בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הממונה על ההגבלים יכריז על נמלי חיפה ואשדוד קבוצות ריכוז

כפי שנחשף ב-TheMarker, המהלך נועד להבטיח הקמת נמל פרטי, ולמנוע את העברת הרציפים העתידיים לידי הוועדים

21תגובות

החלה המערכה המשפטית לקראת הקמתו של נמל פרטי ראשון בישראל: הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, הודיע היום לשתי חברות נמלי הים באשדוד וחיפה כי בכוונתו להכריז עליהן קבוצות ריכוז בשירותי פריקת וטעינת מכולות, בכפוף לשימוע.

כפי שנחשף ב-TheMarker, במסגרת מהלך זה עומדות בפני הממונה שתי אפשרויות: האחת, להורות כי ברות הנמלים הממשלתיות לא יוכלו להפעיל נמל אחר פרט לזה שהן מפעילות כיום ובכך להבטיח את העברת הרציפים העתידיים - נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד - לידי מפעיל חדש. האפשרות השנייה היא להורות לחברות שלא לנקוט בכל פעולה שיש בה בכדי לסכל או להקשות על כניסתו לשוק או פעילותו של מפעיל נוסף.

במכתבי השימוע ששוגרו לנמלים נכתב, כי "הצעדים המפורטים לעיל עשויים למנוע פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בציבור או בתחרות בעסקים. מקרקעין ותשתיות המיועדים למתן שירות נמלי הינם משאב מוגבל ומצוי בשליטה כמעט מוחלטת של חברות הנמל. העברת מקרקעין נוספים או תשתיות חדשות שתוקמנה לידי חברת נמל תסכל אפשרות לכניסת מתחרים חדשים לשוק פריקת וטעינת מכולות, ובכך תפגע בתחרות ובציבור".

לחברות הנמל ניתנה האפשרות להציג את עמדתן עד ראשית חודש יולי.

לפני כעשור נכנעה הממשלה ללחצי הוועדים, ומסרה את רציפי כרמל ‏(בחיפה‏) והיובל ‏(באשדוד‏) - שהקימה במיליארדי שקלים מתקציבה, לידי חברות הנמלים, תוך שהיא מעצימה את המונופולים האזוריים הסרים למרות הוועדים.

תכלית המהלך הנוכחי, לפיכך, היא לחשק את ידי הממשלה, מחשש שתיכנע ללחצי ההסתדרות וועדי העובדים ותעביר את הרציפים לחזקת הנמלים תוך סיכול האפשרות לתחרות פנים־נמלית.

הממשלה החליטה ב-2007 על הקמת שני הרציפים החדשים, אך בהחלטה לא נכתב במפורש כי אלה יועברו לידי זכיין פרטי. על משטר ההפעלה הנבחר אמורים להודיע בחודשים הקרובים שרי התחבורה והאוצר. זאת, בהתחשב במסקנות ועדת טרכטנברג, שציינה את הנחיצות המיידית בקיומה של תחרות תוך־נמלית אפקטיבית באמצעות הקמת רציפים פרטיים מתחרים.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי המהלך הוא "צעד קטן ברפורמה בנמלים, וצעד גדול לתחרות בישראל".

בנט כתב כי: "לפני מספר שעות עידכן אותי הממונה על ההגבלים העסקיים, שהינו זרוע מרכזית במשרד הכלכלה, שהוא מתכוון להכריז על נמלי חיפה ואשדוד כקבוצות ריכוז בכפוף לשימוע. מה המשמעות? החברות המפעילות כיום את הנמלים, לא יוכלו להפעיל נמל חדש או רציף חדש בנמלים הקיימים, או במילים אחרות - תיווצר תחרות בנמלים! זהו צעד אמיץ וחשוב ביותר. ייקח מספר שנים עד שכולנו נרגיש במשמעות, אך היא בוא תבוא: שירות משופר, תפעול מהיר יותר, עלויות נמוכות יותר - וכל זה יוביל להורדת מחירים בכלכלה, והקלה על יצואני ישראל. אמרתי לגילה, שמתוקף תפקידי אתן לו גיבוי מלא על המהלך האמיץ".



 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו