המלים שהתניעו את גלגלי הרכבת העברית הראשונה

במכתב ראשון כמנכ"ל הרכבת, כתב משה פייקוביץ' הנרגש לעובדיו: אתם כמו חיילים בקו האש, צייתו בקדפנות לממונים עליכם

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
עופר אדרת
עופר אדרת

מיד לאחר הכרזת המדינה החלו הפעולות להסדרת מעמדה של "הרכבת העברית הראשונה" – גלגולה הראשון של רכבת ישראל. המסמך המכונן של הרכבת נחשף כעת, כחלק מאוסף התעודות שפרסם ארכיון המדינה לקראת יום העצמאות ה-65 של ישראל.

באתר של רכבת ישראל מוסבר כי "קשה לקבוע בדיוק מתי חל 'יום ההולדת' של רכבת ישראל. מצד אחד, אין זה יום העצמאות, מפני שהנהלת הרכבת עברה לשליטה יהודית עוד לפני הכרזת המדינה. מצד שני, הנסיעה הבין-עירונית הראשונה אירעה אחרי קום המדינה והשם 'רכבת ישראל' הומצא אף עוד יותר מאוחר. כך או כך, רכבת ישראל נולדה כשמסביבה מתפתחים אירועי מלחמת העצמאות".

משה פייקוביץ', שהיה מהעובדים היהודים הבכירים והוותיקים ברכבת שפעלה בחסות המנדט הבריטי, מונה עוד לפני הקמת המדינה לנהל את הרכבת העברית בתיאום עם מוסדות המדינה שבדרך.

ב-16 במאי 1948 הוא הפיץ את חוזר ההנהלה הראשון מטעם "מיניסטריון התחבורה – מחלקת הרכבות", ולא הסתיר את התרגשותו מהמעמד. "בחלקי נפל הכבוד והאושר להיות המרכז של ענייני הרכבת מטעם ממשלת מדינת ישראל. לכם ניתנה הזכות להיות העובדים ברכבת העברית הראשונה במדינת ישראל הצעירה. זכות גדולה היא זו המטילה על כולנו אחריות עצומה ודורשת מאמץ עליון", כתב.

הרכבת לירושלים, 1947. מתוך ויקיפדיהצילום: עקיבא פלורנץ

"עד עתה היינו כולנו שכירי עם זר. מעתה אנו עובדים למען עמנו, אצרנו וממשלתנו העצמאית. מעתה תתנהל העבודה בשפתנו ולפי דרכינו. אנו גאים להיות פקידיה של הממשלה העברית ועלינו לשאוף שממשלתנו תוכל להיות גאה בנו", המשיך.

פייקוביץ' כתב לעובדיו כי "ברגע זה של גיוס העם כולו להתמודדות המערכת, משמשת הרכבת בראש וראשונה בורג אחד, אך חיוני, במנגנון המלחמתי והמשקי שלנו. כל אחד מן העובדים חייב לראות את עצמו כמגויס לשירות זה, לא פחות מאחיו ורעיו שבקווי האש. משום כך צריכות המשמעת, הנכונוּת, הדריכות והמסירוּת לעבודה להיות חזקות לא פחות מבצבא".

"יעמוד איש איש על משמרתו! ימלא איש איש את תפקידו באמונה! יציית איש איש בקפדנות לממונים עליו! יזכור כל אחד כי כולנו, ללא יוצא מן הכלל, עובדים למען אותה מטרה: למען זכותנו לחיי כבוד וחירות במדינתנו", סיים פייקוביץ' את מכתבו.

מכתבו של מנכ"ל הרכבת משה פייקוביץ'

השם "רכבת ישראל" עוד לא היה אז בשימוש. במסמכים הפנימיים והציבוריים כונתה אז הרכבת במגוון שמות, כגון "מסילות הברזל הממשלתיות". לקראת סוף 1948 פעל פייקוביץ' לשנות את המצב, ולאחר התכתבות מול משרד התחבורה נבחר השם: “רכבת ישראל".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ