שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

התחנה המרכזית בבאר שבע מתנערת מהזנחה של שנים

בעבודות שיקום המתחם המוזנח והפיכתו לקניון ומדרחוב הושקעו 85 מיליון שקלים. אך יש גם מי שייפגעו מהמהלך: "דמי המפתח לחנויות הועלו מאוד"

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יניר יגנה

בכל בוקר במשך 15 השנים האחרונות מגיעה ננסי שושן עזרא אל המסעדה המשפחתית אותה היא מנהלת בתחנה המרכזית הישנה בבאר שבע. "היה ממש לא כיף לבוא לעבודה ולראות את התחנה. זה פשוט היה עושה לי הרגשה לא טובה. הכל היה שבור, הביוב זרם בתוך התחנה, זה היה נראה ממש כמו שוק או מעברה", מספרת עזרא. "היום כשאני קמה בבוקר, פשוט כיף לי לבוא לעבודה. הכל מסודר ונקי - היום אני באה לעבוד בתוך קניון".

את השינוי שעליו מצביעה עזרא רואים ומרגישים בכל פינה בתחנה המרכזית של העיר הדרומית. עבודות שיפוץ שעלותן עומדת על 85 מיליון שקלים הפכו את התחנה, שמשרתת כ-50 אלף נוסעים שעוברים בה מדי יום, לא רק לנעימה יותר לעובדים ולעוברים בה, אלא גם לאטרקציה אזורית של ממש. "בדרך כלל, אנשים נזכרים בעבר ומתרפקים עליו. אומרים תמיד שפעם היה יותר טוב - לא במקרה הזה, אף אחד לא מתגעגע למה שהיה פה קודם", אומרת אפרת מלכה שעובדת כבר 17 שנים בתחנה המרכזית, וכיום היא מנהלת מסעדה חדשה שנפתחה במקום לפני כשלושה חודשים. לדבריה, "אין מילה אחרת לתאר את איך שהתחנה המרכזית בבאר שבע היתה נראית חוץ מ'מגעיל'. היום המקום נראה אחרת לגמרי, אין משהו שמזכיר את העבר האפרורי שלו. היום  אנשים נהנים לעבוד פה, וגם אצל הלקוחות ישנה שביעות רצון גדולה מהשינוי. היום התחנה המרכזית בבאר שבע היא התחנה הכי נקייה ומסודרת שיש בארץ".

במשך עשרות שנים נחשבה התחנה המרכזית העירונית כברירת מחדל לנוסעים בתחבורה ציבורית, וכל מי שיכל להתנייד באמצעות רכבת דרך התחנה הסמוכה, או בעזרת תחנות האוטובוס החיצוניות, ביכר זאת. "כבר שנים שאני לא מגיע לתחנה המרכזית. אם אני צריך להגיע לת"א, אני עולה על הרכבת. המקום היה מוזנח במשך שנים. כמעט בכל יום היתה תקרית של מישהו שנופל כי המדרכות שבורות והזבל היה נערם בתוך התחנה", מתאר שלום אורן, תושב באר שבע, "היום כבר הרבה יותר נעים להיכנס לכאן. אני בא, יושב באחד מבתי הקפה וממתין לאוטובוס בכיף".

4 מתוך 4 |
התחנה המרכזית בב"ש, שלשוםצילום: אליהו הרשקוביץ
1 מתוך 4 |
התחנה המרכזית בב"ש, שלשוםצילום: אליהו הרשקוביץ
2 מתוך 4 |
התחנה המרכזית בב"ש, שלשוםצילום: אליהו הרשקוביץ

מיד עם כניסתו לתפקיד, לפני כחמש שנים, קבע ראש העיר רוביק דנילוביץ' כאחד מיעדיו המרכזיים את שיפור פני העיר, ובכלל זה את פרויקט הבראת התחנה המרכזית, הממוקמת בין קניון הנגב הפופולרי ותחנת הרכבת שבה עוברים המוני נוסעים לדרום הארץ וממנו מדי יום. "לא יכול להיות שכל מי שהיה מגיע לעיר - זה מה שהוא היה רואה. עשרות אלפי אנשים עוברים פה מדי יום והם היו מקבלים רושם שלילי על העיר רק בגלל התחנה המרכזית המוזנחת", מוסיף אורן. 

במסגרת עבודות השיקום והשיפוץ של התחנה, שמומנו על ידי משרד התחבורה, חברת "ניצבא" - בעלת המקום ועיריית באר שבע, אף יחודשו הכבישים והמדרכות באזור, תפותח כיכר מרכזית ברחוב בן-צבי הראשי הנמצא בצמוד לתחנה, יוסדרו מגרשי חנייה סמוכים, תחודש תאורת הרחוב, יוצבו ספסלים ויינטעו עשרות עצים – מה שאמור להפוך את המתחם למדרחוב עירוני שוקק. בשבועות האחרונים הסתיים השלב הראשון בפרויקט: שלא כמו בעבר, כל שטח התחנה מקורה, החנויות הורחבו, הבטון הכבד הוחלף בריצוף יוקרתי ואפילו עמדת המודיעין עברה למקום מרווח ונגיש יותר.

הדמייה של הכניסה לתחנה המרכזית לאחר השיפוץ

ראש העיר דנילוביץ' סבור כי שדרוג התחנה יהפוך את באר שבע למטרופולין מרכזי גם בתחום התחבורה. לדבריו, "בהתאם לשינוי הכולל העובר על באר שבע ותנופת הפיתוח חסרת התקדים בה, גם מרכז התחבורה שבליבו התחנה המרכזית, עובר שדרוג משמעותי. מדובר בבשורה אמיתית לתושבי באר שבע והדרום כולו, כאשר אנו הופכים את מרכז התחבורה הציבורית למרכז מטרופוליני מודרני וחדש, נגיש ומזמין".

גם נהגי המוניות שעובדים בסמוך לתחנה המרכזית מברכים על השיפוצים הנרחבים. "היום הרבה יותר נוח לעבוד במקום", הם אומרים ורק מקווים כי השלב השני של הפרויקט יסתיים במהרה. "יש הבדלים של שמיים וארץ בין מה שהיה לפני לבין מה שקורה עכשיו, אין מה להשוות. היום הרבה יותר מסודר ומאורגן. אנחנו רק מקווים שנתיבי התחבורה יהיו הרבה יותר משוחררים מרכבים פרטיים אחרי תום העבודות", אומר אלישע אלמסי, נהג מונית בעיר.

"ניצבא, יחד עם משרד התחבורה ועיריית באר שבע, קדמה את שדרוג התחנה המרכזית בעיר, אשר מטרתו לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית ולהנעים את זמנם של החיילים הרבים העוברים בה ושל שאר משתמשי התחבורה הציבורית, תוך שימת דגש על העובדה שבאר שבע משמשת כעיר מחוז ליישובי הסביבה, וכן כמרכז איסוף ופיזור של המחנות הצבאיים בנגב", מסביר מנכ"ל חברת "ניצבא", פרי אטיאס .

לצד המברכים, יש אמנם גם מי שמעידים כי השינוי נשא עמו בשורה קשה עבורם. כך, למשל, רחל קורץ שמחזיקה כבר 40 שנים חנות בדמי מפתח במתחם. במשך השנים שילמה קורץ מדי חודש כ-700 שקלים עבור השימוש בחנות. לפני כשלוש שנים, היא מספרת, הועלה הסכום של דמי המפתח  ונצבר לחובתה חוב של אלפי שקלים, אותו היא שילמה, לטענתה, עד כה במלואו. עם זאת, לפני כשלושה שבועות פינו את חנותה של קורץ בת ה-67 מהסחורה שהיתה בה, למרות שלדברי עו"ד  שמעון גנון המייצג אותה, עדיין מתנהל בנושא צו הפינוי שביקשה "ניצבא" דיון בבית המשפט.

"אני נוסע בקו קרית גת-באר שבע שנים רבות, אך אף פעם לא עצרתי פה לשתות קפה או לאכול משהו. אתמול היתה זו הפעם הראשונה שעשיתי זאת - המקום השתנה מקצה לקצה. אפשר לשבת פה בכיף אחרי השיפוצים", מסביר עו"ד  גנון וטוען כי במהלך פינויה של קורץ הופרו למעשה תנאי הסכם השכירות עמה. בתגובה לכך אומר מנכ"ל "ניצבא", כי "לפני כשנתיים עקב אי-תשלום שכירות, ניתן לפנים משורת הדין פסק דין בהסכמה על ידי בית משפט השלום בת"א, שבו נקבע שעל הגברת קורץ לשלם את דמי השכירות שנקבעו לה, וניתנה לה ארכה לשלם את החוב, תוך התחייבות עתידית לשלם את כל דמי השכירות העתידיים כסדרם, וכי במידה ולא תעשה כן - היא תפונה מהחנות". לדברי אטיאס, "בעקבות אי-תשלום חוזר של דמי השכירות הוחלט על ידי ראש ההוצאה לפועל על פינויה מהחנות. הפינוי בוצע על ידי משטרת ישראל ובהתאם לחוק".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ