להשכיר והיה חלוץ התוכן הדיגיטלי העצמאי, וידון הוא עכשיו הבמאי והתסריטאי של "הנוקמים", סרט של אולפני מארוול שעולה היום בארצות הברית ויעלה בישראל בשבוע הבא, המכנס כמה מגיבורי הקומיקס שחוברים יחד להציל את העולם.

הסרט מתהדר בצוות שחקנים גדוש כוכבים, ובהם רוברט דאוני ג'וניור (החוזר לתפקידו בתור המיליארדר הפרוע טוני סטארק והאלטר-אגו שלו, איירון מן), סמואל ג'קסון (בתפקיד הסוכן המשטרתי ניק פיורי) וסקרלט ג'והנסון (בלשית-העל "האלמנה השחורה"); בשורה של דמויות ידועות שכיום הן נתינות נאמנות באימפריה של וולט דיסני; ובתקציב של יותר מ-220 מיליון דולר. "הנוקמים", שכבר הכניס 178 מיליון דולר ברחבי העולם, הוא התגלמות שובר הקופות הקולנועי הקיצי: ראוותני, תאגידי, ויותר מכל - גדול.

נדמה שהסרט הוא האנטיתזה לעבודה של וידון. בטלוויזיה ובסרטים כגון "בקתת הפחד" החדש (שאת תסריטו כתב עם הבמאי דרו גודארד) הוא חתר תחת המוסכמות בתחום סרטי העל-טבעי והמדע הבדיוני וקרא תיגר על ציפיות הקהל הנלהב של אותם תחומים. "באפי ציידת הערפדים" שיצר נחשבת לסדרת פולחן. במשך שבע עונות שזרה הסדרה, על צעירה הנלחמת במפלצות על-טבעיות, סיפורים של העצמה וגילוי עצמי.

כל מיני פיסות

"הנוקמים" שימש לו שיעור בטיפול באינטרסים ובאגו של שורת הכוכבים שמופיעים בסרט. אבל הוא גם הקל על התסכולים שחווה בפרויקטים קודמים, ובה בעת סיפק לו את החדווה המוזרה שבבניית סיפורים מדמויות מבוססות ומנקודות עלילה קבועות מראש.

"אתה מקבל כל מיני פיסות, זה מין פאזל", הוא אומר. "אבל הפאזל הזה משתלב ויוצר תמונה אחת. זה לא מקבץ של קטעים לא קשורים. יש דרך לצרף את כל החלקים. וכשהתמונה נוצרת אתה מגלה שקיבלת לא רק בעיות אלא גם מתנות".

לאולפני מארוול, "הנוקמים" הוא פסגת קמפיין בן שנים שאיפשרה הצלחת הסרט הראשון בסדרת "איירון מן" (שהכניס 585 מיליון דולר ברחבי העולם ב-2008), ולימים גם להיטים כגון "תור" ו"קפטן אמריקה: הנוקם הראשון". באולפן חיפשו ל"הנוקמים" במאי שלא רק יתלהב מהגיבורים שבחבורת-העל הזאת אלא גם ירחש כבוד להיסטוריה שלהם.

מי שיקבל את התפקיד יצטרך לאמץ את העלילה שהותוותה בגל הראשון של סרטי מארוול, את התרחיש שמארוול רוצה שיקרה ב"הנוקמים" ובסרטי ההמשך השונים שבכוונתה להפיק, ובה בעת ייתן לכל דמות זמן מסך הולם.

אי-פי

"אמרנו שזה לא 'איירון מן 3', זה לא 'קפטן אמריקה 2', זה לא 'תור 2'", אומר קווין פייג, מנכ"ל אולפני מארוול. "זה 'הנוקמים 1'. וכל המרכיבים בסרט צריכים לשרת את הסיפור המקורי של החבורה הזאת, שאף אחד לא יבלוט בו יותר מהאחרים".

מארוול פנתה לווידון בתחילת שנות האלפיים במשך העבודה על "איירון מן" (שביים בסופו של דבר ג'ון פאברו) ועל "אקס מן: המפלט האחרון" (שיצא ב-2006 בבימוי ברט רטנר). וידון התפרסם כאדם שמסוגל לעבוד במקביל על כמה פרויקטים: הוא כתב את סדרת הקומיקס "Astonishing X Men" ובה בעת פיקח על צילומי "באפי ציידת הערפדים", על "אנג'ל", סדרה בת על אחד הערפדים שלא מתו ב"באפי", ועל הרפתקת החלל "Firefly".

"ג'וס תמיד אמר שכל דבר הפך לחופשה מהדברים האחרים", אומר גודארד, תסריטאי ב"באפי" וב"אנג'ל". "כשדיבר על 'באפי', זו היתה בשבילו חופשה מ'Firefly'. וכשהיה חוזר ל'Firefly', זו היתה בשבילו חופשה מ'באפי'". גודארד מוסיף: "הוא פשוט איש שאוהב לספר סיפורים. אני מתרשם תמיד שאין לו שום תוכנית מלבד מעשה היצירה עצמו".

הוא רתח מזעם כשפוקס החליטה לגנוז את "Firefly" ב-2002, באמצע העונה הראשונה, שבה הרשת שידרה את הפרקים לא על פי הסדר המתוכנן. הוא כינס את עורך הדין שלו, הסוכן שלו ואחרים וביקש שימצאו דרך להשאיר את הפרויקט. "אחד מהם אמר, 'האנשים האלה יגידו לא'", נזכר וידון. אבל "אף שאני צנוע וחושש מסכסוכים אמרתי לו: 'אני לא רוצה לשמוע את זה, אלא מה תגיד כדי לשכנע אותם לשנות את דעתם, כשהם יגידו לא'".

בסופו של דבר נוצר "סרניטי", סרט קולנוע מ-2005 שנעשה בעקבות "Firefly". הסרט היה ניסיון הביכורים של וידון בבימוי קולנועי, ואפילו כוכביו, ובהם נייתן פיליון, לא ציפו שייצא ממנו משהו. "כשהוא התחיל לדבר על סרט, אמרתי: 'בהצלחה, חבר. זה אתה נגד העולם'", אומר פיליון, שגילם את הקפטן הפרוע מל ריינולדס ב"Firefly" וב"סרניטי". "ואז קיבלתי טלפון וחשבתי, 'אלוהים אדירים, הוא הצליח!'".

אחרי שירדו "באפי" ו"אנג'ל" ביים וידון פרקים בסדרה "המשרד", ויצר את "Dr. Horrible's Sing-Along Blog", מחזמר על רב-נבלים שנקלע למצוקה (ניל פטריק האריס), על אויבו הטוב (פיליון) ועל האשה ששניהם אוהבים (פליסיה דיי). הוא מימן את המחזמר מכספו הפרטי והעלה אותו חינם לרשת.

סקסי, לא מיני

חזרתו של וידון לפוקס ב 2009 עם "בית הבובות", סדרה המספרת על אשה (אלייזה דאשקו) שאישיותה וזיכרונותיה משוכתבים באמצעים אלקטרוניים, עוררה ציפיות רבות, אך היתה בעבורו למאבק קשה וארוך. הרשת, לדברי וידון, התנגדה לתוכן המיני שהוא רצה ליצוק בסדרה. "הם רצו שהדברים יהיו סקסיים", הוא אומר, "אבל למען השם, הם לא רצו שיהיו מיניים".

וידון הרגיש ש"בית הבובות" סורסה, והלך והתרחק מהסדרה. כשהעונה הראשונה - ולהערכת וידון, גם היחידה ¬ הסתיימה, הוא עבד עם גודארד על "בקתת הפחד", סרט אימה על חבורה של סטודנטים (ובהם קריסטן קונולי וכוכב "תור" העתידי כריס המסוורת), שמגלים כי בקתת נופש מוזנחת היא הרקע למשהו הרבה יותר אפל.

להפתעתו של וידון, המשיכה "בית הבובות" לעונה שנייה, וכעבור כמה שבועות בוטלה. בינתיים הגישו אולפני אם-ג'י-אם, שהפיקו את "בקתת הפחד", בקשה להכרזה על פשיטת רגל, ואי-ודאות אפפה את הסרט (בסופו של דבר נמכר "בקתת הפחד" לאולפן העצמאי ליונסגייט).

וידון אומר שלמד במרוצת הזמן שאינו יכול לשלוט במצבים האלה, גם כששמו מופיע על התסריט. "אתה צריך להאמין בעבודה שלך, אבל לעצור בשלב שבו לבך עלול להישבר", הוא אומר, "אחרת לא יישאר לך כוח לעשות את הדברים האלה".

 

כשמארוול פנו אליו בעניין "הנוקמים" ב 2010 הוא זיהה את הבעייתיות בתסמונת סרט הקיץ, אבל גם את הפוטנציאל להרפתקה בסגנון "12 הנועזים" הנלווה להרכב האולטימטיבי של נבחרת כוכבים שאינם מסתדרים זה עם זה. "אמרתי לעצמי", הוא מספר, "'זה דווקא נשמע כיף. אני יכול לכתוב על האנשים האלה. הם שבורים ומיוסרים ומוזרים'".

וידון (שגם עשה כמה שכתובים, ללא קרדיט, לתסריט של "קפטן אמריקה") המשיך ללטש את התסריט של "הנוקמים" במשך יותר מ 90 ימי הצילום בקליבלנד, בניו יורק ובאלבקרקי, ובה בעת למד לעבוד עם השחקנים. על דאוני ג'וניור הוא אומר בצחוק: "היינו צריכים לרחרח זה את זה קודם. אני רגיל שאנשים עושים מה שאני אומר, וגם הוא". דאוני הבהיר שהוא מצפה למידה מסוימת של שיתוף בתהליך היצירה.

דאוני אומר שהתכונן ל"תקופה קשה וטובה", אבל כשביקש טקסטים חלופיים לסצינה מסוימת וידון העדיף "ללכת הצדה ופשוט לכתוב שלושה דפים של שינויים. אמרתי לעצמי, 'אה, זה קל. אתה עושה את כל העבודה, ואני בוחר מתוך התפריט'".

ג'קסון משווה בחיבה את "הנוקמים" לחבורת ילדים שמעמידים פנים שהם גיבורי-על. "תמיד יש ילד מנהיג שמכתיב את הסיפור ואומר לך במי תילחם ומה אתה צריך לעשות", הוא אומר, "וזה ג'וס".

בסגנון האופייני לו, וידון הקדיש כשבועיים בתום צילומי "הנוקמים" לצילום גרסה קולנועית ל"רוב מהומה על לא דבר", בביתו בסנטה מוניקה שבקליפורניה. הפרויקט הבא שלו, לדבריו, יהיה סדרת אינטרנט עצמאית נוספת, שתופץ חינם, "Wastelanders", המשותפת לו ולכותב וורן אליס. וידון תיאר זאת בצחוק כ"טיימקופ גלנגארי".

זייד רוזנטל

לדבריו, זו "דרמה על אנשים שמצילים את העולם והם כל כך אומללים". הוא חשש - עד שלב מסוים - שההיבטים המחוספסים של הסדרה ירחיקו ממנו אפילו את מעריציו המושבעים. "זה אפל מאוד ובוגר מאוד", הוא אומר, "אבל זה הדבר הבא שאני רוצה להגיד, אז אני לא יכול להרשות לעצמי להגיד, 'טוב, איפה הסיפור על ההעצמה שהקהל אוהב?'".

"זה יהיה תמיד סיפור חיי", אומר וידון. הוא משתתק לרגע ומתקן את עצמו: "למרבה הצער, לא סיפור חיי, אלא סיפור הכתיבה שלי. אילו זה קרה לי, לא הייתי צריך לכתוב על זה כל כך הרבה".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו