שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

לצאת מהגטו

עומר קידר מאס בטקסים הסטנדרטיים ויצר מסורת משלו ליום השואה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

מה יש לך נגד יום הזיכרון לשואה?

“אין לי שום דבר נגד יום הזיכרון לשואה, כמו כל דרך שאנשים בוחרים לציין את היום הזה. הבעיה היא שאני ורבים מחברַי מרגישים שאנחנו לא מוצאים את עצמנו ביום הזה, ולא מהסיבה שלא אכפת לנו. נהפוך הוא, מאוד אכפת לנו, אבל האפשרויות ביום הזה הן ללכת לטקסים הממלכתיים, שמזמן לא מדברים לאף אחד, או מה שהרבה אנשים עושים - בורחים מהיום הזה, מתנתקים לגמרי. הדרכים הקיימות מפספסות בעיני את העומק והמשמעות שיכולים להיות ליום כזה, יום של התבוננות עצמית, של הבנה של המקום שלנו במדינה ושאלות דומות”.

מה החלופה שלך?

“עדי אלטשולר חברתי התחילה עם ‘זיכרון בסלון’ ‏(zikaronbasalon.com‏) לפני שנתיים. מזמינים אנשים לסלון ביתי ומקיימים שיחה עם ניצול שואה - אנחנו קוראים להם ‘אנשי עדות’. אחר כך הוא מקבל תעודת הוקרה ומחזירים אותו הביתה, מתוך הבנה שהתכנים שעולים בהמשך יכולים מאוד לא להתאים לו. ואז מגיע החלק המשמעותי ביותר בעיני - מנחה הערב מעלה סוגיות שנוגעות לשואה ולישראל 2013. זה יכול להיות דברים כמו מה אומר עלינו היחס שלנו לניצולי השואה שחיים פה, אם יש קשר בין השואה לבין הפליטים בלוינסקי או הכיבוש, שורה של שאלות שמנסות להוציא את הקדושה מיום השואה. זה יוצר שיח משמעותי, שיכול להגיע למקומות טובים או למקומות לא טובים”.

צילום: תומר אפלבאום

מה למשל?

“בשנה שעברה היתה מישהי שהסבירה למה אכילת בשר זה הנאציזם של העולם המודרני. אלו אמירות שיכולות להישמע לצדדים שונים מאוד שנויות במחלוקת. אנחנו מנסים לנסות לענות על שאלות קשות באמצעות השואה, ולא בטוח שתצא מאושר מהסיפור הזה”.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ