בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ציורי האדם הקדמון עתיקים בהרבה משחשבנו

בעקבות מחקר חדש שנערך בשיטות מתקדמות שונה תיארוך של אמנות שיוחסה לתקופה של לפני 21-17 אלף שנה לתקופה קדומה יותר של 40-30 אלף שנה

17תגובות

ציורי המערות של האדם הקדמון עתיקים משהוערך עד כה, והופיעו לפני כ-40,800 שנה לכל הפחות. כך עולה ממחקר חדש שממצאיו מתפרסמים היום בכתב העת Science . התיארוך החדש של ציורי קיר קדומים בצפון ספרד, שנערך בשיטות מתקדמות, משנה באופן דרמטי את הכרונולוגיה הידועה לחוקרים לגבי התפתחות האמנות הקדומה: אמנות שיוחסה לתקופה שהיתה לפני 21-17 אלף שנה מיוחסת כעת לתקופה קדומה יותר של 40-30 אלף שנה.

עד כה העריכו חוקרים שאמנות המערות הקדומה ביותר מתוארכת לתקופה מלפני כ-36 אלף שנה. "זה מחקר מאוד מעניין", אומרת הארכיאולוגית הפרופ' אנה בלפר-כהן מהאוניברסיטה העברית. "הוא משנה את התפישה הכללית שהייתה קיימת עד כה לגבי אמנות המערות הפרה-היסטורית באירופה".

בשל השינויים הכרונולוגיים שלהם גורם התיארוך החדש, אומרים מובילי המחקר שייתכן שהניאנדרתלים ולא ההומו ספיינס - שאנו צאצאיו - הם  האחראים לציורים אלה. לדבריהם, כיוון שההומו ספיינס באו מאפריקה (כנראה דרך הלבנט) לספרד רק לפני כ-42 אלף שנה, עולה תהייה כיצד התפתחה האמנות בתוך זמן קצר מאז בואם. החלופה האחרת היא להניח שלהומו ספיינס היתה תרבות של ציורי מערות כבר באפריקה, אולם עד כה לא התגלו סימנים לאמנות כזאת באפריקה בתקופה זו.

פדרו סאורה / AAAS

החוקרים ביקרו ב-11 מערות באזור קנטבריה ואסטוריה שבצפון ספרד ואספו דגימות של 50 ציורים שונים, בהם קווי מתאר של כף יד אנושית, סימני עיגולים אדומים, ודמויות של בעלי חיים. דמויות בני אדם נדירות ביותר באמנות הכותלית הקדומה באירופה. הציור העתיק ביותר נכון להיום, התגלה במערת אל קסטיו בקנטבריה, והוא מורכב מדיסק אדום קטן - סימן שמופיע גם באתרים אחרים ברחבי צרפת וספרד.

החוקרים ביקשו להתגבר על היעדר המהימנות המאפיין את התיארוך של ציורי קיר קדומים, הנובע מכך שמיקומם לא מאפשר לתארך אותם בתוך שכבות של ממצאים בקרקע, כפי שנהוג לעשות בעבודה הארכיאולוגית. לשם כך הם אימצו שיטות תיארוך רדיומטריות שמבוססות על הדעיכה הרדיואקטיבית של אורניום שנמצא בשכבות של הציורים. הדעיכה מתרחשת בקצב קבוע ולכן ניתן לחשב את טווח הגיל של הציורים בצורה מדוקדקת.

הפרופ' ז'אואו ז'ילהאו מאוניברסיטת ברצלונה סיפר בשיחה עם עיתונאים כי הוא לא יופתע אם יתברר שהניאנדרתלים, ששהו ביבשת אירופה החל מלפני 250 אלף שנה, "הם אכן אמני המערות הראשונים של אירופה". אבל הניאנדרתלים, שנכחדו זמן לא רב לאחר כניסת אבותינו ואמהותינו הקדמונים ליבשת אירופה, עדיין אינם זכאים לתהילת אמנות המערות. הם יקבלו את הקרדיט לכך רק אם יתגלו עדויות מובהקות לאמנות מערות שתתוארך לתקופה שקודמת להגירת ההומו ספיינס, לפני 42 אלף שנים.

הפרופ' בלפר-כהן מסבירה שהטענות של ז'ילהאו לגבי הניאנדרתלים, הן חלק מוויכוח רחב יותר על טיב האוכלוסייה הקדומה הזו. "יש חוקרים שאומרים שהניאנדרתלים היו מוגבלים ביכולותיהם הקוגניטיביות  ויש כאלה שטוענים שהם היו כמונו לכל דבר ועניין", היא אומרת.

אף כי בלפר-כהן חושבת שהניאנדרתלים לא היו מין נפרד אלא אוכלוסייה נפרדת, אין היא מוכנה לאמץ את ההצעה שאמנות המערות הקדומה היא מעשה ידיהם ולא עבודת הומו ספיינס, בהיעדר עדויות מובהקות לכך.

לדברי בלפר-כהן, הציורים "אולי היו קשורים לטקסי התבגרות וחניכה או טקסים אחרים שהיוו חלק אינטגרלי של המארג החברתי אצל אותם אנשים קדמונים. מה שברור שזה צריך היה להיות דרישה קבוצתית ולא עשייה ספונטנית, אינדיבידואלית. כשבודקים לאורך ההיסטוריה האנושית רואים שהקורפוסים הגדולים של האמנות שהשתמרה הם ממלכתיים, קבוצתיים."



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו