בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

על בגידה, כתיבה וערפדים: ראיון עם דיוויד קרוננברג

דיוקנו של הקפיטליסט כשבוי בכלא כלכלי טכולוגי - זו עלילת "קוסמופוליס", סרטו החדש של הבמאי הקנדי, שכתב את התסריט ב-6 ימים בלבד

תגובות

"כדי להיות נאמן לספר, עליך לבגוד בו", השיב הבמאי דייוויד קרוננברג בתגובה לשאלתי כיצד התייחס לספר "קוסמופוליס" מאת דון דלילו (2003), שעליו ביסס את סרטו החדש. הסרט יעלה לאקרנים בישראל ביום חמישי.

הפגישה עם קרוננברג התקיימה בחודש שעבר בפסטיבל קאן, שבו התחרה הסרט על פרס דקל הזהב. הבמאי התראיין על גג אחד מבתי המלון המפוארים שלאורך הטיילת של קאן. מדי פעם הסיט את מבטו לנוף של הים התיכון והיאכטות המפוארות המשובצות בו; בהקשר של סרטו החדש שעוסק בכסף גדול, היה מסקרן לדעת מה דעתו על השפע שנגלה לעיניו.

קרוננברג, שפניו האקספרסיביות מעוטרות בשיער לבן, בילה שעות בפגישות עם קבוצות קטנות של עיתונאים מרחבי העולם. עמיתיי ואני היינו הקבוצה האחרונה באותו יום. סביר להניח שבכל מפגש נשאל כמעט אותן שאלות, אך הוא נענה לנו בנדיבות חייכנית. לפעמים אפילו נראה מופתע משאלה.

גטי אימג`ס

אף שקרוננברג יצא מהתחרות השנה בידיים ריקות ¬ הפעם היחידה שבה זכה בפסטיבל קאן היתה ב 1996, אז קיבל פרס מיוחד מטעם חבר השופטים על סרטו "קראש" ¬ הוא נחשב לאחד הבמאים המובילים בעולם. כל סרט חדש שלו מעורר סקרנות בינלאומית.

ההכרה לא באה לו במהירות, מכיוון שסרטיו הראשונים היו סרטי אימה ומדע בדיוני ¬ז'אנרים שאינם מניבים לרוב הערכה גורפת. אך מתחילת דרכו היו לקרוננברג מעריצים נאמנים. משנות ה 80 ¬ בעקבות סרטים כ"וידיאודרום", "הזבוב", "תאומי המריבה" ו"ארוחה עירומה" ¬ קרוננברג ניצב בפסגת הקולנוע הבינלאומי העכשווי.

שאלתי לגבי יחסו למקור הסרט קשורה לעובדה שאין זו הפעם הראשונה שקרוננברג מבסס סרט על מקור ספרותי מוערך, שנחשב קשה לעיבוד קולנועי. את "ארוחה עירומה" - הזיה קולנועית תוקפנית - ביסס ב 1991 על ספרו של ויליאם ס' בורוז, שכלל אלמנטים אוטוביוגרפיים מחייו של הסופר המיוסר. את "קראש", סיפורם של אנשים שתאונות דרכים מעוררות אותם מבחינה מינית, ביסס על ספר מאת ג'יי ג'י באלארד.

ב 1993 ביים קרוננברג גרסה קולנועית למחזהו של דייוויד הנרי הואנג "מ' באטרפליי". עלילתו עוצבה בהשראת סיפורו האמיתי של דיפלומט צרפתי בבייג'ין של שנות ה 60, שניהל רומן ארוך עם כוכבת האופרה הסינית. לכאורה לא ידע שזהו גבר בדמות אשה.

 

"סרט המבוסס על מקור ספרותי הוא שילוב של השניים", אומר קרוננברג, "כפי שילד הוא תוצר של שניים. דלילו ואני שנינו ההורים של הסרט 'קוסמופוליס'. הקשר בין הספר לסרט מעניין במיוחד, משום שדלילו כתב את הספר לפני שפרץ המשבר הכלכלי הנוכחי ואני ביימתי אותו בשיא המשבר. לספרו של דלילו היתה מהות נבואית ואילו סרטי עוסק באקטואליה.

"יש חיבורים מקריים בין הספר לסרט. הספר מתאר מחאות חברתיות. בזמן שצילמנו אותו פרצו בניו יורק הפגנות שקראו לכבוש את וול סטריט. אני מציג סצינות מסוג זה בסרט. בזמן הצילומים עקבתי אחר המתרחש ברחובות ¬ הרבה מהדברים שקרו באותה תקופה תוארו בספרו של דלילו. בזמן הצילומים מישהו זרק עוגה בפרצוף של רופרט מרדוק; סצינה זהה מתוארת בספר ומופיעה בסרט".

כשקראת את הספר, החלטת שאתה רוצה לעבד אותו לסרט?

"לא", עונה קרוננברג. "אני אוהב לקרוא וקורא הרבה. אבל אני אף פעם לא קורא במחשבה להפוך ספר מסוים לסרט. המפיק הפורטוגלי פאולו ברנקו אמר לי שבנו, המפיק חואן פאולו, סבור שאני מתאים לביים סרט לפי ספר של דלילו. לרוב אני מעדיף ליזום פרויקטים בעצמי, אבל מכיוון שאני מעריך את ברנקו, קראתי את הספר. כעבור יומיים אמרתי לו שאני מעוניין, בתנאי שיאפשר לי לכתוב את התסריט.

"תהליך כתיבת התסריט היה חריג. למען האמת, אני לא יודע מדוע החלטתי לעשות זאת כך. בשלושת הימים הראשונים העתקתי את כל הדיאלוגים בספר למחשב שלי. אחר כך מילאתי את הפערים בין הדיאלוגים. כתיבת התסריט ארכה שישה ימים".

שאול על גלגלים

עלילת "קוסמופוליס" מתרחשת במשך יממה. היא מציגה את סיפורו של מיליארדר בן 28, אריק פקר (רוברט פטינסון), שנוסע בלימוזינה הלבנה שלו מקצה אחד של העיר לשני כדי להסתפר במספרה הישנה של אביו. העיר אמורה להיות ניו יורק, אך שמה אינו מוזכר בסרט והוא לא צולם בה. ההימנעות מציון אתר ההתרחשות מעניק לסרט נפח מופשט של הזיה אורבנית.

המסע בעיר במכונית גדולה מפרך בשל ההפגנות המתרחשות בה. באותו יום מבקר בעיר נשיא ארצות הברית (ששמו אינו מוזכר בסרט) ורחובות רבים חסומים. במסע פוגש אריק שורת דמויות - חלקן מחוץ ללימוזינה ואחרות בתוכה: אשתו (שרה גאדון), הסוכנת שלו (ז'ולייט בינוש), מפגין היסטרי (מתיו אמאלריק), מומחית לפיננסיים (סמנתה מורטון) ועובד שלו שפוטר (פול ג'יאמאטי). דמות משמעותית נוספת היא שומר ראשו (קווין דוראנד), שמנסה להזהיר אותו מהסכנה האורבת לו. גם הלימוזינה היא דמות בסרט. רוב עולמו של פקר מתרכז ברכב, סמל לגודש כלכלי כמעט גרוטסקי ולא מעשי.

החיבור בין גיבור הסרט לרכב שמסיע אותו הוא אחד המרכיבים המרכזיים שמחברים בין "קוסמופוליס" לסרטיו הקודמים של קרוננברג. הבמאי מרבה לעסוק בשילוב הקטלני לעתים קרובות בין גוף האדם לטכנולוגיה שסובבת אותו, משרתת אותו ושולטת בו.

קרוננברג מסכים עם טענתי זו, ואמר שנמשך לביים את הסרט גם בזכות ההתרחשות בלימוזינה. זה שאול על גלגלים, הוא אומר; ואריק, דמות אלגנטית וצוננת כאחת, שולט בשאול כשם שהוא הקורבן שלו.

לדבריו, נמשך גם לעיסוק בכוחו של הכסף הגדול. אריק הוא דמות שמייצגת הצלחה, כוח ושליטה כלכלית ¬ והסרט מציג את צדן האפל של האיכויות האלה. באיזשהו מקום, אומר קרוננברג, ספרו הנבואי של דלילו וסרטו האקטואלי עוסקים בצדו ההרסני של הקפיטליזם. אותה הרסנות מופנית גם כלפי החברה ששבויה בשיטה הקפיטליסטית, וגם כלפי אלה שעדיין מפתחים את השיטה וסוגדים לה.

האם סרטך מבשר על מות הקפיטליזם?

"במידה מסוימת כן. יש בו רמזים לתחילתה של מהפכה, ואולי גם להגעתה של אפוקליפסה".

פגישה עם ערפד

קרוננברג, בן 69, נולד בטורונטו, קנדה, למשפחה מהמעמד הבינוני. הוא למד מדעים ומאוחר יותר ספרות אנגלית באוניברסיטת טורונטו. אחרי שני סרטים באורך בינוני, ביים את סרטו העלילתי הארוך הראשון, "צמרמורת" (1975), על מדען שמתנסה בהשתלות לא קונוונציונליות. אולי מתוך נימוס, עמיתיי ואני איננו מזכירים לבמאי שסרטו אינו היחיד בתחרות שבמרכזו לימוזינה ומתאר מסע בין קצות העיר. הסרט השני הוא "Holy Motors" של הבמאי הצרפתי לאו קאראקס. זהו סיפורו של אוסקר שנוסע בלימוזינה ברחובות פאריס ומתחזה לשורת דמויות: איש עסקים, רוצח שכיר, קבצן, מפלצת, אב משפחה ועוד (גם הסרט הזה לא זכה בפרס). ההבדל העיקרי בין הסרטים הוא שקאראקס מציג סדרה של הצגות, ואילו קרוננברג מתמקד בשיחות ¬ לעתים ארוכות למדי.

הסיבה לכך, טוען קרוננברג, היא שאין עוד סופר אמריקאי כיום שיודע לכתוב דיאלוגים כמו דלילו. בסרטו הקפיד שלא לחרוג מהמקור של השיחות. מכיוון שהשיחות לקוחות מהספר לעתים יש בהן נפח מלאכותי ומסוגנן מאוד. קרוננברג מסכים עם קביעתי, אך אומר שזה לא הפריע לו. להיפך. לדעתו, זה תורם למהות המופשטת שביקש להעניק לסרט.

קרוננברג גם מסכים עם טענתי שבסרטיו האחרונים הוא מנסה לחתור ליסודות הנאראטיביים והאידיאולוגיים שהנחו אותו בסרטיו המוקדמים יותר. ב"היסטוריה של אלימות" (2005) חשף את האפילה שמאחורי דמותו של אב משפחה כל-אמריקאי. בסרטו הלפני אחרון, "שיטה מטרידה", הרחיק בזמן אל היווסדה של הפסיכואנליזה דרך תיאור היחסים בין קרל יונג לזיגמונד פרויד. לדבריו, "קוסמופוליס" משרטט את דיוקנו של הקפיטליסט כאיש צעיר, השבוי בכלא כלכלי וטכנולוגי.

עמיתיי לפגישה מתעניינים כיצד בחר הבמאי לתפקיד הראשי ברוברט פטינסון, שהיה לכוכב-על בעקבות גילום הערפד הרומנטי בסדרת סרטי "דמדומים". קרוננברג מספר שקולין פארל היה אמור לגלם את אריק ומריון קוטיאר את אשתו; אבל אז התברר שלפארל מחויבות מקצועית אחרת וקוטיאר נכנסה להריון. קרוננברג צפה בסרטים של פטינסון, סבר שעבודתו ב"דמדומים" מעניינת ובחר בו.

הבחירה בפטינסון הצעירה את דמותו של הגיבור, ולכן בחר גם בשחקנית צעירה יותר לתפקיד אשתו, שרה גאדון ("שיטה מטרידה"). אחד מעמיתיי אומר שהזיהוי בין פטינסון לתפקיד הערפד תורם לדמות ולתחושת הצינה שעולה ממנו. קרוננברג, שכנראה כבר נשאל בנושא, מחייך ומודה שלא חשב על כך ¬ אבל אם זה תורם לסרט, הוא מרוצה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו